2008-09-04, 11:39
Medlem
Har funderat på att laga en vegetarisk variant av bouef bourgignon. Tror ni att det överhuvudtaget är möjligt och vad kan man isåfall ersätta köttet med? Kan det funka med quornbitar?

Tips önskas, helst så fort som möjligt då jag har tänkt bjuda på nåt ikväll.
Citera
2008-09-04, 11:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Har funderat på att laga en vegetarisk variant av bouef bourgignon. Tror ni att det överhuvudtaget är möjligt och vad kan man isåfall ersätta köttet med? Kan det funka med quornbitar?

Tips önskas, helst så fort som möjligt då jag har tänkt bjuda på nåt ikväll.
Kan nog vara mycket knepigt. Redan själva namnet antyder en hel del .

Men testa med svamp. Smörstek störe KJ-hattar och addera dem på slutet. Kör i så fall med svampbuljong.

~Paul~
Citera
2008-09-04, 22:35
Medlem
prominentens avatar
Jag hade ingen aning om vad den rätten är men du borde ju kunna ta en titt på ett recept här http://wwwc.aftonbladet.se/v3/ab/jsp...sp?d=101&a=161
och sedan ersätta kött- och fläskäcklet med
vegetariska grytbitar och veg. baconbitar.

Lycka till
Citera
2008-09-04, 22:49
Medlem
kineticss avatar
Håller med prominenten.

Jag skulle använda quorn-bitar http://www.quorn.se/cmpage.aspx?page...&productid=136 istf. biff och en produkt som heter Rashers, "vegetariskt bacon". Skulle bli rågott.
Citera
2008-09-05, 00:52
Medlem
Seamus Costellos avatar
Men för helvete! Det är kött och rödvin! Använd gärna era quornbitar till pastasåser eller vad ni vill, men det går inte att bli burgundisk med dom! Rätten handlar om hur köttet savar av sig och möras under tillagningen!
Citera
2008-09-05, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Men för helvete! Det är kött och rödvin! Använd gärna era quornbitar till pastasåser eller vad ni vill, men det går inte att bli burgundisk med dom! Rätten handlar om hur köttet savar av sig och möras under tillagningen!
Till och med jag som är veggo måste hålla med här! Något som kommer i närheten kommer man nog aldrig kunna göra*. Är det just det vinkokta du vill åt? Prova, som dePaul föreslår med köttiga svampar. Hälsans köks grytbitar funkar bra i mustigare grytor, men de ska inte koka så länge. Eftersom grytan går så snabbt så ta rödlök eller mild schalottenlök i stället för steklök (kanske borde vin, buljong och rotfrukter kokas lite för sig själva innan svamp och grytbitar läggs till). Men hursomhelst, något som är i närheten av en BB lär du tyvärr inte få.

*Vad hände egentligen med det där laboratorieodlade köttet/musklerna? Borde inte det vara klart för marknaden snart?
Citera
2008-09-05, 07:57
Medlem
foshoos avatar
Svamp och rotfrukter. Just quornbitar är jag tveksam till, men det finns en annan sorts lite mörkare vegetariska grytbitar som nog passar bättre.
Citera
2008-09-08, 13:28
Medlem
Dennos avatar
Tråd rensad.
Håll er till ämnet.

/Moddan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto