• 1
  • 2
2008-09-03, 15:23
Bannlyst
Som en trogen användare av windows har jag nu tröttnat och överväger seriöst att gå över till Mac. Jag kör även Ubuntu vid sidan av, men den kräver så mycket mer jobb att jag vill ha något komplett.

Men frågan är: Varför suger windows?

Varför klarar inte Microsoft av att göra ett OS som är stabilt?, ett OS som inte kraschar slentrianmässig?

Varför kan så mycket skit installeras på en windows dator utan att jag som användare har kontroll över det? Jag kan givetvis ta bort denna skit men det kräver ju givetvis ett annat program. Och med detta program kommer annan skit. Alternativt så måste jag böka med den ena inställningen efter den andra, för att få bort onödiga processer.

Hur kan det vara så svårt för MS att göra icke behövda program latenta, så att datorn meddelar en att ett program måste köras för att en funktion skall fungera. DÅ kan jag vid det tillfället välja att ha processen, tjänsten eller vad fan det nu råkar som autostart mm. Varför måste det ligga och surra i bakgrunden utan att vara till någon nytta?

Varför vet inte jag vad min dator håller på med. Jag känner av att någonting pågår i bakgrunden men inte ett skit finns att få reda på, i alla fall inte, utan att gå till google, och söka.

Varför innebär alltid en ny säkerhetsuppdatering till windows att datorn blir ännu segare, alternativt kraschar eller att någon annan funktion lägger av. Praktexemplet är när jag installerade det senaste SP:t för XP. Jo vad hände då? Min dator kommer inte åt WLANET, kan inte koppla upp. Siemens support fattar inte vad som är fel, jag har om installerat allt i routern utan resultat, nu sitter jag här med en svettig sladd inkopplad till datorn.

Men min flickväns Mac, den funkar galant, kopplar upp till WLAN:et utan problem, men inte min windows inte.

VARFÖR SUGER WINDOWS!!!!?
Citera
2008-09-03, 15:43
Medlem
rtxs avatar
Största anledning till att Windows suger är för att i Linux etc så klarar inte talanglösa klåpare av att ställa till så mycket oreda för de vet helt enkelt inte hur man gör. Skaffa ett antivirusprogram, sluta tanka funny.p0rn.zip från Limewire och tänk dig lite för så funkar windows fint, jag kör windows på jobbet och det är väl ingen fröjd, men inte fan hänger det sig, det gör det bara för föräldrar etc. med noll datorvana.
Citera
2008-09-03, 15:45
Medlem
Donnos avatar
Det är inte Windows som suger, det är du.
Citera
2008-09-03, 15:50
Medlem
sommarlovs avatar
När jag såg "Varför suger WINDOWS tråden", trodde jag att du menade att tråden Windows suger.
Det gör den ju verkligen.
Nästan bara TS som, varför fungerar inte min dator?
Den är en sån där beige.
Den ska funka, det gjorde den föruuuut!
Citera
2008-09-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExilSvensk
VARFÖR SUGER WINDOWS!!!!?

Jag vill också ha Windows som SUGER... Funkar det varje gång?
Citera
2008-09-03, 15:56
Medlem
kinky_Ms avatar
Det är inte windows som suger. Det är okunniga och klantiga användare.
Mitt windows krashar aldrig. Däremot såg jag några blåskärmar på tidigare versioner av 95 & 98. NT, 2000 och XP har jag alltid upplevt som stabila.
Citera
2008-09-03, 15:58
Medlem
psychotropics avatar
Jag kan fullt relatera till TS förbarmande. Jag kände ibland likadant. Detta var dock 1998 och innan jag lärde mig hur Windows fungerar.
Citera
2008-09-03, 15:59
Medlem
The_Insanes avatar
Det är inte windows som suger utan det handlar om användaren, för hade windows varit så dåligt som du spyr ur dig, så hade nog inte så många suttit med ett windows os i sin dator =)
Citera
2008-09-03, 16:03
Medlem
skgs avatar
Mitt Windows suger inte.. Både snabbt & stabilt och gör det jag vill..
Citera
2008-09-03, 16:04
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Mitt XP funkar fint. Vista 'went ballistic' när jag installerade FF3 dock.

Varför suger sär skrivning?
Citera
2008-09-03, 16:05
Moderator
^Eazs avatar
Har veckors av uptime på min Vista box, inga problem med virus, slöhet eller något.

Jag spelar, lyssnar på musik, ser film, programmerar, kör Virtual XP (Jävla skitprogram som inte startar i vista så måste köra Virtual Machine.... Irländska körkorts programmet..), jag kör remote desktop till burken hemma dagligen för att fixa downloads osv.

Nej, Skit framför tangentbordet är orsaken till många Windows Problem.

Som tidigare talare sade, att många klåpare finner Linux så extremt stabilt är för att de inte vågar/besitter kunskap för att fucka upp saker.

Däremot går de gärna in i Regedit och leker i Windows efter att ha läst en HowTo artikel på Aftonbladet's "Hur Gör Du din 100x snabbare och hur får du en 50cm lång e-penis" laddar ner sexygirlsgetitintheass.gif......exe + allehanda skärmsläckare osv osv.

Sen att Mac användare klagar är att Windows kräver lite mer kunskap att jobba/installera program osv. (Jag gillar Mac, men skulle aldrig köpa en. Har jobbat 3.5 år för Apple, så anser mig kunnig med Mac's). Mac kan du göra mycket med om du vet vad du gör, men du behöver ingen grundkunskap i botten.

Så, slutsats. Om du vet vad du pysslar med och/eller inte gör saker du inte har den blekaste vad det tänkta resultatet kan bli.. Så är Windows stabilt.
Citera
2008-09-03, 16:11
Medlem
Ingen ska ta detta personligt i denna tråd, men ärligt talat så är inte Windows skit, det är i 99% av fallen skit vid spakarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in