Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det finns ingen anledning att låsa tråden. Domen har inte vunnit laga kraft, tiden för överklagan är inte slut.
Jag tycker att det finns flera brister i TRs dom. Bla menar man, att de gånger som det är bevisat att mannen har låst dörren utifrån och gått iväg (dvs de ggr han erkänner att han gjorde det), så kunde kvinnan ha tagit sig ut genom det lilla fönstret. Samtidigt intygar läkare i rättsintyget att den MS-sjuka och svårt tärda kvinnan knappt alls kunde röra sina armar. Journalanteckningar från ett läkarbesök där mannen förde kvinnans talan och inte lämnade henne ensam med vårdpersonalen 2003 har också inhämtats.
Jämför man med t ex domen mot mannen som sålde sin förståndshandikappade fru, så verkar Eksjö TR inte alls ha förstått hur illa däran och i totalt underläge målsägande var. Jag hoppas att åklagaren har eller ska överklaga, och att kvinnan kan vara med i rättssalen vid nästa förhandling.
Det är att bevisa åklagarens åtalspunkter som är svårt. Att kvinnan inte har kunnat ta sig därifrån tycker jag är tydligt.
Är inte det svåra att ställa det utom rimligt tvivel? Jag har ju som sagt inte Förundersökningen, men folk har ju sett henne vallas på nätterna, vilket har tytt på att hon har kunnat gå och så vidare, altså måste man ju rimligtvis också kunna dra slutsatsen att hon kunnat ta sig ut ur fönstret.
Likaså har ju man kunnat fråga kvinnan (genom fönstret om jag minns rätt) hur hon mår och om hon vill därifrån. vilket hon nekat till.
så just nu känner jag (baserat på de uppgifter jag har, som sagt inte läst några förhör) att det inte går och bevisa att hon har blivit frihetsberövad...
Där emot kan ju disskutera om inte det skulle gå o räkna som kvinnofridskränkning... Det finns ju de som blivit fällda för grov kvinnofrids.. för mycket betydligare "mindre" förseelser och mindre utstuderade saker än vad som hänt i detta fall...
Vill minnas ett fall förra året där en man blev dömd för kvinnofridskränkning för o ha stängt dörren om henne vid flera tillfällen och där med stängt in henne och stängt ute henne på balkongen vid något tillfälle. Detta ansågs av rätten vara en sådan stor kränkning, så han dömdes...men så muttra advokaten något om att de var fel tid o säga något negativt till en kvinna med...
EDIT:
6 nov kom domen, det är väl 3 veckor man har på sig att överklaga? vilket borde vara denna vecka med väl?