Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-07, 18:17
  #1
Medlem
Jag har två externa hårddiskar som jag hittills bara använt tillsammans med min MacBook och de har därför formaterats med Mac's eget filsystem. Nu vill jag att de även ska fungera med min stationära burk som jag kör Ubuntu på. Jag hoppades att det skulle fungera med Unix filsystem och testade att formatera om den ena disken till det men det funkade inte med Ubuntuburken. Efter en kort stunds googlande har jag kommit fram till att jag nog blir tvungen att formatera diskarna till FAT32 (andra förslag välkomnas). Nu vet jag dessvärre inte hur jag ska bära mig åt för att formatera om diskarna till FAT32, då det alternativet inte verkar finnas på min Mac. Går det att formatera om en extern hårddisk under Ubuntu trots att den inte går att montera pga felaktigt filsystem?
Citera
2008-09-07, 18:24
  #2
Medlem
Detta förutsätter att du har vfat kompilerat (men jag antar att du har det eftersom du kör ubuntu och det är nog ganska default i deras vanilla kernel så du kan nog lugnt ignorera detta :P)

Testa med nåt av följande:
Kod:
mkfs.vfat /dev/<diskens dev namn>
eller om det finns så:
Kod:
mkfs -t vfat /dev/<diskens dev namn>

Det går garanterat att montera disken på vanligt vis, men jag vet inte vad det är för filsystem och om det krävs massa annat lull lull för att få det att funka.
Citera
2008-09-07, 18:49
  #3
Medlem
Jag borde kanske ha skrivit att jag är en nybörjare då det kommer till Linux, och nej, jag har inte vfat-kompilerat. Behöver jag göra det när jag har en tredje disk som är formaterad med FAT32 och som fungerar med min Ubuntuburk?

Jag förstår fortfarande inte hur jag montera disken. När jag kopplar in den får jag felmeddelandet "Kan inte montera volymen, Detaljer: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on/ (...)" och den syns inte om man skriver in kommandot lsusb.
Citera
2008-09-07, 20:08
  #4
Medlem
manganhs avatar
Ser inte anledningen till att formatera till FAT32 då det är ett gammalt format som inte tillåter filer större än 4GB (till exempel dvd-imagefiler brukar vara större än så). Vad man ska använda för filsystem istället vet jag inte, jag har NTFS på min externa då jag använder den till både Ubuntu och Windows.
Citera
2008-09-08, 15:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manganh
Ser inte anledningen till att formatera till FAT32 då det är ett gammalt format som inte tillåter filer större än 4GB (till exempel dvd-imagefiler brukar vara större än så). Vad man ska använda för filsystem istället vet jag inte, jag har NTFS på min externa då jag använder den till både Ubuntu och Windows.

Om du läste första inlägget så står det där att jag vill att diskarna ska fungera med Mac vilket NTFS inte gör. FAT32 vet jag däremot att det fungerar (även om det har sina brister) och än har jag inte hittat något bättre alternativ.
Citera
2008-09-08, 17:40
  #6
Medlem
tmk77s avatar
ok, jag har en liknande undring som TS, så jag lägger den här i tråden...

Jag använder totalt tre datorer (jobb, hemma etc) med olika system och kör både Linux (Ubuntu), Linux (Xandros) och Windows (XP).

Vilket är det bästa systemet för en externa hårddisk som ska passa alla dessa system? Ett krav är att filsystemet klarar stora filer för ISOfiler och HD-material. Detta gör ju att FAT och FAT32 faller bort, eller? Funkar NTFS bra även på Linux nu för tiden eller är det ostabilt? Finns det något annat alternativ än NTFS? VFAT är det ett MAC filsystem?
Citera
2008-09-08, 22:14
  #7
Medlem
katten80s avatar
NTFS ät bästa valet tyvärr. Skriv stödet för ntfs-3g ska fungera helt bra vet dock inte hur många distar som har det default(ubuntu har haft ett tag)

ntfs-3g ska även kunna installeras på OS X via fuse.
Man ska även kunna läsa Mac OS X filsystem på GNU/LInux vet inte hur det är med skrivning.
Citera
2008-09-08, 23:50
  #8
Medlem
Insåg just att det går att formattera till fat med Macen. Kan nästan svära på att alternativet "MS-DOS filsystem" inte fanns där tidigare, men, men... nu fungerar det i alla fall.
Citera
2008-09-09, 09:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livtrasir
Insåg just att det går att formattera till fat med Macen. Kan nästan svära på att alternativet "MS-DOS filsystem" inte fanns där tidigare, men, men... nu fungerar det i alla fall.

tänk på att MS-DOS filsystem är beteckningen på fat16 och inte fat32

Edit: har för mig att det är så iaf, blev lite osäker å tog en snabb google som inte sa så mycket :P rätta mig gärna
__________________
Senast redigerad av _sajko 2008-09-09 kl. 09:09.
Citera
2008-09-09, 09:43
  #10
Medlem
Ralf2s avatar
Om du kan välja "Unix filsystem" när du ska formatera med MacOS X så betyder det nog UFS. Det finns det stöd för i Linuxkärnan om du bara kompilerar in det. Alternativt så finns det säkert redan en kernelmodul för det i din distribution.

Men det finns många varianter av UFS och jag minns inte riktigt om man kan skriva till alla olika varianterna med Linux. Du får pröva helt enkelt.
Citera
2008-09-09, 10:42
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Om du kan välja "Unix filsystem" när du ska formatera med MacOS X så betyder det nog UFS. Det finns det stöd för i Linuxkärnan om du bara kompilerar in det. Alternativt så finns det säkert redan en kernelmodul för det i din distribution.

Men det finns många varianter av UFS och jag minns inte riktigt om man kan skriva till alla olika varianterna med Linux. Du får pröva helt enkelt.

MacOS X använder HFS+ vilket även stöds av Linux i stort sett alla vanliga distar. Man skall inte behöva använda sig av FAT32 eller NTFS för externa diskar som även används på mac.

MacOS X har för övrigt bara stöd för läsning av NTFS så det är inget bra val vid datautbyte mellan macar och linux.

Det finns trejdepartsdrivrutiner för HFS+ till Windows XP vilket gör att man kan läsa/skriva externa mac-diskar med HFS+. Det är ett bättre alternativ än NTFS men jag vet inte om det finns fria sådan drivrutiner idag. De vi använde (på 90-talet) kostade pengar..
Citera
2008-09-09, 13:02
  #12
Avstängd
adisbladiss avatar
Det finns tredjepartsdrivrutiner för ext2 till Windows XP, vet inte hur det ligger till med Vista.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback