2008-09-05, 21:03
Citat:
Ursprungligen postat av aschbergsyndrom
Det här argumentet då?: Göra det i medmänsklighet gentemot närmaste uteliggare. När jag dör blir min lägenhet ledig och priset går samtidigt ner för det blir mindre efterfrågan. Nån som inte har nånstans att bo får nu tag i en lägenhet som jag annars ockuperat.
Behöver inte vara så. Om priset gå ner så kanske det finns en planerat bostad som skulle byggas men som inte bli av för att efterfrågan gått ner! Omvänd så kanske du bidrar till att det byggs nya bostäder eftersom det finns en efterfråga!
Citat:
Eftersom jag inte handlar mat i affärerna går priserna ner eftersom efterfrågan sänks vilket betyder att folk får billigare mat. Ni får råd att handla mer saker alltså. Och det är väl bra?
Eller så kanske affären tvingas stänga igen och de anställda bli utan jobb eftersom affären blev olönsamt?
Citat:
Eller om man ändå förlorat jobbet och man blivit arbetslös och behöver gå på bidrag, då är det väl bra att ta livet av sig?
Kanske, kanske inte. Om den som förlorat jobbat istället kämpade och söker och hittar ett nytt jobb så bidra han med skattepengar till samhället.
Antalet jobb är dynamiskt. Det är inte så att det bara finns ett x antal jobb så att finns det fler människor så måste några vara arbetslös. Du som har jobb bidra till att skapa nya jobb för varje gång du handla så gå dina pengar till någon annans lön. Varför annars har inte länder med färre invånare än Sverige automatiskt lägre arbetslöshet och tvärtom?