Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-06, 17:10
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Polisens kvarnar mal långsamt:
Citat:
Redan för tio månader sedan slog ägaren på campingen utanför Eksjö larm om kvinnans utsatta situation. Men ingenting gjordes.
Inte förrän nu har kvinnan fått hjälp och den 58-årige man som tros ha spärrat in och misshandlat henne är gripen av polisen. Han häktades i går i Eksjö tingsrätt och är på sannolika skäl misstänkt för grov kvinnofridskränkning och grovt frihetsberövande under nio år.
– Vi såg honom slå sina kryckor i huvudet på henne en natt för tio månader sedan och det polisanmälde vi. Det var otäckt att se. Han har liksom vaktat på henne, säger campingägaren
Fler verkar ha vetat om det men inte meddelat nån myndighet, t ex denne vän:
Citat:
När polisen kom satt mannen på balkongen. Vännen bekräftar vad polisen nu misstänker:
– Han höll henne fången i nio år, säger han.
– Det finns så mycket mer bakom det här. Det här är bara en liten del.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1290496/gomda-for-omvarlden

Och vad levde de på när ingen av dom fanns, de hade ju varken fått sjukpension el socialbidrag?
Citera
2008-09-06, 17:30
Medlem
Bajsfacistens avatar
På bilden på honom i Göteborgsposten idag, så ser ut att onekligen ut att tillhöra den kulturberikande delen av befolkningen.
Citera
2008-09-06, 18:14
Medlem
RoSannaHs avatar
Undrar om kvinnan är begåvningshandikappad? De är ofta lättstyrda av män som har snäppet högre intelligens, gör som de blir tillsagda utan att ifrågasätta. Av någon anledning placerades ju sonen i fosterhem och bor nu på gruppboende. Ett LSS-boende eller vad? Fd mannen kunde väl ha tagit hand om pojken om kvinnan "bara" hade MS, han måste också ha ansetts oförmögen att ta hand om honom?
Citera
2008-09-06, 18:22
Bannlyst
Jag undrar hur omgivningen kan låta två människor bo i en campingstuga utan rinnande vatten eller toalett (!) i tio år utan att kontakta myndigheterna.

Och så undrar jag ännu mer var de har fått pengar ifrån. Något måste de ju ha levt på.
Citera
2008-09-06, 18:42
Medlem
RoSannaHs avatar
Att hyra en stuga på Wäduren kostar 165 kr per natt och vuxen. Utan rabatt blir det nästan 10000 i månaden och då ingår inte lakan och frukost. Undrar vad deras månadshyra legat på och på vilka grunder, för 10000 lär de ju inte ha hostat upp från ingenstans? Isåfall kunde de ju haft en stor flott lägenhet eller egen villa.
Har det antytts att de bott där utan att betala?
Senast redigerad av RoSannaH 2008-09-06 kl. 19:34. Anledning: Lade till sista frågan
Citera
2008-09-06, 22:48
Medlem
~stein~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoSannaH
Har det antytts att de bott där utan att betala?
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Svd.se
"Paret har inte heller betalat för sitt boende på många år." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1679893.svd

Vet inte om det gör det hela mindre konstigt, men ändå...
Citera
2008-09-06, 23:25
Medlem
Neromechas avatar
Högst intressant fall. Någon som vet om vad mannen gjorde innan han "försvann"?
Citera
2008-09-07, 08:55
Medlem
BoISarens avatar
"Mannen berättade själv att han levde på hennes pengar"

Citat:
Den 58-åriga campingkvinnan var både försvunnen och avförd från alla register.
Trots det fick hon pengar.
- Mannen sa att de levde på hennes sjukpension, berättar Siwert Arréhn, som äger campingen där kvinnan misstänks ha hållits inlåst i nio år.
[...]
Men paret levde inte enbart på kvinnans pension. Den nu häktade mannen har berättat att han hade en lägenhet i Stockholm som han hyrde ut.
- Eftersom den som bodde där betalade mer än hyran så fick han pengar från mellanskillnaden, säger Siwert Arréhn.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1291283/mannen-berattade-sjalv-att-han-levde-pa-hennes-pengar
Citera
2008-09-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1291283/mannen-berattade-sjalv-att-han-levde-pa-hennes-pengar

Jävligt märkligt att man kan få sjukpension som försvunnen ur folkbokföringen.... undrar hur många man betalar skatt till som egentligen är döda eller försvunna utomlands och släktingarna tar pengarna.
Citera
2008-09-07, 10:13
Medlem
Varför betalas pengar ut till en "försvunnen" person? Hur kan hon hämta ut medicin osv utan att det plingar till i nåt system nånstans?
Iofs inte olagligt att vara försvunnen men eftersöks hon inte? Det hela kanske är helt normalt (?!) men jag är trött....
Citera
2008-09-07, 10:43
Medlem
Det är inte speciellt "svårt" att hamna i obefintlighets registret. Jag råkade själv ut för det för två år sedan när jag gjorde en "tillfällig adressändring" till min sommarbostad. Om man under den tiden får brev från myndigheter som är stämplade "Får ej eftersändas" går de till skatteverket som anmäler en som "obefintlig". Detta rättades till genom att jag visade upp mig på skatteverket.
Kvinnan bör alltså vara skriven på campingen så all post har nått henne eller mannen.
Citera
2008-09-07, 11:20
Medlem
Och hur kan man ha lägen het i stockholm som hyrs ut i andra hand om man är dödförklarad???
Om det är en hyresrätt borde den automatiskt blivit uppsagd, om det var en bostadsrätt skulle den väl gått i arv till ev efterlevande eller almänna arvsfonden.
Det kanske finns massor med bostäder i stockholm som hyrs eller ägs av döda människor.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in