• 1
  • 2
2008-09-06, 20:49
Medlem
Tja!

Jag bor i en hyresrätt och har ett stort fönster vars persienner (som sitter imellan glasskivorna) är sönder och behövs bytas ut, jag har kontaktat fastighetsförvaltarna och gjort en felanmälan, men kärringen i luren säger att det ligger på mitt ansvar att köpa nya persienner eftersom de inte tillhör fastigheten(?!)

Så min fråga till er är var man skall söka efter denna sort av persienner och hur mycket kan de tänka sig kosta, antagligen mycket dyrare än vanliga persienner antar jag?
Citera
2008-09-06, 20:54
Medlem
buffalos avatar
Jag tycker att det låter som vanliga persienner.

Så dyrt behöver det inte bli.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=345000
Citera
2008-09-06, 20:55
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoPL
Tja!

Jag bor i en hyresrätt och har ett stort fönster vars persienner (som sitter imellan glasskivorna) är sönder och behövs bytas ut, jag har kontaktat fastighetsförvaltarna och gjort en felanmälan, men kärringen i luren säger att det ligger på mitt ansvar att köpa nya persienner eftersom de inte tillhör fastigheten(?!)

Så min fråga till er är var man skall söka efter denna sort av persienner och hur mycket kan de tänka sig kosta, antagligen mycket dyrare än vanliga persienner antar jag?
Vanliga persienner? Du har vanliga persienner.

Ring en persiennmakare och fråga.
Citera
2008-09-06, 20:55
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Jag tycker att det låter som vanliga persienner.

Så dyrt behöver det inte bli.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=345000
Jävlar vad billigt. Jag trodde det gick på ett par hundra per fönster.
Citera
2008-09-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vanliga persienner? Du har vanliga persienner.

Ring en persiennmakare och fråga.

Men de måste väll vara speciella eftersom den där grejen som man vinklar persiennerna och själva snöret föra att dra upp och ner persiennern går ut genom fönsterkarmen?

Om man köper
Citera
2008-09-06, 21:01
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Men de måste väll vara speciella eftersom den där grejen som man vinklar persiennerna och själva snöret föra att dra upp och ner persiennern går ut genom fönsterkarmen?

Om man köper
Alla persienner som sitter mellan glasen funkar så.
Citera
2008-09-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Alla persienner som sitter mellan glasen funkar så.

Jo det tror jag säkert, och var köper jag såna persienner? Man kan väll inte köpa vilka persienner som helst och montera in mellan fönstrets två glasskivor? Iallfall inte om man vill kunna höja/sänka/vrida på persiennerna...
Citera
2008-09-06, 21:17
Bannlyst
Citat:
Jo det tror jag säkert, och var köper jag såna persienner? Man kan väll inte köpa vilka persienner som helst och montera in mellan fönstrets två glasskivor? Iallfall inte om man vill kunna höja/sänka/vrida på persiennerna...

Jag inbillar mig att avståndet mellan glasen är standardiserat men har ärligt ingen aning, men du måste också se till att längd och bredd passar riktigt exakt.

Är du lika opraktiskt som jag är monteringen ett fruktansvärt satantiskt helvete.

Att persiennerna inte ingår i lägenheten är nog standard i hyreslägenheter, fördelen är att du då får ta med dig persiennerna när du flyttar om du ser till att skaffa en lägenhet med precis samma fönsterstorlek.
Citera
2008-09-06, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berwald
Jag inbillar mig att avståndet mellan glasen är standardiserat men har ärligt ingen aning, men du måste också se till att längd och bredd passar riktigt exakt.

Är du lika opraktiskt som jag är monteringen ett fruktansvärt satantiskt helvete.

Att persiennerna inte ingår i lägenheten är nog standard i hyreslägenheter, fördelen är att du då får ta med dig persiennerna när du flyttar om du ser till att skaffa en lägenhet med precis samma fönsterstorlek.

Ah oftast kan man ju justera bredden och längden till en viss del

Fungerar det att vrida/höja/sänka persiennerna som du monterade inuti fönstret?

Jo eller alternativt låta nästa hyresgäst köpa persiennerna för inköpspriset (sparar kvitto på allt)
Citera
2008-09-06, 21:24
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ah oftast kan man ju justera bredden och längden till en viss del

Fungerar det att vrida/höja/sänka persiennerna som du monterade inuti fönstret?

Jo eller alternativt låta nästa hyresgäst köpa persiennerna för inköpspriset (sparar kvitto på allt)
Inköpspriset? Är du snål eller?
Köp nu persiennerna som det länkades till, se till att bredden är rätt och att de inte blir för korta. För långa gör nog inget, då blir det bara en liten hög längst ner när de är nere och det kvittar ju.

Montera, var glad.

Sen... kostade de 49 kr per fönster så kan du ta inköpspriset... men visa inga kvitton.
Citera
2008-09-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Inköpspriset? Är du snål eller?

Svar: Ja

Du svarade inte på min fråga haha!? Kan du höja, sänka och vrida dina självmonterade persienner när de sitter inuti fönstret? Kopplar man snöret och vrid-mojjen till fönstret på något sätt?
Citera
2008-09-06, 21:35
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Svar: Ja

Du svarade inte på min fråga haha!? Kan du höja, sänka och vrida dina självmonterade persienner när de sitter inuti fönstret? Kopplar man snöret och vrid-mojjen till fönstret på något sätt?
Fönsterkarmen har ju redan hål för att dra vridmoj och snöre genom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in