• 1
  • 2
2008-09-07, 21:55
Medlem
Raimo-Helminens avatar
Någon som handlat där? Är det bra grejer? Undrar mest om deras plektrumskydd, om de sitter bra?

www.gmf.se
Citera
2008-09-07, 23:34
Medlem
Pavarottis avatar
Då vissa är av märket Gibson så borde dom sitta ordentligt.

Dock undrar jag ifall plektrumskyddet på en SG är universalt?

Har Epiphone och SG samma mått på plektrumskyddet?
Citera
2008-09-08, 00:31
Medlem
Raimo-Helminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Då vissa är av märket Gibson så borde dom sitta ordentligt.

Dock undrar jag ifall plektrumskyddet på en SG är universalt?

Har Epiphone och SG samma mått på plektrumskyddet?

Har för mig att det är olika plektrumskydd på SG modeller, fast jag gillar inte Gibson eller SG och kan inte mycket om de.

På strataskydden står det ju bara Strat 1-lager SSS Svart och inget märke... ingen som köpt och vet något om kvalitén?
Citera
2008-09-08, 00:35
Medlem
Pavarottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raimo-Helminen
Har för mig att det är olika plektrumskydd på SG modeller, fast jag gillar inte Gibson eller SG och kan inte mycket om de.

På strataskydden står det ju bara Strat 1-lager SSS Svart och inget märke... ingen som köpt och vet något om kvalitén?

1 lager känns lite tunnt och budget, gör det inte det?

SSS = Singelcoil x3 ivarjefall, om du nu inte redan visste det förstås.
Citera
2008-09-08, 00:38
Medlem
Raimo-Helminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
1 lager känns lite tunnt och budget, gör det inte det?

SSS = Singelcoil x3 ivarjefall, om du nu inte redan visste det förstås.

Jo, SSS vet jag... de har ju 3 lager också för samma pris... vad är skillnaden då mellan 1 lager och 3 lager?
Citera
2008-09-08, 16:51
Medlem
Vad har du för strata?

Kvalitén är bra, det enda man måste tänka på är passformen. Det vanligaste problemet är att skruvhålen inte sitter på exakt samma ställe.

Har du en Maxico eller USA strata (borde gälla japan också), så ska usa-tillverkade plektrumskydd passa som handsken på alla sätt... har du däremot en strata tillverkad i korea, indonesien eller något land med något sämre kvalitetskontroll så kan du nog köpa vilket som helst eftersom det är lika stor/liten risk för att du får fixa nya hål. Som tur é så syns ju inte de gamla hålen iaf, men man vill ju helst slippa extrarbete.

Kolla även in www.gitarrdelar.se , oftast billigare med samma prylar.
Citera
2008-09-08, 16:55
Medlem
Citat:
Jo, SSS vet jag... de har ju 3 lager också för samma pris... vad är skillnaden då mellan 1 lager och 3 lager?

Skillnaden är att 1-lagers är en plastbit, 3-lagers är 3st tunnare ihoplimmade vilket är snyggare (smaksak såklart) och håller bättre.
Citera
2008-09-08, 18:30
Medlem
Raimo-Helminens avatar
Aha ok... Jag har en Mexico strata från -95 ... Jag skulle dock inte vilja ha S/V/S som plektrumskydd, alltså två svarta och ett vitt lager...

Vill gärna ha endast svart. Finns det någonstans?
Citera
2008-09-08, 20:21
Medlem
Citat:
Aha ok... Jag har en Mexico strata från -95 ... Jag skulle dock inte vilja ha S/V/S som plektrumskydd, alltså två svarta och ett vitt lager...

Vill gärna ha endast svart. Finns det någonstans?

Finns på GMF.

USA(antagligen):
http://shop.gmf.se/product.htm?produ...0&search_page=

Japan:
http://shop.gmf.se/product.htm?produ...4&search_page=

Du ser skillnaden på skruvhålen på bilderna, det är den enda märkbara skillnaden.

Jag hade valt det som är gjort i Japan eftersom du inte kommer se eller märka någon skillnad när det väl är på.
Citera
2008-09-09, 01:50
Medlem
Raimo-Helminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakn
Finns på GMF.

USA(antagligen):
http://shop.gmf.se/product.htm?produ...0&search_page=

Japan:
http://shop.gmf.se/product.htm?produ...4&search_page=

Du ser skillnaden på skruvhålen på bilderna, det är den enda märkbara skillnaden.

Jag hade valt det som är gjort i Japan eftersom du inte kommer se eller märka någon skillnad när det väl är på.

Mjo, fast det är ju bara ett lager.. och det var väl inte lika bra?
Citera
2008-09-09, 16:06
Medlem
Citat:
Mjo, fast det är ju bara ett lager.. och det var väl inte lika bra?

Det är ju inte direkt något avancerat med plektrumskydd. En-lagers är definitivt inte dåligt, har lite lättare att böja sig än vad 2-3-4-lagers har bara.

Det är liten skillnad på de billigaste och det dyraste plektrumskyddet om man säger så... och alla har på tok för högt pris egentligen, dom borde kosta runt en 50-lapp. Men nu får man betala 400kr ifall man vill att den ska sitta fint på sin Gibson eller vad man nu har tråkigt nog.

Plektrumskydd är inte en sådan del som går sönder, tänk bara på att inte skruva i skruvarna för hårt då kan det spricka, inte så vanligt men det finns nog en några klantisar där ute.

Du kan alltså köpa enlagers utan att oroa dig. Det är inte vanligt att dom gör 3-lagers med alla lager svarta, just för att skillnaden är så liten i kvalite så det är onödigt att tilllverka dem, och gör därför bara enfärgade i 1-lagers.
Citera
2008-09-09, 20:43
Medlem
Raimo-Helminens avatar
Ok, men alltså är det lika tjockt som ett 3-lagers? Vill veta hur det kommer se ut på gitarren..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in