2008-09-07, 23:59
  #37
Medlem
Citat:
Bra!
Då existerar ingen makt på en fri marknad! För där är det ju varje enskild människa som själv "avgör" vad denne ska välja att göra.

Bra att du nu har deklarerat det så tydligt, en gång för alla, att med kapitalism förekommer ingen maktutövning!

Citat:
Varför då? Borde de inte följa de avtal asom de har valt att följa?

Avgörande makt kräver äganderätt. Människor avgör inte själva vad de ska välja att göra. Val mellan skada, lidande, död och att slava för ägarens villkor, är inget fritt val.

Att skriva under på att avsäga sig sin frihet bygger på ofrihet och skapar ofrihet. En slav eller livegen är inte mer fri för att han har skrivit under på ett "avtal".


Citat:
Varför då? Han skapade ju IKEA.

Romulus tog första spadtaget till Rom. Blir det mer demokratiskt för det? Demokratisk makt förutsätter att samhället har inflytande över ekonomi, vilket inbegriper företag. Kamprad representerar ingen demokratisk utövning, tvärtom.


Citat:
Varför då? Det är ju Ingvar Kamprad som skapat visnterna. "Samhället" )=staten i din terminologi) skapar som sagt inte ett skit. Det bara stjäl, för att den hotar offret med våld.

Har han? Vad ska han då med sina arbetare till? Klarar han sig utan dem? Eller är det i själva verket arbetarna som klarar sig utan honom? Värden skapas bara genom att arbete tillförs ett objekt. Objektet blir förädlat och värdet av objektet ökar. Endast arbete skapar värden. Ägande gör det inte.

Citat:
Men han ERBJUDER dig ju bara att köpa möbler, om du vill! Varför har du något mot det? Du kan ju låta bli att köpa hans möbler om du nu vill det. Statens demokratiska diktatur, ger dig inga val. Du har att lyda order, annars får du stryk av snuten. Varför älskar du snutstövlarnas samhälle?

Det handlar inte om att köpa eller sälja, det handlar om hur företaget fungerar på insidan och vem som har makten.

Citat:
Nej, varje människa är fri från tvång oavsett ekonomisk status. Slå upp "negativa rättigheter" på wikipedia eller här på Flashback, så kommer du att förstå vad frihet är.

Är det fritt att svälta till döds? Är det fritt att vara hemlös? Är det fritt att vara arbetslös? Pengar är ett mått på andelen upplevd frihet.
Citera
2008-09-08, 00:04
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Frågorna var retoriska och användes för att ifrågasätta din logik. Hur menar du att det skulle vara ett problem med rimliga priser på hus? Priserna måste falla och de kommer falla. Ju längre du drar ut på det desto längre tid kommer det ta innan folk har råd med hus igen. Husägarna är inte de stora förlorarna i det här scenariot för så fort de lämnar nyckeln till banken så är de skuldfria igen. Låt priserna falla så fort som möjligt så kan dessa personer köpa tillbaka husen från bankerna för vrakpriser.

Situationen ska inte kunna uppkomma överhuvudtaget. Det leder till ofrihet, lidande och tom kanske död. De mänskliga rättigheterna ska vara garanterade oavsett vad som händer på marknaden.

"Märkligt" nog är hemlöshet inget problem i planekonomier. Samma gäller kostnaderna. De överstiger oftast inte en viss % av lönen. Ändå har en planekonomi tillväxtrekordet och "konstigt" nog har Kuba högst tillväxt i sitt område.

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
...

Sverige är ingen planekonomi. Vi har en reglerad marknadsekonomi. En blandekonomi.

Jag har svårt att se hur mindre planekonomiska inslag garanterar bostad till alla. All empiri visar motsatsen.
Citera
2008-09-08, 00:07
  #39
Medlem
ayanamiis avatar
När liberaler talar om frihet menar de frihet från (mänskligt) tvång. Kan vara bra att veta.
Citera
2008-09-08, 00:09
  #40
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Situationen ska inte kunna uppkomma överhuvudtaget. Det leder till ofrihet, lidande och tom kanske död. De mänskliga rättigheterna ska vara garanterade oavsett vad som händer på marknaden.
Jag håller med om att situationen inte ska uppkomma. Marknaden skapade dock inte situationen. Centralbanken gjorde det.
Citera
2008-09-08, 12:16
  #41
Medlem
möbelklisters avatar
En mycket underhållande tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Ett kommunistiskt samhälle måste vara klasslöst och statslöst per definition.

Hur kommer det sig att du ignorerar vad kapitalism är per definition, men är väldigt noga när det gäller definitionen av kommunism?

Eller är det bara så att du vill använda kommunismförespråkares defnition av kommunism, men kapitalismmotståndares defnition av kapitalism?

