• 1
  • 2
2008-09-03, 16:19
Medlem
Tja !

Hade tänkt köpa mig ett ljudkort för att spela in egen musik.
Men den stora frågan är om jag ska välja ett externt eller internt.
Har kollat lite på MAudio DELTA 1010 LT (internt), den verkar vettig.
Har ni förslag på vad man ska köpa ?
Kanske ska tillägga att jag kommer koppla in en mixer till den.
Citera
2008-09-03, 16:56
Medlem
Jag köpte detta för någon vecka sedan:

http://www.thomann.de/se/line6_toneport_ux2.htm

Jag är väldigt väldigt nöjd över detta kortet.

När det gäller ljudkort så är, som jag förstått det, de externa generellt bättre än de interna. Kolla efter ett USB kort.
Citera
2008-09-03, 18:14
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggokrat
Jag köpte detta för någon vecka sedan:

http://www.thomann.de/se/line6_toneport_ux2.htm

Jag är väldigt väldigt nöjd över detta kortet.

När det gäller ljudkort så är, som jag förstått det, de externa generellt bättre än de interna. Kolla efter ett USB kort.
Min erfarenhet av Line6 är att de är instabila och ofta skräp i ljudkortsväg (min erfarenhet är av GuitarPort och PodXT). Ska du ha ett externt "ljudkort" rekommenderar jag att du skaffar ett firewire-interface eftersom de tenderar att vara stabilare än USB-motsvarigheterna. Men däremot M-Audio har jag bara hört bra saker om från de jag känner som äger M-Audio-kort, och de ljudstörningarna man brukade kunna få av PCI-kort förr ska tydligen vara rätt sällsynta nu för tiden så jag ser personligen ingen nackdel med ett internt kort. Fast som jag förstår är det en jävla sladdhärva bakom ett Delta 1010 så jag skulle inte riktigt lita på det när det gäller störningar i kablarna och sånt men det kanske bara är jag som är för nojig.
Citera
2008-09-03, 21:10
Medlem
Jag kör M-audio delta 10/10 både nere i min källare och vi har det i våran tattarstudio. Det funkar klockrent.
Citera
2008-09-03, 21:36
Medlem
Jag kör på ett externt ljudkort från M-audio (MobilePre) och är riktigt nöjd. Kan inte annat än att rekomendera M-audio.
Citera
2008-09-04, 00:08
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Jag hoppar in lite i tråden då jag går i liknande tankar...

Jag har läst runt lite på internet, och någonting som man gärna vill undvika är latency. Bland annat därför avråddes man att köpa USB-mikrofon. Blir det inte precis samma problem med ett externt ljudkort?
D.v.s. medhörningen får en fördröjning i och med att ljudet först går genom det externa ljudkortet, vidare till mjukvaran och ut i högtalarna via det interna (för min del i moderkortet inbyggda) ljudkortet?
Citera
2008-09-04, 01:10
Medlem
Latency finns i alla digitala interface/system om man spelar in och lyssnar tillbaka i monitor/hörlurar vid pålägg. Det upplevs vanligtvis inte som något problem, dom flesta kör så idag. Alla pro-studios kör ju externa interface, 192 Prism, Muto etc. och det klagas aldrig på latencyproblem.
Pluggar kan däremot var en källa till bekymmer, men med bra pluggar ger normalt inga klagomål.

Synpunkt: En balanserad linje in/ut (+4dBm) har oftast +/- 15 eller +/-18 Volt matning. Nätagg i datorer lämnar inte den spänningen, den skapas på ljudkorten i agg som i "ljudsammanhang" skulle anses som undermånliga.
Så externa kort med bra nätagg kan vara en bra sak. Kolla vilka spänningar som analoga I/O jobbar med.
Citera
2008-09-04, 09:40
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siolle
Latency finns i alla digitala interface/system om man spelar in och lyssnar tillbaka i monitor/hörlurar vid pålägg. Det upplevs vanligtvis inte som något problem, dom flesta kör så idag. Alla pro-studios kör ju externa interface, 192 Prism, Muto etc. och det klagas aldrig på latencyproblem.
Pluggar kan däremot var en källa till bekymmer, men med bra pluggar ger normalt inga klagomål.

Synpunkt: En balanserad linje in/ut (+4dBm) har oftast +/- 15 eller +/-18 Volt matning. Nätagg i datorer lämnar inte den spänningen, den skapas på ljudkorten i agg som i "ljudsammanhang" skulle anses som undermånliga.
Så externa kort med bra nätagg kan vara en bra sak. Kolla vilka spänningar som analoga I/O jobbar med.

