• 1
  • 2
2008-09-02, 23:12
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Nu ska det handlas dator!

Skall användas mycket till Photoshop och liknande så är inställd på en quad-processor.

Om jag köper en Intel Core 2 QUAD Q9400 2.66GHz 6MB FSB1333 så vill jag såklart köra DDR3-minnen i FSB 1333 MHz till denna och behöver således ett moderkort som uppfyller dessa krav:

* Klarar en busshastighet på minst 1333Mhz
* Har plats för 4 stickor DDR3-minnen
* Ska inte vara SLI/Crossfire

Har haft stora problem att hitta detta. Någon som kan hjälpa mig hitta?

Då jag redan sitter på 600gig hårddiskutrymme tänkte jag istället köpa en raptor-disk att lägga mitt nyistallerade operativsystem. Är detta värt pengarna eller är det bättre att satsa på dubbla grafikkort?
Och om det nu är två grafikkort som gäller, hur mycket watt bör då nätaggregatet ligga på? 600 700?
Senast redigerad av Herr Hattulus 2008-09-02 kl. 23:15.
Citera
2008-09-02, 23:17
Medlem
EssKungs avatar
Har du inte funderat på AMD Phenom?

Är inte insatt längre, läser in mig då det är nyköp som gäller, men då jag köpte min dator för snart ett år sedan stod valet mellan en Q6600 och en E6850.
Det blev E6850 efter många forumdiskussioner på sweclockers.

Det var massa folk som sa att Intel inte använde "äkta" quad teknik, utan körde med dubbla dual core cpus. AMD jobbade då på Phenom som tydligen skulle vara "äkta" Quad.

Vet inte hur det är idag dock, men det kan kanske vara värt att kolla upp?

Edit: Mitt moderkort jag har, Gigabyte GA-P35-DS3 stödjer FSB1333, det är Quad Core optimerat(vad det nu ska betyda), och har plats för 4 minnen. Har fått nån Gamer's Choice award.
Senast redigerad av EssKung 2008-09-02 kl. 23:20.
Citera
2008-09-02, 23:29
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssKung

Är inte insatt längre, läser in mig då det är nyköp som gäller, men då jag köpte min dator för snart ett år sedan stod valet mellan en Q6600 och en E6850.

Det var massa folk som sa att Intel inte använde "äkta" quad teknik, utan körde med dubbla dual core cpus. AMD jobbade då på Phenom som tydligen skulle vara "äkta" Quad.

Edit: Mitt moderkort jag har, Gigabyte GA-P35-DS3 stödjer FSB1333, det är Quad Core optimerat(vad det nu ska betyda), och har plats för 4 minnen. Har fått nån Gamer's Choice award.

Även om nu Phenom visar sig vara snäppet skarpare kvarstår problemet med att hitta ett moderkort som uppfyller mina krav.
Ditt moderkort stödjer FSB1333 men ej DDR3-minnen utan DDR2-minnen.
Citera
2008-09-02, 23:39
Medlem
EssKungs avatar
Ah! I see, lite seg

Men det verkar vara dött med svar här, så jag tycker du borde skriva på sweclockers, fick grymt med hjälp där när jag köpte min dator.
Citera
2008-09-02, 23:42
Medlem
Kaspersky 0_os avatar
Hade nog satsat på Q9450 eller Q9550 p.g.a större l2-cache.
Citera
2008-09-03, 00:02
Medlem
Alfaslangs avatar
Är det någon speciell anledning till att moderkortet inte får stödja SLI/CrossFire?

Jag har själv ett ASUS P5E3 Premim som fixar (kräver till och med) DDR3-minne (upp till 2000MHz) och har 4 minnessocklar. Men, det har ju då stöd för Crossfire, så då kan du inte använda det?
Citera
2008-09-03, 00:02
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky 0_o
Hade nog satsat på Q9450 eller Q9550 p.g.a större l2-cache.

Aye, det har du rätt i! inte många hundringar som skiljde...
Citera
2008-09-03, 00:04
Medlem
Herr Hattuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Är det någon speciell anledning till att moderkortet inte får stödja SLI/CrossFire?

Jag har själv ett ASUS P5E3 Premim som fixar både 1333MHz buss och har 4 minnessocklar. Men, det har ju då stöd för Crossfire, så då kan du inte använda det?

Trodde att man var tvungen att ha dubbla g-kort om moderkortet var SLI-anpassat men om så inte är fallet blir det ju jenast mycket lättare att hitta passande
Citera
2008-09-03, 00:05
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Hattulus
Trodde att man var tvungen att ha dubbla g-kort om moderkortet var SLI-anpassat

Nej, finns inget sånt krav.
Citera
2008-09-03, 00:19
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EssKung

Jag tror (rätta mig om jag har fel) AMD Phemon r alltså 2*2 cpu medan Quadcore r 1*4 cpu dvs amd´s 2 cpu jobbar parallet me varandra medan Intel´s jobbar var för sig o delar upp process mellan varandra
Citera
2008-09-03, 00:23
Medlem
Herr Hattuluss avatar
http://img115.imageshack.us/img115/8522/datorkpyd1.jpg

Så ser planen ut för tillfället. Landar på 10800kr.

Någon som ser något knas eller har några allmänna invändningar?
Citera
2008-09-03, 00:25
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Hattulus
Även om nu Phenom visar sig vara snäppet skarpare kvarstår problemet med att hitta ett moderkort som uppfyller mina krav.
Ditt moderkort stödjer FSB1333 men ej DDR3-minnen utan DDR2-minnen.

En fråga varför vill du köra DDR3 istället för DDR. Jag menar skillnad mellan dem r ytterst minimalt mellan dem i testar o desstuom DDR3 fruktansvärt dyrt jämfört me DDR2. Skillnad r så pass lite att man knappast märker av det. Skulle jag vara dig så skulle jag satsa mer BUSS-HERTZ på än DDR2 minne(mer minne per krona).

Angående SLI/CROSSFIRE satsa på en sånt MOBO som har SLI/CROSSFIRE men du behöver inte ha dubbla Grafikkort för det men kan förbereda dig för framtiden om du vill ha mer juice så att säga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in