2008-09-04, 14:05
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikpojken
Precis, jag är lite av samma skrot och korn - latency över 8-10ms är för mycket för mig. Hamnar man runt 5ms är det klockrent!

Jag skulle dock rekommendera HildegardKrabba att införskaffa sig minst 1GB RAM till om det är så att du hade tänkt använda dig av plug-ins. Jag använder inte speciellt mycket VST:s och grejer vid inspelning då jag spelar in allt analogt men när jag använder elgitarr så är Guitar Rig 2 en riktigt trevlig plug-in och med mina 2GB RAM (P4 3.2GHz) så genererar 5+ kanaler med Guitar Rig 2 i Cubase rätt rejäla mängder lagg. Till analog inspelning (det jag sysslar mest med) har jag aldrig reagerat på dålig prestanda.

Så, det beror ju helt på vad du hade tänkt att göra!

Hmm.. jag hade nog tänkt spela in en del analogt främst. Sång, akustisk gitarr, kanske orgel. Tänkte kanske också ruska fram ett midiklaviatur och spela in lite med. Cubase är installerat, och det verkar smart att kunna ha flera spår och mixa där - så därför är det här med latency intressant.

Jag börjar väl med att köpa nytt ljudkort så får vi se om det laggar ändå sen - i så fall blir det att ta sig an internminne, moderkort och processor!

Blir det lägre latency om man kopplar in midikeyboard via andra kablar än USB-porten? Jag tror jag läste att det fanns nåt som hette midikablar.

En fråga till: Ett externt ljudkort borde väl enligt logikens regler inte hjälpa mig att bli av med den latency som jag redan har? Ljudet måste ju ändå gå genom mitt nuvarande ljudkort för att spelas upp i mina högtalare?

EDIT: Ni som säger att ni har ett visst antal millisekunder i latency - hur mäter man det? Vore kul att se hur man ligger till...
Senast redigerad av HildegardKrabba 2008-09-04 kl. 14:11.
Citera
2008-09-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HildegardKrabba
Hmm.. jag hade nog tänkt spela in en del analogt främst. Sång, akustisk gitarr, kanske orgel. Tänkte kanske också ruska fram ett midiklaviatur och spela in lite med. Cubase är installerat, och det verkar smart att kunna ha flera spår och mixa där - så därför är det här med latency intressant.

Jag börjar väl med att köpa nytt ljudkort så får vi se om det laggar ändå sen - i så fall blir det att ta sig an internminne, moderkort och processor!

Blir det lägre latency om man kopplar in midikeyboard via andra kablar än USB-porten? Jag tror jag läste att det fanns nåt som hette midikablar.

En fråga till: Ett externt ljudkort borde väl enligt logikens regler inte hjälpa mig att bli av med den latency som jag redan har? Ljudet måste ju ändå gå genom mitt nuvarande ljudkort för att spelas upp i mina högtalare?

EDIT: Ni som säger att ni har ett visst antal millisekunder i latency - hur mäter man det? Vore kul att se hur man ligger till...
Nu kan jag bara tala för hur jag har det: allt ljud går genom mitt externa ljudkort när jag jobbar i studio. Jag inaktiverar t.o.m datorns inbyggda ljudkort när jag ska arbeta med inspelning.

Jag vet inget sätt att manuellt mäta latency på, om någon vet vill jag gärna veta hur. Jag ställer in/ser latencyn i de program jag använder och under ljudkortsinställningarna.

Någon sa förövrigt något om att M-audio sög och nämnde i samma inlägg att denna jobbar i Vista... Behöver jag ens säga mer? xD
Citera
2008-09-04, 20:31
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Citat:
Nu kan jag bara tala för hur jag har det: allt ljud går genom mitt externa ljudkort när jag jobbar i studio. Jag inaktiverar t.o.m datorns inbyggda ljudkort när jag ska arbeta med inspelning.

Jag vet inget sätt att manuellt mäta latency på, om någon vet vill jag gärna veta hur. Jag ställer in/ser latencyn i de program jag använder och under ljudkortsinställningarna.

