• 1
  • 2
2008-09-04, 15:29
Medlem
Gusten grodsluks avatar
varför är denna löksort så populär inom matlagning? hur är smaken? funkar andra löksorter som substitut för denna? jag har faktiskt aldrig lagat med med dessa och skall köpa en knippe nästa gång jag är på ICA.
Citera
2008-09-04, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
varför är denna löksort så populär inom matlagning? hur är smaken? funkar andra löksorter som substitut för denna? jag har faktiskt aldrig lagat med med dessa och skall köpa en knippe nästa gång jag är på ICA.
Mildare än vanlig gul lök. Något sötare. Passar bättre i rätter där rå lök äv önskvärd.

Går att ersätta med förvälld gul lök, rödlök eller silverlök.

~Paul~
Citera
2008-09-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mildare än vanlig gul lök. Något sötare. Passar bättre i rätter där rå lök äv önskvärd.

~Paul~
Vad används silverlök till och hur smakar det?
Citera
2008-09-04, 16:29
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Superfin hjälp som vanligt tackar

Jag undrar också lite kring silverlöken, smak och användningsområden.
Citera
2008-09-04, 17:21
Medlem
barkeepers avatar
Jag tycker...

Shalottenloken har starkare smak, men det ar marginella skillnader. De som ar valdigt duktiga pa mat kan sakert kanna skillnad, men skulle vilja saga att skillnaden ar harfin.
Citera
2008-09-04, 17:44
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Shalottenloken har starkare smak, men det ar marginella skillnader. De som ar valdigt duktiga pa mat kan sakert kanna skillnad, men skulle vilja saga att skillnaden ar harfin.
Jag har aldrig märkt nån skillnad i smak när jag ersatt hackad schalotten- med (då mindre mängd) gul lök.
Men i rätter där löken ska vara hel, som i vissa grytor, så är det klart att det är svårt att ersätta schalottenlöken om inte annat för det visuella intrycket.
Citera
2008-09-05, 10:51
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk

Tjenis !

Rödlök har ungefär samma styrka och smak, och har man tur så kan man hitta små sådana också klart inte lika små som schalottenlökar, men det har bara betydelse om dom skall kokas hela.
Citera
2008-09-05, 13:39
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Tackar för all hjälp, då borde schalottenlökar göra skäl för sig i rödvinssåser då, ser ju mycket snyggare ut med små lökringar
Citera
2008-09-05, 16:40
Medlem
stilltons avatar
silar du inte bort rotsakerna innan du serverar såsen?
Citera
2008-09-05, 16:44
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
silar du inte bort rotsakerna innan du serverar såsen?
Nej jag lägger i lite majsstärkelse eller mjöl för att den ska tjockna till och sedan serverar jag den med löken för jag tycker det smakar väldigt gott ifall den fått brynas lite
Citera
2008-09-07, 19:09
Medlem
wääuus avatar
Charlotten är godare tycker jag, lite sötare och ringarna är mindre så den får en annan konsistens på nåt sätt.
Citera
2018-08-06, 22:43
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Bumpar denna 10 år gamla tråd med en relaterad fråga. Om jag ska ha lök i en varm pastarätt så som Carbonara, ska jag använda charlottenlök eller vanlig gul lök? Tänkte även ha i en skvätt vitlök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in