2008-09-05, 06:06
Medlem
Kasta(t) pärlor åt svin:

Citat:
Ursprungligen postat av aschbergsyndrom
Ok, vad för bra anledningar kan ni komma på där ni tom skulle se det som eftersträvansvärt att ta livet av sig?

Vad då "bra" och vad då "eftersträvansvärt"?
Menar du att spela hjälte, eller?? Bättre då att så och skörda eget liv, medan detta ännu pågår, än att redan i livet inse hur lite ens egen skörd för andra egentligen betyder.
Spelar man ingen större roll som levande, så spelar man desto mindre roll som död. Vad spelar det då för roll att ha dött för andra?
Tänk gärna efter en smula där, du... Det är nog illa att kasta pärlor åt svin medan man lever, men att ha kastat pärlor åt svin medan man levde, det är nog fanimej värre det.
Citera
2008-09-05, 12:57
Medlem
Citat:
Det borde väl nästan vara heroiskt på ett sett?

Vilket sätt då? Dina tankefnurror håller inte och det har många påpekat i tråden. Ge mig ett hållbart argument så ska jag stå först i ledet och kasta konfetti.

Å där tog du och ditt inlägg min FB-oskuld.
Citera
2008-09-05, 13:31
Bannlyst
Det här argumentet då?: Göra det i medmänsklighet gentemot närmaste uteliggare. När jag dör blir min lägenhet ledig och priset går samtidigt ner för det blir mindre efterfrågan. Nån som inte har nånstans att bo får nu tag i en lägenhet som jag annars ockuperat. Eftersom jag inte handlar mat i affärerna går priserna ner eftersom efterfrågan sänks vilket betyder att folk får billigare mat. Ni får råd att handla mer saker alltså. Och det är väl bra?

Eller om man ändå förlorat jobbet och man blivit arbetslös och behöver gå på bidrag, då är det väl bra att ta livet av sig? Eller blir det fortfarande inflation då som gör att Sverige blir fattigare? Det tror jag inte på.
Senast redigerad av aschbergsyndrom 2008-09-05 kl. 13:45.
Citera
2008-09-05, 13:44
Citat:
Är det en bra lösning? Om man tar livet av sig så får ju andra mitt jobb. Då blir det mindre arbetslöshet, det är väl bra? Då blir det också mindre bidrag som behöver betalas ut vilket betyder en bättre ekonomi för Sverige. Det borde väl nästan vara heroiskt på ett sett?

Det är rätt bra att ta livet av sig. Men då skall du veta vad du skall göra av kroppen också.

ex, kan du donera kroppen till en fattig by som säljer dina organ dyrt på den svarta börsen. När de får pengar för dina organ så startar Q-M'kbwekwe en renhållningsstation där han anställer folk i byn. Han får även statliga finanser då han har vart så duktig. Givetvis så kommer ingen bry sig om var pengarna kom ifrån för att de lever i ett degenererat samhälle utan lagar, alternativt kanske de dödar dig eller utövar utpressning/kidnappning (som "Bingo-polacker" råkar ut för). Sedan kommer staden gro eftersom att de smartaste av de anställda investerar pengarna och öppnar egna butiker och företag: sjukhus, mataffärn', biografen, taxidermisten osv...

Citat:

Grattis! Du är nu fördömd.
Citera
2008-09-05, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flekallund
Vilket sätt då? Dina tankefnurror håller inte och det har många påpekat i tråden. Ge mig ett hållbart argument så ska jag stå först i ledet och kasta konfetti.