Ok. Men hur gör du om du vill lägga t.ex. ett sångspår och samtidigt lyssna på de andra spåren du redan spelat in?
Spelas inte de spåren upp via det interna ljudkortet?
Citera
2008-09-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ok. Men hur gör du om du vill lägga t.ex. ett sångspår och samtidigt lyssna på de andra spåren du redan spelat in?
Spelas inte de spåren upp via det interna ljudkortet?
Nej nej, dem spåren spelas också upp via det externa ljudkortet. Som sagt, allt ljud går via det externa - så har jag det iaf. Något annat vore bara bökigt; besvärligt att hålla koll på vilket ljud som kommer från vilken enhet - ser inte riktigt någon fördel med det.

Hade det inte varit för att jag inte vill ha det externa ljudkortet på hela tiden så hade jag inte behövt ljudkortet som sitter i datorn.

Ett externt ljudkort fungerar ju som en helt egen hårdvara.
Citera
2008-09-04, 21:01
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat2
i min oprofessionella mening ar m-audio ett gang pajasar.
har ett m-audio transit och det staller BARA till med problem. massa plipp o plopp, ibland borjar det dista helt galet. fastan vista funnits ute i 2ar har dom fortfarande bara betadrivers som inte uppdaterats pa 1.5 ar.
Mycket möjligt, på samma sätt som jag hittat mest dåliga saker med Line6-prylar medans alla andra verkar tycka att det är kanon så kanske det är en slump att de jag känner som kör M-Audio har haft väldigt få problem.

Förresten ska jag säga till HildegardKrabba att det är inte alls viktigt att ha låg latency om du ska spela in audiosignaler, t.ex. sång, orgel osv. eftersom musikprogrammet kompenserar detta med timingen samtidigt som de flesta ljudkort har direktmonitorlyssning, så ljudet du matar in i ljudkortet kommer ut igen direkt utan fördröjning, perfekt tajmat med det du redan har spelat in. Det är först när datorn behöver generera ljud i realtid på eller utifrån en in-signal som fördröjningen påverkar dig i praktiken, till exempel om du vill lägga på en effekt på in-signalen direkt vid inspelning och kunna höra den processade kanalen medans du spelar (exempelvis om du vill använda en mjukvarudist till gitarren), eller när du spelar på ett MIDI-klaviatur och datorn behöver få in MIDI-signalerna för att sedan generara synthljudet ut i högtalaren. Ska du spela in ren audio med mikrofoner eller line-in, oavsett om du ska göra ett pålägg på en projekt med eller utan effekter och mjukvarusyntar, så behöver du inte oroa dig för latency.
Citera
2008-09-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Mycket möjligt, på samma sätt som jag hittat mest dåliga saker med Line6-prylar medans alla andra verkar tycka att det är kanon så kanske det är en slump att de jag känner som kör M-Audio har haft väldigt få problem.

Förresten ska jag säga till HildegardKrabba att det är inte alls viktigt att ha låg latency om du ska spela in audiosignaler, t.ex. sång, orgel osv. eftersom musikprogrammet kompenserar detta med timingen samtidigt som de flesta ljudkort har direktmonitorlyssning, så ljudet du matar in i ljudkortet kommer ut igen direkt utan fördröjning, perfekt tajmat med det du redan har spelat in. Det är först när datorn behöver generera ljud i realtid på eller utifrån en in-signal som fördröjningen påverkar dig i praktiken, till exempel om du vill lägga på en effekt på in-signalen direkt vid inspelning och kunna höra den processade kanalen medans du spelar (exempelvis om du vill använda en mjukvarudist till gitarren), eller när du spelar på ett MIDI-klaviatur och datorn behöver få in MIDI-signalerna för att sedan generara synthljudet ut i högtalaren. Ska du spela in ren audio med mikrofoner eller line-in, oavsett om du ska göra ett pålägg på en projekt med eller utan effekter och mjukvarusyntar, så behöver du inte oroa dig för latency.
Det var ju ungefär exakt det jag sa till honom tidigare och som sagt, användaren som tycker M-audio suger kör med Vista.

Häng med! xD
Senast redigerad av musikpojken 2008-09-04 kl. 21:11.
Citera
2008-09-04, 22:21
Medlem
HATs avatar
Citat:
Det var ju ungefär exakt det jag sa till honom tidigare och som sagt, användaren som tycker M-audio suger kör med Vista.

