Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Med pluggar menar han plug-ins till musikprogrammet, alltså vilka mjukvaruinstrument och -effekter du använder. Ett nytt ljudkort kommer du definitivt behöva införskaffa om du vill få ner latencyn. Ska du spela med MIDI-klaviatur funkar det så länge du kommer ner till 5-10 ms så det inte brukar kännas av (vissa är känsligare än andra på detta). Personligen kör jag runt 5 ms latency när jag spelar och det märker jag inte av själv. När det börjar närma sig 10 ms så börjar jag själv få lite problem med timingen. Du kommer aldrig undan latency helt hur du än gör, men latency finns även i vanliga syntar så kommer du bara ner tillräckligt lågt så märker du inte alls av det. Som exempel så blir det ju latency (fördröjning) på ljudet till och med om du spelar gitarr och står några meter ifrån förstärkaren.
Precis, jag är lite av samma skrot och korn - latency över 8-10ms är för mycket för mig. Hamnar man runt 5ms är det klockrent!
Jag skulle dock rekommendera
HildegardKrabba att införskaffa sig minst 1GB RAM till om det är så att du hade tänkt använda dig av plug-ins. Jag använder inte speciellt mycket VST:s och grejer vid inspelning då jag spelar in allt analogt men när jag använder elgitarr så är Guitar Rig 2 en riktigt trevlig plug-in och med mina 2GB RAM (P4 3.2GHz) så genererar 5+ kanaler med Guitar Rig 2 i Cubase rätt rejäla mängder lagg. Till analog inspelning (det jag sysslar mest med) har jag aldrig reagerat på dålig prestanda.
Så, det beror ju helt på vad du hade tänkt att göra!