• 1
  • 2
2008-09-05, 13:47
Medlem
Skrt^s avatar
Hej!

Impulsköpte igår en låda kräftstjärtar med dillsmak bara för att pröva något nytt. Testade direkt med en creme-fraiche-baserad kall sås och färskpotatis. Det blev ett bra resultat men kändes lite tråkigt. Söker nu tips på vad mer jag kan göra av stjärtarna. Är inget större fan av soppor.

Ingredienser kan inhandlas!
Citera
2008-09-05, 14:09
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Hej!

Impulsköpte igår en låda kräftstjärtar med dillsmak bara för att pröva något nytt. Testade direkt med en creme-fraiche-baserad kall sås och färskpotatis. Det blev ett bra resultat men kändes lite tråkigt. Söker nu tips på vad mer jag kan göra av stjärtarna. Är inget större fan av soppor.

En pastasås med grädde, curry och grönsaker (röd paprika, gul lök, svamp och annat som är gott). Kräftstjärtar funkar fint ihop med curry.
Citera
2008-09-05, 15:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hej!

Röror, soppor, såser, pålägg och huvudrätter. Bara fantasin sätter gränserna.

~Paul~
Citera
2008-09-05, 15:49
Medlem
knoxahs avatar
Smörgåstårta.
Citera
2008-09-05, 15:54
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Röror, soppor, såser, pålägg och huvudrätter. Bara fantasin sätter gränserna.

~Paul~

Och ekonomin vid eventuella misslyckanden

Jag tänkte väl kanske på något mer specifikt så som bengrot tipsade här ovan. Har inte ätit en kräfta på säkert 10 år innan detta. Soppor går som sagt bort. Kalla röror kan jag nog experimentera med ganska hårt men varmrätter beståendes av dessa.. Några förslag på det?

Några speciella kryddor som passar bra till?

Vill minnas att när man kokar kräftor brukar man slå i lite öl. Funkar det även på dessa färdigskalade kräftstjärtar?
Citera
2008-09-05, 15:55
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Smörgåstårta.

Oh you wish
Citera
2008-09-05, 16:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Och ekonomin vid eventuella misslyckanden

Jag tänkte väl kanske på något mer specifikt så som bengrot tipsade här ovan. Har inte ätit en kräfta på säkert 10 år innan detta. Soppor går som sagt bort. Kalla röror kan jag nog experimentera med ganska hårt men varmrätter beståendes av dessa.. Några förslag på det?

Några speciella kryddor som passar bra till?

Vill minnas att när man kokar kräftor brukar man slå i lite öl. Funkar det även på dessa färdigskalade kräftstjärtar?
Nej, häll inte öl över färdiga kräftskjärtar.

Ett exempel på huvudrätt skulle kunna vara:
  • I currygryta
  • Thai med sötaktig sås
  • Pastalåda
  • Med ris likt paella
  • Snabbwokat med grönsaker

~Paul~
Citera
2008-09-05, 19:20
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, häll inte öl över färdiga kräftskjärtar.

Ett exempel på huvudrätt skulle kunna vara:
  • I currygryta
  • Thai med sötaktig sås
  • Pastalåda
  • Med ris likt paella
  • Snabbwokat med grönsaker

~Paul~

Okej tack så mycket
Citera
2008-09-05, 20:26
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Hej!

Tjenis !

En tortilla med kräftor i måste bli mycke gott. Ja det är en pankaka som är ganska tjock med potatis och skaldjur eller skinka i. Kryddor hade nog passat som vitlök, chili. Sedan en stark sås av gräddfil och majonnäs samt dom kryddor du gillar.
Recept på tortilla hittar du här. https://www.flashback.org/showthrea...=714913&page=5
Citera
2008-09-05, 20:48
Medlem
Fatskulls avatar
Risotto för bövelen.. En trevlig skaldjursrisotto knäcker det mesta.

Annars kan du köra ner dem i en fisk- och skaldjursgryta med hemsvingad aioli till, eller toppa upp en thailändsk nudelcurry med dem.
Citera
2008-09-05, 22:32
Medlem
Adrian von Butts avatar
Fräs ett par hackade challotenlökar i smör, i med ett pkt saffran, en skvätt hummerfond, msk vetemjöl och 2-3 dl grädde. låt puttra 5-10 minuter, sedan i med kräftstjärtar och låt bli genomvarma (inte koka, då blir dom gärna sega) I med ett rejält lass finhackad dill, smaka av med SoP samt cayennepeppar, servera med kokta sockerärtor och ris.

Mums!
Citera
2008-09-06, 01:15
Medlem
Skrt^s avatar
Tack så mycket. Allt ovan skall prövas. Återkommer med resultat när tid finnes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in