Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-07, 09:37
  #1
Medlem
Timpatis avatar
Enligt min dator har jag två installationer av Windows XP, så varje gång jag startar upp datorn måste jag välja vilken som ska startas. Problemet är bara att jag tagit bort den ena av installationerna från datorn, jag har formaterat hårddisken som den installationen ligger på men den försvinner fortfarande inte vid uppstarten, givietvis går den inte att använda. Det är inte någon som råkar veta hur jag får bort den icke fungerade installationen ifrån starten?
Citera
2008-09-07, 09:51
  #2
Medlem
KiKPNNs avatar
Skulle gissa på att man kan göra på det här sättet:
  • Gå till Mappalternativ sen Visa/view bocka hide protected operating system files/eller dess svenska motsvarighet...
    Gå till C: kolla om du ser en fil som heter Ntdetect.
    Öppna den filen med anteckningar.
    Sen kan du se om det finns flera operativsystem listade där. Om så är fallet ta bort den som inte existerar längre.
    Starta om och håll tummarna

(med risk för att du kommer fucka upp ditt OS så ta backup på Ntdetect. Lycka till )
__________________
Senast redigerad av KiKPNN 2008-09-07 kl. 09:55.
Citera
2008-09-07, 10:10
  #3
Medlem
apskafts avatar
Hallå.........
Kolla denna tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=640504.
Citera
2008-09-07, 11:44
  #4
Medlem
KiKPNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Hallå.........
Kolla denna tråd https://www.flashback.org/showthread.php?t=640504.
Hallå........
Det var ju det jag beskrev, fast om det går att ordna med hjälp av en GUI så är det såklart lättare.
Citera
2008-09-07, 12:13
  #5
Medlem
Muckarduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiKPNN
Gå till C: kolla om du ser en fil som heter Ntdetect.
Öppna den filen med anteckningar.

NTDETECT är en binär programfil och kommer garanterat att skrivas sönder om någon öppnar den med en texteditor och sedan råkar spara den därifrån. Den innehåller inte heller någon info som en användare har intresse av, eftersom det är samma innehåll på samtliga installationer.

Det är däremot textfilen boot.ini som bland annat innehåller startalternativ och andra direktiv.
Citera
2008-09-07, 12:48
  #6
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiKPNN
Hallå........
Det var ju det jag beskrev, fast om det går att ordna med hjälp av en GUI så är det såklart lättare.
Du är duktig du.................
Citera
2008-09-07, 13:19
  #7
Medlem
KiKPNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Du är duktig du.................
Du var också väldigt duktig...............
Citera
2008-09-07, 13:22
  #8
Medlem
KiKPNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muckarduva
NTDETECT är en binär programfil och kommer garanterat att skrivas sönder om någon öppnar den med en texteditor och sedan råkar spara den därifrån. Den innehåller inte heller någon info som en användare har intresse av, eftersom det är samma innehåll på samtliga installationer.

Det är däremot textfilen boot.ini som bland annat innehåller startalternativ och andra direktiv.

Jo så var det ja, boot.ini. Fel fil helt enkelt, men rätt tänkt iaf? Om han nu skulle skriva över skiten så är det bara till att lägga in backupen med hjälp av någon live-cd eller något
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback