2008-09-03, 12:00
Medlem
unauthorizeds avatar
Zomig nässpray finns numera receptfritt. Den tar alla sorters huvudvärk trots att det egentligen är en migränmedicin. Kostar dock en slant ca 100:- per dos.
Citera
2008-09-03, 16:42
Medlem
Kookaburras avatar
Jag kör med Ibumetin
Citera
2008-09-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Funnit mig lida av konstant huvudvärk de senaste dagarna. Undrar därför vilket märke som generellt sätt är bäst. Om man ska ha korv och väljer mellan Scan och Euroshopper, så säger det ju sig självt att den förstnämnda är bäst. Men inom huvudvärkens förlovade värld så finns det ju Treo, Alvedon, Ipren och Aspirin, men vilken är bäst!? Jag får huvudvärk av at grubbla mer på detta!
Men korven är ju en korv både om den är gjord av Euroshopper eller Scan.
Det är ju som att jämföra Treo med Magnecyl. Samma ingredienser fast olika tillverkare.

Ingen här kan svara på vad som hjälper dig bäst. Det som passar den ena passar inte den andra.
Bra att veta kan ju vara att om du har känslig mage passar det bäst med tabletter som innehåller paracetamol, t ex Alvedon (eller Panodil, same shit).
Citera
2008-09-03, 18:00
Medlem
unauthorizeds avatar
Det du ska titta på är vilka verksamma substanser de innehåller. Det andra är bara varumärken.

Paracetamol: Alvedon, Panodil, Curadon m fl
Acetysalicylsyra: Treo, Magnecyl m fl
Ibuprofen: Ipren, Ibumetin m fl
Diklofenak: Voltaren, Eeze m fl

Zolmitriptan likt andra triptaner Imigran, Naramig. Zomig nässpray är mig veterligen den enda receptfria av dessa typer.

400 mg Ibuprofen tillsammans med 1000 mg paracetamol är en svårslagen kombination om man inte tar till triptanerna.
Citera
2008-09-03, 18:15
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Det du ska titta på är vilka verksamma substanser de innehåller. Det andra är bara varumärken.

Paracetamol: Alvedon, Panodil, Curadon m fl
Acetysalicylsyra: Treo, Magnecyl m fl
Ibuprofen: Ipren, Ibumetin m fl
Diklofenak: Voltaren, Eeze m fl

Zolmitriptan likt andra triptaner Imigran, Naramig. Zomig nässpray är mig veterligen den enda receptfria av dessa typer.

400 mg Ibuprofen tillsammans med 1000 mg paracetamol är en svårslagen kombination om man inte tar till triptanerna.
Sjukt att det tog tre sidor innan nån staplade upp detta så.

Betänk åxå att man INTE ska kombinera med alkohol, som nån föreslog.
Inte för att det blir nån cool bieffekt utan för att det är samma ämnen som bryter ner alkoholen som tabletterna o därmed tar kroppen extra mycket stryk av dem, utan att du får effektivare smärtlindring.
Av hälsoskäl röstar jag bort acetylsalicylsyre-preparaten, de är inget vidare för kroppen.

En annan sak som man kanske vill ta med i beräkningen:
I paracetamol-gruppen finns även Reliv, som vunnit pris för sin miljöanpassade förpackningen.
Det brukar jag tänka på när jag väljer den.
Citera
2009-09-08, 23:36
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Bumpar den här lite då jag inte hittat någon tablett som funkar riktigt bra, dom flesta dämpar bara huvudvärken något. Men jag frågade på apoteket där jag bor vilken som är bäst och hon svarade Naproxen vilket jag köpte hem, nån som har erfarenhet av det? Ska också testa kombon Ipren + alvedon som föreslås i tråden
Citera
2009-09-09, 06:56
Medlem
Ziel Meins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Bumpar den här lite då jag inte hittat någon tablett som funkar riktigt bra, dom flesta dämpar bara huvudvärken något. Men jag frågade på apoteket där jag bor vilken som är bäst och hon svarade Naproxen vilket jag köpte hem, nån som har erfarenhet av det? Ska också testa kombon Ipren + alvedon som föreslås i tråden

Om det är migrän du har, är det inte alltid "vanliga" tabletter hjälper. Testa annars tabletter som även innehåller koffein (t.ex Magnecyl koffein).
Citera
2009-09-09, 10:14
Medlem
unauthorizeds avatar
Frågade min smärtläkare om Zomig och fick svaret att den tar ALL huvudvärk, inte bara om det är migrän. Det är den enda som fungerar mot min migrän. Imigran och de andra i den klassen funkar också. Ipren+alvedon fungerar bra vid inflammationssmärtor, t ex efter trauman med skelettskador, ryggskott eller stukningar.
Citera
2009-09-09, 10:20
Bannlyst
Av de receptfria tycker jag att Treo är bäst. Migränmediciner har jag inte prövat, men Treo comp är en mycket bra receptbelagd medicin. Tyvärr är den oftast väldigt svår att få ut nuförtiden om man inte har ett gammalt recept och/eller kommer väldigt bra överens med sin läkare. Socialstyrelsen jagar alla läkare som skriver ut något som patienten faktiskt mår bättre av, om det innehåller den allra minsta narkotika.
Citera
2009-09-09, 14:28
Medlem
Krellyans avatar
Värt att tänka på är att man kan ha ont i huvudet av strul med bihålorna. Jag hade det för några veckor sedan, och inga tabletter hjälpte. Eeze tog bort det värsta, men den irriterande malande smärtan kvarstod. Löste det med att ta näsdroppar och sitta framför fönen i fem minuter några gånger på en kväll. Bihålorna var som nya efteråt och huvudvärken försvann successivt.
Citera
2009-09-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unauthorized
Frågade min smärtläkare om Zomig och fick svaret att den tar ALL huvudvärk, inte bara om det är migrän. Det är den enda som fungerar mot min migrän. Imigran och de andra i den klassen funkar också. Ipren+alvedon fungerar bra vid inflammationssmärtor, t ex efter trauman med skelettskador, ryggskott eller stukningar.
Har en vän som har en migränliknande huvudvärk som enbart treo comp bitit bra på. Migränpreparaten funkar inte. Vi är alla olika. Jag läger rösten på bamyl, treo, asperin osv. Utan kodien
Citera
2009-09-10, 11:13
Medlem
mkggas avatar
Detta är väl mycket invividuellt och beroende på vad orsaken till huvudvärken är, men någon sorts slags effektivitetsskala enligt egen erfarenhet är (från svag till stark):
  1. Ibumetin 200 mg eller Paracetamol 500 mg (1 Alvedon etc)
  2. Ibumetin 400 mg eller Paracetamol 1 g (2 Alvedon etc)
  3. Acetylsalicylsyra 500 mg + Koffein 50 mg (1 Bamyl Koffein eller Treo)
  4. Ibumetin 400 mg + Paracetamol 1 g
  5. Acetylsalicylsyra 1 g + Koffein 100 mg (2 Bamyl Koffein eller Treo)
  6. Naproxen 250 mg
  7. Zomig eller andra migränmediciner etc
Men som sagt: detta är hur jag personligen upplever effekten på min huvudvärk, och andra kan säkert ha andra åsikter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in