Citat:
Ursprungligen postat av balzam
Fungerar inte MARS kan du alltid prova JAPP, Milky Way eller Daim.
Nej, för då försvinner det roliga med ordvitsen med "marsch pannkaka" eller som jag föredrar det marspannkaka.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag inte minns fel så innehåller Mars: Nougat, mandel, karamell och mjölkchoklad.
Du kan aldrig få bort mandelbitarna genom att endast smälta chokladen. Du måste också sila den, helst med en ytterst finmaskig sil. Men här kommer själva problemet. Du kan inte göra detta med endast Marsen. Den kommer stelna så fort den får kontakt med silen (såvida du inte värmer den i kokande vatten).
Dock blir den här metoden inte nödvändig. Det är nämligen så att du bör tillföra grädde till den smälta chokladen och då kan du sila först efteråt. Alltså när grädden och chokladen är blandade.
Det går åt förvånansvärt mycket grädde i såsen. Faktum är att jag körde med hela 250 ml till den största kakan och det var nästan perfekt. Men för att vara säker så kan du börja med mindre.
Klassiska blandningar med choklad/nougat: Körsbär (gärna inlagda), jordgubbar, hallon, persika, aprikos, mango och banan.
~Paul~
Har du alltså gjorde detta? I sådana fall så får du gärna skriva en utförligare beskrivning/recept. Är det verkligen mandel i mars? Och hur blir smaken på såsen om man häller i så mycket grädde? Inlagda körsbär tilltalar inte mig så mycket med jordgubbar och hallon får nog vara med i provsmakningen.
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Som nån annan sa att lägger du dom i frysen så försvinner nog det problemet med geggan inuti.
Det hela beror väl på hur mycket jobb du vill lägga ner?.Antigen riva eller smälta och göra en sås av det hela.Vad tycker ni bäst om? pannkakor med nån chokladsås eller chokladflarn?
Kan ju oxå riva chokladen och sen blanda ner det i vispgrädde.Rör runt och bre på en pannkaka.Garnera sen med ev. frukt (som du själv nämde skivade jordgubbar,hallon eller bananer.
Skulle väl oxå kunna hälla en liten skvätt likör/konjak i gräddeblandningen för att få lite smak på det hela.

Lite sprit i grädden skulle ju kunna göra det mycket godare. Det var en mycket bra idé. Enda gångerna jag har ätit choklad på pannkaka så har det varit nutella (urk). Mängden jobb är inget problem nu när vi ska göra det första gången, det är mer ett experiment
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
..jag pillrar med dajm pa allehanda ratter sa fryser jag den forst. Sen bankar jag den (medans den fortfarande ar i forpackningen) med skaften pa ett brynstal. Det borde ga med en marsbar ocksa, aven om man formodligen far ta i lite mer. Den ar ju "segare" an en dajmbar.
Om jag vore du skulle jag anvanda bade kiwi och jordgubbar, och om du ska ha gradde sa riv lite citronskal i den som kontrast.
Eftersom det ar ett experiment sa kanske det ar en bra ide att gora en med smalt marsbar, en med sonderknackad/riven och sa jamfora vilken som smakar godast, jamfort med hur mycket jobb det var?
Ja, smeten lär ju ändå räcka till två pannkakor så det är mycket möjligt att det blir två. En hammare och massa våld borde väl skicka tillbaka marsbaren till "grusform"?
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Jag hade kört på en vanlig pannkaka, möjligen något tjockare.. Därefter smulat på marsen (Eller Jappen, som egentligen har bättre konsistens och inte är lika söt). Sedan smulat över glass också.. Skitgott!
Jo, det var så vi tänkte i början, men det känns som om denna rätt har en otrolig potenial. Tyvärr går det inte med en japp då ordvitsen som sagt försvinner :P
Tack för all hjälp, matforumet är ett utav de trevligaste på FB