Man hjälper en annan människa att få ett bättre liv som förtjänar det mer eftersom personen vill leva.
Citera
2008-09-05, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Vad då "bra" och vad då "eftersträvansvärt"?
Menar du att spela hjälte, eller?? Bättre då att så och skörda eget liv, medan detta ännu pågår, än att redan i livet inse hur lite ens egen skörd för andra egentligen betyder.
Spelar man ingen större roll som levande, så spelar man desto mindre roll som död. Vad spelar det då för roll att ha dött för andra?
Tänk gärna efter en smula där, du... Det är nog illa att kasta pärlor åt svin medan man lever, men att ha kastat pärlor åt svin medan man levde, det är nog fanimej värre det.
Inget spelar roll, allt är meningslöst.
Citera
2008-09-05, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det är rätt bra att ta livet av sig. Men då skall du veta vad du skall göra av kroppen också.
Bra ide, man kanske skulle spela in nåt automatiskt meddelande som meddelar att jag är död och att sjukhuset kan nu hämta upp min kropp för donation så de kan rädda så mkt som möjligt av den. Det måste ju vara nåt bra eller? Min kropp kanske kan rädda fem personer från döden med alla organ som jag kan transplantera, det måste ju va en bra grej för samhället?
Citera
2008-09-05, 14:38
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Det här argumentet då?: Göra det i medmänsklighet gentemot närmaste uteliggare. När jag dör blir min lägenhet ledig och priset går samtidigt ner för det blir mindre efterfrågan. Nån som inte har nånstans att bo får nu tag i en lägenhet som jag annars ockuperat. Eftersom jag inte handlar mat i affärerna går priserna ner eftersom efterfrågan sänks vilket betyder att folk får billigare mat. Ni får råd att handla mer saker alltså. Och det är väl bra?

Eller om man ändå förlorat jobbet och man blivit arbetslös och behöver gå på bidrag, då är det väl bra att ta livet av sig? Eller blir det fortfarande inflation då som gör att Sverige blir fattigare? Det tror jag inte på.
Folk blir inte uteliggare p.g.a bostadsbrist. Gå fram till killen som sover i busskurer, och säg "Jag såg att det fanns en riktigt fräck tvåa ledig, utsikt över vattnet och allt. Precis vid Hornstull, du borde spana in den!"

Om valet står mellan att du ska spendera resten av ditt lev med att parasitera och leva på bidrag, och att ta ditt liv, så är det senare bättre ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Däremot förväntar sig samhället att du någon i ditt resterande liv tar ett jobb och betalar skatt, och så kan du även göra om du verkligen vill hjälpa folk, istället för att hitta på skenursäkter för att ta ditt liv, vilket du ändå aldrig kommer våga göra.
Citera
2008-09-05, 15:14
Medlem
Citat:

Ett argument så gott som något.
Fortsätt din tankeloop ytterligare ett steg: skänk din lägenhet till närmaste uteliggare, missionera budskapet om att ge av sitt överflöd till alla grannar och se på så sätt till att ditt bostadsområde blir fyllt av lyckliga uteliggare som fått tak över huvudet.
Gräv en jordkula som du bosätter dig i och se till att endast inmundiga egenodlade grönsaker alt knaprar du barken av närmaste träd. På så sätt undviker du mao att handla mat i affärerna. Sluta oroa dig för om huruvida JAG har råd att handla mer saker eller inte. Det korset behöver du inte bära.
För att förändra och göra det du kallar 'heroiskt' behöver inte innebära att du dör, det går så bra med en skyffel.
Citera
2008-09-05, 15:38
Bannlyst
Tyvärr är jag för lat för det. Tar hellre en enklare väg och tar livet av mig som jag ändå tänkt göra, vill bara veta ifall det finns nåt gott ur det eller inte och om det med rätt anledningar och rätt sätt göra att det goda överväger det onda i det så som folk ser det. Om jag donerar mina organ gör jag ju nåt gott iaf, nåt som jag inte skulle lyckats med ifall jag levde.
Senast redigerad av aschbergsyndrom 2008-09-05 kl. 15:43.
Citera
2008-09-05, 17:34
Medlem
Är den här tråden någon slags hyllning till Jonathan Swifts "A modest proposal"?

Eller bara en sarkastisk reaktion mot den övermoralisering som anfaller oss från alla håll nu i och med postmodernismen...?
Citera
2008-09-05, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Är den här tråden någon slags hyllning till Jonathan Swifts "A modest proposal"?
Har jag aldrig hört talas om förrän nu.

Men ni håller väl med om att det här med donera organ borde göra nåt gott? Inte helt lätt annars att få tag i friska döda människor som kan tänka sig att donera hela sin kropp till bättre behövande. Eller? Hur många personer kan man rädda med en kropp egentligen? Fem? Då skulle det alltså bli fem till arbetsdugliga personer som kan gå tillbaka till arbetet och tjäna Sverige för resten av sina liv. Då kan man väl nästan se det som att jag gör bättre nytta död än levande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in