Ok, tack för tipsen. Men skulle det finnas latency så att den märks så ser jag det som ett stort problem...
Min dator är inte världens bästa (1.16 GHz AMD-processor, 1GB RAM, ljudkortet är inbyggt i moderkortet) och jag är rädd för att behöva uppdatera den. När jag kopplade in en midikeyboard gjorde glappet mellan nedtryck och ljud i högtalarna att det var omöjligt att spela. Är det möjligt att lösa det enbart med att köpa ett nytt ljudkort? Gör det så stor skillnad?
Annars - menar du att en vanlig flaskhals för latency är vilka pluggar (=sladdkontakter mellan mik/preamp/ljudkort etc.?) man använder?
Citera
2008-09-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HildegardKrabba
Ok, tack för tipsen. Men skulle det finnas latency så att den märks så ser jag det som ett stort problem...
Min dator är inte världens bästa (1.16 GHz AMD-processor, 1GB RAM, ljudkortet är inbyggt i moderkortet) och jag är rädd för att behöva uppdatera den. När jag kopplade in en midikeyboard gjorde glappet mellan nedtryck och ljud i högtalarna att det var omöjligt att spela. Är det möjligt att lösa det enbart med att köpa ett nytt ljudkort? Gör det så stor skillnad?
Annars - menar du att en vanlig flaskhals för latency är vilka pluggar (=sladdkontakter mellan mik/preamp/ljudkort etc.?) man använder?
Alltså, för några månader sedan provade jag mitt externa ljudkort på en skruttlaptop med 512 SD-ram, ingen märkbar latency alls. Det låter som att det skulle vara lite latency när man sticker in ordet "märkbar" där - men det gör jag bara för att vara tydlig; "ingen latency alls" är latency = 0 och det är så som jag har förstått det väldigt svåruppnått, grejen är att du inte märker av den lilla latency som genereras. Det handlar om otroligt små marginaler.

Jag förstår din oro, jag skulle heller inte kunna jobba med märkbar latency - det skulle helt enkelt inte gå. Men det är nog det sista du behöver oroa dig för om det inte är så att du sitter på en 386:a och det gör du ju inte
Citera
2008-09-04, 10:04
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HildegardKrabba
Med pluggar menar han plug-ins till musikprogrammet, alltså vilka mjukvaruinstrument och -effekter du använder. Ett nytt ljudkort kommer du definitivt behöva införskaffa om du vill få ner latencyn. Ska du spela med MIDI-klaviatur funkar det så länge du kommer ner till 5-10 ms så det inte brukar kännas av (vissa är känsligare än andra på detta). Personligen kör jag runt 5 ms latency när jag spelar och det märker jag inte av själv. När det börjar närma sig 10 ms så börjar jag själv få lite problem med timingen. Du kommer aldrig undan latency helt hur du än gör, men latency finns även i vanliga syntar så kommer du bara ner tillräckligt lågt så märker du inte alls av det. Som exempel så blir det ju latency (fördröjning) på ljudet till och med om du spelar gitarr och står några meter ifrån förstärkaren.
Citera
2008-09-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Med pluggar menar han plug-ins till musikprogrammet, alltså vilka mjukvaruinstrument och -effekter du använder. Ett nytt ljudkort kommer du definitivt behöva införskaffa om du vill få ner latencyn. Ska du spela med MIDI-klaviatur funkar det så länge du kommer ner till 5-10 ms så det inte brukar kännas av (vissa är känsligare än andra på detta). Personligen kör jag runt 5 ms latency när jag spelar och det märker jag inte av själv. När det börjar närma sig 10 ms så börjar jag själv få lite problem med timingen. Du kommer aldrig undan latency helt hur du än gör, men latency finns även i vanliga syntar så kommer du bara ner tillräckligt lågt så märker du inte alls av det. Som exempel så blir det ju latency (fördröjning) på ljudet till och med om du spelar gitarr och står några meter ifrån förstärkaren.
Precis, jag är lite av samma skrot och korn - latency över 8-10ms är för mycket för mig. Hamnar man runt 5ms är det klockrent!

Jag skulle dock rekommendera HildegardKrabba att införskaffa sig minst 1GB RAM till om det är så att du hade tänkt använda dig av plug-ins. Jag använder inte speciellt mycket VST:s och grejer vid inspelning då jag spelar in allt analogt men när jag använder elgitarr så är Guitar Rig 2 en riktigt trevlig plug-in och med mina 2GB RAM (P4 3.2GHz) så genererar 5+ kanaler med Guitar Rig 2 i Cubase rätt rejäla mängder lagg. Till analog inspelning (det jag sysslar mest med) har jag aldrig reagerat på dålig prestanda.

Så, det beror ju helt på vad du hade tänkt att göra!
Citera
2008-09-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Min erfarenhet av Line6 är att de är instabila och ofta skräp i ljudkortsväg (min erfarenhet är av GuitarPort och PodXT). Ska du ha ett externt "ljudkort" rekommenderar jag att du skaffar ett firewire-interface eftersom de tenderar att vara stabilare än USB-motsvarigheterna. Men däremot M-Audio har jag bara hört bra saker om från de jag känner som äger M-Audio-kort, och de ljudstörningarna man brukade kunna få av PCI-kort förr ska tydligen vara rätt sällsynta nu för tiden så jag ser personligen ingen nackdel med ett internt kort. Fast som jag förstår är det en jävla sladdhärva bakom ett Delta 1010 så jag skulle inte riktigt lita på det när det gäller störningar i kablarna och sånt men det kanske bara är jag som är för nojig.

i min oprofessionella mening ar m-audio ett gang pajasar.
har ett m-audio transit och det staller BARA till med problem. massa plipp o plopp, ibland borjar det dista helt galet. fastan vista funnits ute i 2ar har dom fortfarande bara betadrivers som inte uppdaterats pa 1.5 ar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in