• 1
  • 2
2008-09-04, 17:56
Medlem
soundchecks avatar
Jag är helt galen i Ice Slush. De är dock ganska dyra, de består ju ändå av bara typ is och saft, så det borde man ju kunna göra hemma. Finns det något speciellt recept på hur man gör sin egen Ice Slush? Det är jordgubben jag är ute efter.
Citera
2008-09-04, 18:02
Medlem
mentozs avatar
http://www.matklubben.se/recept/haer...ush_33295.html

där har du ett recept.
Citera
2008-09-04, 18:17
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentoz
http://www.matklubben.se/recept/haer...ush_33295.html

där har du ett recept.

Tack ska du ha! Det där ska jag ta mig en titt på.

Jums.
Citera
2008-09-04, 18:25
Medlem
mentozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Tack ska du ha! Det där ska jag ta mig en titt på.

Jums.

Varsegod!
Citera
2008-11-01, 20:07
Medlem
soundchecks avatar
Som en inbiten ice slush-fantast så har jag testat motsvarigheten i Thailand. Det saknar motstycke. Fantastiskt gott! Går inte att jämföra med saftissörjan som man får i Sverige. Kanske är det så enkelt att det räcker med is och färsk frukt i blendern? Ofta så brukar de även ha en matsked vatten samt någon sked vätska med matoljefärg. Vet någon vad det skulle kunna vara?
Citera
2008-11-01, 21:43
Medlem
Seanns avatar
är väll ganska lätt att hitta på egna också?

köp en burk med smak ämne som man använder med sodastream
och blanda med loka och is eller vanligt stilla vatten
Citera
2008-11-01, 22:05
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
är väll ganska lätt att hitta på egna också?

köp en burk med smak ämne som man använder med sodastream
och blanda med loka och is eller vanligt stilla vatten

Jo, men det verkar ju inte bli riktigt sådär supergott om man använder koncentrerad saft eller vad de nu har i Ice Slushen ute i affärerna. Det är nog den färska frukten som gör den stora skillnaden! Jag är dock nyfiken på vad den oljefärgade smörjan som de tillsätter är för någonting. Vad kan det vara för någonting? Någon som har en ringa snusning?

Bubbelvatten låter intressant, kan ge en ytterligare touch på det hela.
Senast redigerad av soundcheck 2008-11-01 kl. 22:08.
Citera
2008-11-01, 22:09
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Jo men det verkar ju inte bli riktigt sådär supergott om man använder koncentrerad saft eller vad de nu har i Ice Slushen ute i affärerna. Det är nog den färska frukten som gör den stora skillnaden! Jag är dock nyfiken på vad den oljefärgade smörjan som de tillsätter är för någonting. Vad kan det vara för någonting? Någon som har en ringa snusning?

Bubbelvatten låter intressant, kan ge en ytterligare touch på det hela.

Det oljiga är antagligen det som smaksätter+färgar slushen
Jag har själv testat loka+smak ämnen man har till soda stream
och lägger man till lite krossad is så smakar det nog som flush up till 90%

Och jag tror faktist inte att dom har färsk frukt till slush^^, det är nog bara smak ämnen etc
Citera
2008-11-01, 22:20
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Det oljiga är antagligen det som smaksätter+färgar slushen
Jag har själv testat loka+smak ämnen man har till soda stream
och lägger man till lite krossad is så smakar det nog som flush up till 90%

Och jag tror faktist inte att dom har färsk frukt till slush^^, det är nog bara smak ämnen etc

Inte har färsk frukt? Då har du inte varit i Thailand. Då får man ju dessutom se hela processen när de gör slushen. Självklart har de färsk frukt. Men det kanske inte var det du menade? Supergott blir det i alla fall. Och hemma har man en blender och ismaskin, så helt omöjligt borde det inte vara att göra en själv.
Citera
2008-11-01, 22:24
Medlem
Seanns avatar
Citat:
Inte har färsk frukt? Då har du inte varit i Thailand. Då får man ju dessutom se hela processen när de gör slushen. Självklart har de färsk frukt. Men det kanske inte var det du menade? Supergott blir det i alla fall. Och hemma har man en blender och ismaskin, så helt omöjligt borde det inte vara att göra en själv.

Du kunde väll säga att du pratar om thailändsk slush, för i sverige är de 99% smak+färg ämnen
Citera
2008-11-01, 22:24
Medlem
RVDs avatar
Citat:
Ofta så brukar de även ha en matsked vatten samt någon sked vätska med matoljefärg. Vet någon vad det skulle kunna vara?
Nu gissar jag bara, men skulle det kunna vara någon sockerlag eller motsvarande?
Citera
2008-11-01, 22:30
Medlem
hmm, nu kanske jag bara är trög, men är de inte svårt att få den rätta konsistensen? Det är ju liksom krossad is fast i nån slags mjuk "slushig" variant, är nog svårt att hitta rätt temp och hålla den så det inte bara smälter direkt till saft...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in