Så konsekvent och hederligt!
Citera
2008-09-08, 12:53
  #42
Medlem
Drullknulls avatar
Börsuppgång!

Efter det statliga övertagandet går världens börskurser upp, spekulanterna tycker om statliga ingrepp, ganska så symptomatiskt.

Edit: skattebetalarna är med och finansierar spekulationen oavsett tycke, väldigt demokratiskt.
__________________
Senast redigerad av Drullknull 2008-09-08 kl. 12:56.
Citera
2008-09-08, 23:01
  #43
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Finns det några exempel i.h.t. på liberala ekonomier utan statlig interferens? Jag har då inte hittat ett enda exempel.
Kommunister påstår att det aldrig har funnits ett kommunistiskt styre trots de överväldigande bevisen, samma resonemang kan föras om den kapitalistiska ekonomin.
Sedan gör vi en intressant iaktagelse: 99,99% av alla liberaler stödjer det parlamentariska systemet, militärmakt, storstilad infrastruktur, fenomen som lätt kopplas till statsförvaltning(greja kärnkraft utan en stat liksom).

Kommunisten Radsoc har nog mer gemensamt med packet härinne än vad hon vill tro.

Jadu, det är inte jag rätt person att svara på. Jag vet bara hur de liberala idéerna ser ut och hur ett samhälle format efter dem skall vara. Därför vet jag att ett liberalt samhälle inte är ett samhälle där staten går in och räddar kapitalistiska företag.

Du borde väl dessutom tycka om att kapitalistiska storföretag går under pga dålig planering och interna problem, eftersom folk då antagligen kommer vända sig till alternativa former i större utsträckning.
Citera
2008-09-09, 10:50
  #44
Medlem
HasseHomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Situationen ska inte kunna uppkomma överhuvudtaget. Det leder till ofrihet, lidande och tom kanske död. De mänskliga rättigheterna ska vara garanterade oavsett vad som händer på marknaden.

Hur hade du tänkt att de mänskliga rättigheterna skall uppräthållas om ingen vill arbeta? Jag har mat, bostad och slipper att slava för någon, då väljer jag och hundratusentals andra att ägna oss åt våra hobbies istället för att arbeta. Vem ska bekosta vår mat och våra bostäder?

Kanske arbetsplikt är den enda lösningen?
Citera
2008-09-09, 12:05
  #45
Medlem
Hypotetisk fråga om ett ovidkommande specialfall som inte har med verkliga livet att göra.

Ingen vill arbeta? Arbete är en mänsklig rättighet och ett behov. Folk arbetar uppenbarligen på Kuba och gjorde det i Östeuropa.

Den som arbetar och kan arbeta ska heller inget ha. Finns ingen anledning att göda parasiter. Det går inte att rå för att människan måste äta. Under socialismen tvingas ingen fri människa till arbete, och det finns arbete för alla. Under kapitalismen finns inte arbete för alla eftersom det skulle skada ekonomin. Konkurrens om arbetarna skulle trissa upp inflationen. Valet mellan arbete och icke-arbete existerar inte eftersom det inte finns lediga jobb. Ekonomin tvingar dig till arbetslöshet.

Skillnaden att arbeta i en socialistisk ekonomi är att du arbetar för samhället och dig själv. Under kapitalismen arbetar du för dig själv och aktieägaren. Därför slavar inte en person som arbetar i en socialistisk ekonomi.
Citera
2008-09-09, 12:39
  #46
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Hypotetisk fråga om ett ovidkommande specialfall som inte har med verkliga livet att göra.

Ingen vill arbeta? Arbete är en mänsklig rättighet och ett behov. Folk arbetar uppenbarligen på Kuba och gjorde det i Östeuropa.

Den som arbetar och kan arbeta ska heller inget ha. Finns ingen anledning att göda parasiter. Det går inte att rå för att människan måste äta. Under socialismen tvingas ingen fri människa till arbete, och det finns arbete för alla. Under kapitalismen finns inte arbete för alla eftersom det skulle skada ekonomin. Konkurrens om arbetarna skulle trissa upp inflationen. Valet mellan arbete och icke-arbete existerar inte eftersom det inte finns lediga jobb. Ekonomin tvingar dig till arbetslöshet.

Skillnaden att arbeta i en socialistisk ekonomi är att du arbetar för samhället och dig själv. Under kapitalismen arbetar du för dig själv och aktieägaren. Därför slavar inte en person som arbetar i en socialistisk ekonomi.

Varför skulle det inte finnas jobb? Det finns alltid tjänster som behöver utföras, men ofta är det skatter och regleringar som hindrar.
Citera
2008-09-09, 13:04
  #47
Medlem
haskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Arbete är en mänsklig rättighet och ett behov.

