2008-09-05, 16:23
Moderator
skunkensunes avatar
Min kära far fyller år och jag hade tänkt att göra något med lamm i lergryta. Har lite beslutsångest huruvida jag ska göra en stek eller en riktig gryta. Det jag vet att jag vill ha med som smakkomponenter är rosmarin, timjan och vitlök och en skvätt gott rödvin.

Vad rekommenderar ni för recept (samt att eventuellt ha till, potatis, ris couscous, eller annat)?
Senast redigerad av skunkensune 2008-09-05 kl. 16:26.
Citera
2008-09-05, 20:00
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Min kära far fyller år och jag hade tänkt att göra något med lamm i lergryta. Har lite beslutsångest huruvida jag ska göra en stek eller en riktig gryta. Det jag vet att jag vill ha med som smakkomponenter är rosmarin, timjan och vitlök och en skvätt gott rödvin.

Vad rekommenderar ni för recept (samt att eventuellt ha till, potatis, ris couscous, eller annat)?

Tjenis !

Jag är väl ingen expert på lamm, men jag hade nog gjort påsamma vis som med en get.
En bra bit från bakdelen marinerad i dom kryddorna du önskade och rikligt med vitlök samt olivolja och vitt vin. Som fått dra i minst 8 – 10 tim. Som var styckat i sådana bitar du önskade dig. Sedan lagat till det med en mustig sås med mycke grönsaker,och grädde som en kalops eller liknande och då hade rödvinet kommit väl till pass mot slutet som smakhöjare. Ja detta går ut märkt i en lergryta, men en vanlig gryta duger rutmärkt.

Om det hade varit ett helt lam, så hade jag marinerat det i samma blandning och sedan låtit det torka lite.
Gjort en grillolja av honung, vitlök, salt, chili, olivolja, och eventuellt dom kryddor du gillade smort in lammet väl och grillat det helt medan jag penslade under grillningens gång av denna olja. Inte för mycke lågor utan bara glöder så köttet fick bli färdigt i lugn tackat.

Potatis är nog det bästa och godaste, till lergrytan alternativet, så nypotatis med dill, vilket gör sig perfekt till denna goda sås som är i grytan.

Till grillningen hade jag nog grillat stora bakade potatis med smör i.
Och en sås som är stark baserad på majonnäs, gräddfil, chili, vitlök, salt, persilja, lite olivolja, röd paprika.
Citera
2008-09-05, 22:20
Medlem
Adrian von Butts avatar
Fick detta recept av DePaul, rekomenderas varmt!

Lammgryta (ca 2 större portioner)

Ingredienser:
400 g lammkött i större bitar
1 morot i större bitar
2 dl rött vin
1 msk vetemjöl
5-6 smålökar
5-6 små champinjoner
ev. majskorn
timjan
rosmarin
vitlök
lagerblad
salt
sv peppar
smör och olja till stekning
Arbetsgång:

Sätt ugnen på ca 140 grader.

Mjöla köttbitarna. Fräs dem sedan i en blandning av smör och olja tills de får fin färg runtom.

Lägg i kryddorna och salta (försiktigt här!). Fräs under omrörning i ca en minut och häll på vinet samt lägg också i moroten, rör om och omplacera alltsammans till en fuktad lergryta.

Kör in alltsammans i ugnen och täck med lock. Det är lite svårt att ange någon tid i ugnen eftersom denna varierar pga köttbitarnas storlek och mörningsgrad. Du får testa dig fram. Men det brukar handla om ca 1 h och 20 m.

När det är ca en kvart kvar på tiden så lägger du in champinjonerna och löken och ev majset, skvätter på lite mer vin, rör om och kör färdigt.

Servera med kokt potatis, potatismos, knödel, ris eller någon typ av gryn och t o m pasta! En god sv vibärsgelé till är alltid gott .

~Paul~
Citera
2008-09-05, 23:17
Moderator
Popesizes avatar
Signaturen AlienBilly gav det här receptet i en annan lergrytetråd. Låter faktiskt inte helt fel. Jag är verkligen sugen på att testa detta

Citat:
En annan RIKTIG höjadere är att ta en 1.5-2 kilos lamstek.
Sticka ett tiotal hål i den med en fruktkniv och sätta in hela skalade vitlöksklyftor i den så den blir ordentligt vitlösspäckad.
Bryn den sedan i en stekpanna.
Häll några droppar matolja i botten av lerkrukan och ställ in det i ugnen på 225 grader i 2 timmar.
Här räcker det med att ta av locket 10 minuter innan den är klar.
Servera även här med potatis och sås.
Rekomenderade såser är mintsås eller vanlig brunsås om man inte vill göra egen sås av skyn som blev när man brynte den då, vilket också går bra.
Citera
2008-09-06, 14:43
Medlem
Snurrens avatar
Jag brukar gnida in lammstek med krossad rosmarin och torkad mynta, samt stoppa in massor med vitlöksskivor med hjälp av kniv. I ett recept som jag läste nyss ingick också bitar av citronskal som skulle placeras lite här och var. Intill benet om den inte är urbenad, annars i vecket som bildas när man benar ur. I det receptet skulle man även ösa med lite vitt vin.

Något som kan vara jättegott till är hela ugnsbakade vitlöksklyftor. Man kan bara lägga dem skalade eller oskalade i botten på grytan.

Ryms inte lammsteken i grytan kan man ta en stekpåse i stället, det blir nästan lika gott.
Citera
2008-09-07, 20:53
Moderator
skunkensunes avatar
Tack för tipsen.

Blev en liten blandning av diverse recept och resultatet blev mer än lyckat!

Bilder finns att beskåda i matlagningsbildtråden inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in