2008-09-05, 15:20
Medlem
Jag har gjort musik sen jag var 11, allt från Hip-hop till chillad pop hemma med färdiga beats och min gitarr/piano/midisynth. Allt har varit på nybörjarnivå och det enda jag riktigt kan är att göra musik akustiskt in till en mikrofon i ett program, dvs aldrig göra musik i själva programmen.

Som ett exempel kan jag göra en hel låt, men då är det jag som lägger kompet med gitarr, sjunger själv, solar med elgitarr osv, aldrig trummor i dator eller liknande.

På senare tid har jag blivit mer och mer sugen på att mixa och göra min egen musik med hjälp av datorn som hjälpmedel. Jag har tillgång till de flesta programmen (Cubase, Adobe Audition och Reason) och har som sagt en Midisynth. Nu vill jag lära mig att till exempel att ta en gammal soul låt och göra en house eller hip hop mix av den. Lägga till trummor i rätt tempo, fixa rätt tonart på låten och göra så att samplingen kan avbrytas för plats för gitarrsolon osv, om ni förstår hur jag menar.

I vilken ände börjar jag? Vilka program ska jag använda mig av? Vad är det första man börjar med i en sån mix osv? Alla tips uppsakattas från proffs såväl som minde erfarna!
Citera
2008-09-05, 18:55
Medlem
frugimmels avatar
Låter som om Ableton Live vore ett program för dig. Mer dynamisk lekstuga än tungdrivna Cubase. Du kan tweaka och stretcha beats och samplingar, ändra tempo och tonhöjd i realtid och jobba enkelt och snabbt med midi, samtidigt som den fungerar som "audiobandspelare", på det sätt jag antar att du jobbat med Cubase innan.

Kolla in mer om det här:
http://www.ableton.com/movies
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in