2008-09-07, 22:01
Medlem
Hejsan!
Jag har köpt en ny dator i helgen och suttit och mekat en bra tid av helgen nu och blir nästan galen nu!

Min dator ser ut såhär:

Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX, Socket-AM2+, Solidcaps, PCI-Ex(2.0)x16

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, med fläkt

Asus GeForce 9800GTX+ 512MB GDDR3,PCI-Express2.0, 2xDVI-I/HDCP

Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS,120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

AMD Phenom 9950 Black Edition Quad-Core Boxed 2,6Ghz, Socket AM2+, 4MB Cache

Och det är ju rätt hyffsade grejer, men har ändå problem. När jag statar datorn går allt igång som vanligt. alla fläktar och lampor går igång. Men det tar typ 30-50 sekunder för att skärmen ska starta och datorn går igång och det är inte fören då den går igång på riktigt. Och fattar inte varför det tar sån tid. känns som jag försökt med allt :/ jag behöver er hjälp!!!
Och så har jag lite andra problem t.ex inne på WoW. Jag kör i windows mode och det är bra FPS när jag har den minimerad eller så. Men sen när jag ska fylla ut den till kanterna på skärmen (max) ute så sänks FPS typ till 10, och när den inte är maximerad så är fps på 80 typ. Behöver er hjälp
Senast redigerad av adeJ 2008-09-07 kl. 22:04.
Citera
2008-09-07, 23:53
Medlem
tror att det räcker att du byter uttag på grafikkortet till den andra.

Märkte själv att datorn inte kan hantera 2 skärmar vid uppstart, dock kan den det i windows.
Citera
2008-09-08, 09:47
Medlem
Det borde inte påverka hur snabbt windows startar upp om han nu får bild direkt. Avancerade kort matar ut bild på den port som sladden sitter i.

Vilket operativ kör du?
Citera
2008-09-08, 14:16
Medlem
Jag kör kör med Windows Vista ultimate, men är samma med XP med.. testade det också. testade med mitt gamla graffe kort med, samma fel där också (geforce 8600 gt)
Senast redigerad av adeJ 2008-09-08 kl. 14:35.
Citera
2008-09-08, 17:25
Medlem
Märkte även idag en ny sak. Sätte på datorn när jag kom hem och seden gick och la mig en stund. Sedan när jag kom tillbaka var datorn på och skärmen var som om man skulle röra musen för att den skulle gå på igen, men det gjorde den aldrig utan att jag fick starta om datorn igen och vänta tills den gick på igen.
Citera
2008-09-08, 18:35
Medlem
NiKz0rs avatar
låter ju som att det är din skärm som strular :S

vad är det för skärm du kör? o är den kopplad via dvi-i lr vga?!

edit: kolla även sladdarna... o testa kanske att byta ut dom.. fick seriösa problem då en av mina vga kablar saknade ett stift i ena ändan.....
Citera
2008-09-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiKz0r
låter ju som att det är din skärm som strular :S

vad är det för skärm du kör? o är den kopplad via dvi-i lr vga?!

edit: kolla även sladdarna... o testa kanske att byta ut dom.. fick seriösa problem då en av mina vga kablar saknade ett stift i ena ändan.....

Har redan testat en anna skärmen och uppstår samma fel. Fast då är det vga uttag jag använder. Kan ju testa att prova med en DVI utag en gång ifs.
Citera
2008-09-08, 18:43
Medlem
EssKungs avatar
Men alltså, om det är strul med kablarna till bildskärmen lär ju inte påverka datorn på det sättet att den droppar i fps och är seg att starta.

Kolla om nåt har hänt i systemloggen.
Högerklicka på den här datorn -> hantera -> systemverktyg -> loggboken -> systemlogg (xp, men jag antar att det är rätt lika i vista!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in