2008-09-03, 19:27
Medlem
Jag har följande uppsättning:

PC: med Windows XP Pro
Router: Asus WL-500G Premium
USB disk: My Book 500 GB FAT32 (kopplad via USB till routern)

Jag har testat att kopiera filer med diverse backupprogram och SecondCopy men ibland så tappar den filerna eller så blir dom 0 kb. Antar att det kan ha med att det är en FAT32 formaterad disk kopplad till en "linux" router?

Är det en lösning att formatera om disken till EXT2/3?
Vilken är skilnaden mellan dessa?
Kan jag fortfarande komma åt disken via samba på XP Pro?
Citera
2008-09-03, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopup
Jag har följande uppsättning:

PC: med Windows XP Pro
Router: Asus WL-500G Premium
USB disk: My Book 500 GB FAT32 (kopplad via USB till routern)

Jag har testat att kopiera filer med diverse backupprogram och SecondCopy men ibland så tappar den filerna eller så blir dom 0 kb. Antar att det kan ha med att det är en FAT32 formaterad disk kopplad till en "linux" router?

Är det en lösning att formatera om disken till EXT2/3?
Vilken är skilnaden mellan dessa?
Kan jag fortfarande komma åt disken via samba på XP Pro?

1. ext2 Second Extended Filesystem- Old, reliable GNU/Linux filesystem. Very stable, but without journaling support. May be inconvenient for root (/) and /home, due to very long fsck's. An ext2 filesystem can easily be converted to ext3. Generally regarded as a good choice for /boot/.

2. ext3 Third Extended Filesystem- Essentially the ext2 system, but with journaling support. ext3 is completely compatible with ext2. Extremely stable, mature, and by far the most widely used, supported and developed GNU/Linux FS.
Citera
2008-09-03, 21:11
Medlem
Kommer min XP Pro kunna läsa och skriva till NAS:en formaterad med EXT3? Den är som sagt kopplad till en router som kör linux.
Citera
2008-09-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopup
Kommer min XP Pro kunna läsa och skriva till NAS:en formaterad med EXT3? Den är som sagt kopplad till en router som kör linux.

Windows kan inte läsa ext2/3 utan extra drivrutiner (har sett dom i förbifarten, men aldrig testat dom själv)... dock så tror jag samba översätter åt dig... körde i alla fall samba mot min router förut som körde ext3 och den fick jag läsa/skriva till.
Citera
2008-09-03, 22:02
Medlem
katten80s avatar
Du måste skillja på nätverksfilsystem och filsystem på disk.
kolla in vad Asus WL-500G Premium vad den stödjer o.s.v om det finns uppdatering eller så
Citera
2008-09-03, 22:05
Medlem
Santa Clauss avatar
Självklart kan du skriva/läsa till/från den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Network_File_System
http://en.wikipedia.org/wiki/File_system
Citera
2008-09-05, 20:09
Medlem
Segelflygarns avatar
Om du laser manualen sa ser du att routern stodjer ext2 och rekommenderas nar filer ar over 2GB.
Citera
2008-09-05, 22:21
Medlem
Nu har jag med hjälp av Partition Magic på XP Pro formaterat disken till EXT3. Nu verkar jag få med alla filer på backupen.

Dock kvarstår en fråga:

Om jag kollar på egenskaper för samma mapp på min interna HD i XP och på min My Book så får jag upp följande:

Intern HD (NTFS) Storlek: 15,9 GB Storlek på disk: 15,9 GB
My Book (EXT3) Storlek: 15,9 GB Storlek på disk: 72,8 GB

Varför tar den upp så mycket plats? Är det en felrapportering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in