Det är varken en rättighet eller ett behov. Med det menar jag att ingen har rätt att kräva att någon annan ska ge honom/henne ett arbete, eftersom påståendet då blir en motsägelse. Det är inte heller ett behov, däremot måste man arbeta för att kunna tillfredsställa sina behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Under socialismen tvingas ingen fri människa till arbete, och det finns arbete för alla.

Varför skulle någon besvära sig att jobba överhuvudtaget under sådana förutsättningar om man lika väl kan ligga hemma på sofflocket? Dessutom motsäger du dig själv då du tidigare i stycket skrev "Finns ingen anledning att göda parasiter".

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Under kapitalismen finns inte arbete för alla eftersom det skulle skada ekonomin.

För det första skulle det inte skada ekonomin, och för det andra så råder total separation mellan stat och ekonomi under kapitalismen så ingen skulle kunna hindra att arbeten skapades.

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Konkurrens om arbetarna skulle trissa upp inflationen.

Hur skulle det gå till utan fiatpengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Valet mellan arbete och icke-arbete existerar inte eftersom det inte finns lediga jobb.

Arbetslöshet skapas av regleringar

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Ekonomin tvingar dig till arbetslöshet.

Det är märkligt att det är så svårt att förstå så enkla koncept som frihet och tvång. Såvida det inte är så att man medvetet vill kväsa frihet och nyttja tvång mot sina medmänniskor.

Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
Skillnaden att arbeta i en socialistisk ekonomi är att du arbetar för samhället och dig själv. Under kapitalismen arbetar du för dig själv och aktieägaren. Därför slavar inte en person som arbetar i en socialistisk ekonomi.

Skillnaden är att under kapitalismen jobbar du för dig själv eller för vem du själv frivilligt vill jobba för. I en socialistisk ekonomi tvingas du jobba för alla andra utom dig själv. I en socialistisk ekonomi är man därför per definition en slav. Det ondskefulla i det hela är att socialister hela tiden mörkar detta genom att kategoriskt förneka det trots att historien tydligt visat vad som händer. Dessutom har du själv Radsoc öppet hyllat både Stalin och Gulag.
Citera
2008-09-09, 13:49
  #48
Medlem
Citat:
Det är varken en rättighet eller ett behov. Med det menar jag att ingen har rätt att kräva att någon annan ska ge honom/henne ett arbete, eftersom påståendet då blir en motsägelse. Det är inte heller ett behov, däremot måste man arbeta för att kunna tillfredsställa sina behov.

Det är samhällets ansvar att alla människor har ett arbete. Jag baserar det på FNs dek. om mänsk. rättigheter.

Det finns ingen motsägelse i att ett behov kan tillfredställa andra behov.

Citat:
Varför skulle någon besvära sig att jobba överhuvudtaget under sådana förutsättningar om man lika väl kan ligga hemma på sofflocket? Dessutom motsäger du dig själv då du tidigare i stycket skrev "Finns ingen anledning att göda parasiter".

Ligga på sofflocket? Hur betalar man sin mat om man inte har några inkomster?

Citat:
Arbetslöshet skapas av regleringar

Det är därför socialistiska länder har full sysselsättning, medan länder med marknadsekonomiska inslag inte har det?

Citat:
Skillnaden är att under kapitalismen jobbar du för dig själv eller för vem du själv frivilligt vill jobba för. I en socialistisk ekonomi tvingas du jobba för alla andra utom dig själv. I en socialistisk ekonomi är man därför per definition en slav. Det ondskefulla i det hela är att socialister hela tiden mörkar detta genom att kategoriskt förneka det trots att historien tydligt visat vad som händer. Dessutom har du själv Radsoc öppet hyllat både Stalin och Gulag.

Det är tomma ord som låter bra. Jag ser inte frivilligheten i att jobba för ägarens villkor och svälta. Arbetslösheten skapar en konkurrens om jobben. Man tvingas ta den chans man får. Valet mellan svält och slaveri existerar inte, om människan inte är självmordsbenägen.

"I en socialistisk ekonomi tvingas du jobba för alla andra utom dig själv" -rent dravel. Får arbetaren ingen lön? Jag gjorde en räkning på ericssons siffror. Arbetsdagen kan där i regel förkortas till 3-4h med bibehållen lön. Under en 8hs dag slukas 4-5h's arbete upp av aktieägarna. I ett socialistiskt land finns inga aktieägare. Där går "mervärdet" till samhället, tex icke-producerande sektorer som sjukvård eller skola, eller till att arbetaren får ut mer av sitt arbete. Det finns inga parasiter och därmed inget slaveri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in