Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Min kära far fyller år och jag hade tänkt att göra något med lamm i lergryta. Har lite beslutsångest huruvida jag ska göra en stek eller en riktig gryta. Det jag vet att jag vill ha med som smakkomponenter är rosmarin, timjan och vitlök och en skvätt gott rödvin.
Vad rekommenderar ni för recept (samt att eventuellt ha till, potatis, ris couscous, eller annat)?
Tjenis !

Jag är väl ingen expert på lamm, men jag hade nog gjort påsamma vis som med en get.
En bra bit från bakdelen marinerad i dom kryddorna du önskade och rikligt med vitlök samt olivolja och vitt vin. Som fått dra i minst 8 – 10 tim. Som var styckat i sådana bitar du önskade dig. Sedan lagat till det med en mustig sås med mycke grönsaker,och grädde som en kalops eller liknande och då hade rödvinet kommit väl till pass mot slutet som smakhöjare. Ja detta går ut märkt i en lergryta, men en vanlig gryta duger rutmärkt.
Om det hade varit ett helt lam, så hade jag marinerat det i samma blandning och sedan låtit det torka lite.
Gjort en grillolja av honung, vitlök, salt, chili, olivolja, och eventuellt dom kryddor du gillade smort in lammet väl och grillat det helt medan jag penslade under grillningens gång av denna olja. Inte för mycke lågor utan bara glöder så köttet fick bli färdigt i lugn tackat.
Potatis är nog det bästa och godaste, till lergrytan alternativet, så nypotatis med dill, vilket gör sig perfekt till denna goda sås som är i grytan.
Till grillningen hade jag nog grillat stora bakade potatis med smör i.
Och en sås som är stark baserad på majonnäs, gräddfil, chili, vitlök, salt, persilja, lite olivolja, röd paprika.