Häng med! xD
Sorry, jag tar tillbaks alla claims på någon som helst ära.
Citera
2008-09-04, 22:27
Medlem
Citat:
Sorry, jag tar tillbaks alla claims på någon som helst ära.
Hahaha neeej nu ska vi inte vara sådana! jag bjuder.
Citera
2008-09-04, 22:34
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Citat:
...det är inte alls viktigt att ha låg latency om du ska spela in audiosignaler, t.ex. sång, orgel osv. eftersom musikprogrammet kompenserar detta med timingen samtidigt som de flesta ljudkort har direktmonitorlyssning, så ljudet du matar in i ljudkortet kommer ut igen direkt utan fördröjning, perfekt tajmat med det du redan har spelat in. Det är först när datorn behöver generera ljud i realtid på eller utifrån en in-signal som fördröjningen påverkar dig i praktiken, till exempel om du vill lägga på en effekt på in-signalen direkt vid inspelning och kunna höra den processade kanalen medans du spelar (exempelvis om du vill använda en mjukvarudist till gitarren), eller när du spelar på ett MIDI-klaviatur och datorn behöver få in MIDI-signalerna för att sedan generara synthljudet ut i högtalaren. Ska du spela in ren audio med mikrofoner eller line-in, oavsett om du ska göra ett pålägg på en projekt med eller utan effekter och mjukvarusyntar, så behöver du inte oroa dig för latency.

Tack! Men bara för att klargöra: Menar du att om jag skaffar ett ljudkort med direktmonitorlyssning så är latencyn en icke-fråga så länge det jag just då spelar in inte behöver processas i datorn innan ljudet kan skickas ut?
Så att jag i t.ex. Cubase kan spela upp spår och samtidigt spela in ett nytt spår ovanpå detta? What I Hear Is What I Get?

Att det blir latency (märkbar eller inte) om man spelar med midi-klaviatur är jag med på.
Citera
2008-09-04, 22:40
Medlem
Citat:
Tack! Men bara för att klargöra: Menar du att om jag skaffar ett ljudkort med direktmonitorlyssning så är latencyn en icke-fråga så länge det jag just då spelar in inte behöver processas i datorn innan ljudet kan skickas ut?
Så att jag i t.ex. Cubase kan spela upp spår och samtidigt spela in ett nytt spår ovanpå detta? What I Hear Is What I Get?

Att det blir latency (märkbar eller inte) om man spelar med midi-klaviatur är jag med på.
Precis, så länge du jobbar analogt så gäller den regeln som du uttryckte så väl; What you hear is what you get.
Citera
2008-09-05, 00:00
Medlem
Citat:

Häng med! xD

kan ju tillagga att det funkade exakt lika vardelost i XP, sa skyll inte pa vista.
Citera
2008-09-05, 18:52
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Jag har letat runt lite nu, och kommit fram till att satsa på ett internt ljudkort. Jag hittade något som heter E-MU 0404 som många verkar rekommendera, och begagnatpriset verkar helt ok. Vad jag undrar över är vilken utrustning jag egentligen kan koppla in?

Har jag rätt om jag säger att en av 6,35mm-utgångarna kan leverera ljud ut till min stereoanläggning? Räcker det då med att hitta en 6,35mm-RCA-sladd, eller krävs det någon mer avancerad adapter?

MIDI In blir ju att koppla in ett midiklaviatur på i framtiden.

Och i 6,35mm-ingången kopplar jag min mikrofon via en preamp?

Om jag vill koppla in en gitarr med inbyggd mik, måste jag även då koppla via en preamp (och in i en av 6,35mm-ingångarna)?

Om jag förstått det rätt är de digitala in/utgångarna någon sorts lossless-koppling för DVD/CD/MiniDisc?

http://www.emu.com/products/product.asp?product=10447

In/Utgångar:
Two 1/4" Analog Inputs and Outputs
Optical 24-bit/96kHz S/PDIF In/Out (switchable to AES/EBU)
Coaxial 24-bit/96kHz S/PDIF In/Out (switchable to AES/EBU)
MIDI In/Out
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in