• 6
  • 7
2008-09-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aschbergsyndrom
Det här argumentet då?: Göra det i medmänsklighet gentemot närmaste uteliggare. När jag dör blir min lägenhet ledig och priset går samtidigt ner för det blir mindre efterfrågan. Nån som inte har nånstans att bo får nu tag i en lägenhet som jag annars ockuperat.

Behöver inte vara så. Om priset gå ner så kanske det finns en planerat bostad som skulle byggas men som inte bli av för att efterfrågan gått ner! Omvänd så kanske du bidrar till att det byggs nya bostäder eftersom det finns en efterfråga!

Citat:
Eftersom jag inte handlar mat i affärerna går priserna ner eftersom efterfrågan sänks vilket betyder att folk får billigare mat. Ni får råd att handla mer saker alltså. Och det är väl bra?

Eller så kanske affären tvingas stänga igen och de anställda bli utan jobb eftersom affären blev olönsamt?

Citat:
Eller om man ändå förlorat jobbet och man blivit arbetslös och behöver gå på bidrag, då är det väl bra att ta livet av sig?

Kanske, kanske inte. Om den som förlorat jobbat istället kämpade och söker och hittar ett nytt jobb så bidra han med skattepengar till samhället.

Antalet jobb är dynamiskt. Det är inte så att det bara finns ett x antal jobb så att finns det fler människor så måste några vara arbetslös. Du som har jobb bidra till att skapa nya jobb för varje gång du handla så gå dina pengar till någon annans lön. Varför annars har inte länder med färre invånare än Sverige automatiskt lägre arbetslöshet och tvärtom?
Citera
2008-09-06, 01:21
Medlem
Citat:
Har jag aldrig hört talas om förrän nu.

Men ni håller väl med om att det här med donera organ borde göra nåt gott? Inte helt lätt annars att få tag i friska döda människor som kan tänka sig att donera hela sin kropp till bättre behövande. Eller? Hur många personer kan man rädda med en kropp egentligen? Fem? Då skulle det alltså bli fem till arbetsdugliga personer som kan gå tillbaka till arbetet och tjäna Sverige för resten av sina liv. Då kan man väl nästan se det som att jag gör bättre nytta död än levande?
Den är ganska kort, jag rekommenderar den läsningen.

Men, är det verkligen nytta man talar om här.
I så fall är det inte riktigt samma sak tycker jag,
att ta livet av sig.
Då sätter man ett liv i samma kategori som någon form av funktion.
Som om värdet i ett liv ligger i dess nytta.
Men det är jag inte riktigt med på.
Det är två olika saker.
Ett liv har ett egenvärde, också.
Dom två är isomorfiska, värde och liv går inte hand i hand.
Ibland till exempel, är ett liv värt mer än dess liv
och ibland är dess liv att betrakta som högre än dess värde.
En kungs liv till exempel,
är ju värt mer än en undersåtes liv.
Och en marxist kan se att undersåtens liv är värt mer än kungens.
Allt är relativt, speciellt värderingar.
Citera
2008-09-06, 16:20
Medlem
Quad69s avatar
Citat:
Är det en bra lösning? Om man tar livet av sig så får ju andra mitt jobb. Då blir det mindre arbetslöshet, det är väl bra? Då blir det också mindre bidrag som behöver betalas ut vilket betyder en bättre ekonomi för Sverige. Det borde väl nästan vara heroiskt på ett sett?

De finns ju flera sätt att se det på... Han som får ditt jobb kanske har världens talang i någonting låt oss säga måla (konst) men han fastnar istället på något sketet jobb och glömmer sina drömmar om konst och att måla med andra ord kan du också förstöra för personen som kommer efter dig
Citera
2008-09-06, 18:59
Medlem
Varför går du inte till en psykolog kanske kan du bli av med din depprision.
Citera
2008-09-06, 20:41
Bannlyst
Det verkar som om det inte går att donera sina organ ifall man hänger sig, synd. Jag får nog ge upp den här iden med att det ska göra nån nytta för samhället, får nöja mig med att försöka minska skadorna på det så mkt som möjligt istället. Nån som har nåra förslag kanske?
Citera
2008-09-06, 21:18
Bannlyst
Fegt att ta livet av sig?

Är det fegt att ta livet av sig?
Citera
2008-09-06, 21:20
Medlem
Katarsiss avatar
Nej, det är det inte.
Det är ett synsätt som lever kvar från tiden då Sverige var i krig och de soldater som tog sina liv anklagades för att desertera.

Det är helt och hållet ett kulturbundet fenomen, och förvisso intressant som sådant eftersom det fortfarande, efter några hundra år, fortlever så starkt i folks medvetanden.
Citera
2008-09-06, 22:37
Medlem
Kheperas avatar
Sammanfogade ämnen och rubrikändrade därefter.

/MOD
Citera
2008-09-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ok, vad för bra anledningar kan ni komma på där ni tom skulle se det som eftersträvansvärt att ta livet av sig?

När man gör det för att rädda andra liv och för en god sak. t.e.x...(protest typ...men det kan man ju också diskutera..)
Fast å andra sidan skulle man kunna må bättre och sen kanske hjälpa till på andra sätt...
Men man ska kämpa in i det sista tycker jag iallafall...kan löna sig tillslut.
Citera
2008-09-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Låna en bil och kör lagom fort in i en bergvägg så skapar du en massa jobbtillfällen åt poliser, brandmän, ambulanspersonal, bärgare, sjuksköterskor, doktorer, narkosläkare, kirurger, psykologer, försäkringshandläggare, plåtslagare, lackerare, sjukgymnaster, hemtjänstpersonal osv.

Simsalabim, så har du gjort samhället en tjänst utan dess like och kan med gott samvete luta dig tillbaka med vetskapen om att du heroiskt och utan större ansträngning satt dussintals människor i arbete.
Och skulle du tillfriskna allt för mycket så behöver proceduren bara upprepas.

sant, men det är inte så sjysst mot tågförare osv, eller skrapa ihop en pöl på marken om nån hoppat från hög höjd. men sant. Andra får jobb, som dom iof aldrig skulle glömma..
Tågförare blir ju varnade för självmord innan dom börjar jobba som det t.e.x..
Citera
2008-09-10, 10:52
Medlem
Golgessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nja, det är olagligt att försöka begå självmord

Vilket är väldigt tramsigt. Låt folk göra vad fan de vill. Deras val.
Citera
2008-09-10, 12:16
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golgesson
Vilket är väldigt tramsigt. Låt folk göra vad fan de vill. Deras val.
Det håller jag förstås med om.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in