• 1
  • 2
2008-09-02, 16:42
Medlem
werss avatar
Tjo.

Hittar inget mer passande forum så, här hamnar det.
Jag skall göra en massa (20-30) hål i hård betong, min slagborr är minst sagt usel och det tog mig 15(femton!!!) minuter att göra 1 (ett!!!) hål, nu är jag genomsvettig och rätt irriterad (rätt säker på att grannen är sur han me)
Är det värt att införskaffa en borrhammare? Hur stor är skillnaden?
Någon med erfarenhet som kan rekomendera nått billigt å bra?

Tack på förhand.
Citera
2008-09-02, 16:55
Medlem
Ett råd är att hyra en bra slagborrmaskin.. Att köpa en maskin är onödigt, då en bra kostar runt 10 lök
Citera
2008-09-02, 16:58
Medlem
werss avatar
weh.. lite väl dyrt.
Tänkte mig en billig borrhammare isf, typ den här jag hittade på Jula.se för 1000kr

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/001050_c.jpg
Citera
2008-09-02, 17:00
Medlem
NicJays avatar
du får ju vad du betalar för
nästan bättre att hyra en bra maskin istället för att köpa en halvsunkig
Citera
2008-09-02, 17:11
Medlem
SafleBouges avatar
borrhammare och slagborrmaskin är olika namn på samma sak. Men köp en ny, trist för grannarna när du borrar med dina billiga borrar med små slag.
Citera
2008-09-02, 18:13
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
Tjo.

Hittar inget mer passande forum så, här hamnar det.
Jag skall göra en massa (20-30) hål i hård betong, min slagborr är minst sagt usel och det tog mig 15(femton!!!) minuter att göra 1 (ett!!!) hål, nu är jag genomsvettig och rätt irriterad (rätt säker på att grannen är sur han me)
Är det värt att införskaffa en borrhammare? Hur stor är skillnaden?
Någon med erfarenhet som kan rekomendera nått billigt å bra?

Tack på förhand.
'
Känner igen mig i frustrationen när borren inte klarar av att ta sig igenom betong.

Bara att krypa till korset och tjacka eller hyra borrhammare. vanlig borr är ofta värdelös när det handlar om betong.
Citera
2008-09-02, 18:33
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
weh.. lite väl dyrt.
Tänkte mig en billig borrhammare isf, typ den här jag hittade på Jula.se för 1000kr

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/001050_c.jpg

den där funkar säkert. se till att det är en borrmaskin med chuck för riktiga betongborrar (SDS), och ingen vanlig borrmaskin med slagfunktion, vilket jag gissar att du har nu.

jag skulle nog nöjt mig med en ännu enklare om det bara handlar om nått hundratal 5.5mm hål eller liknande. http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...ID%40EQ=001085
Citera
2008-09-02, 18:54
Medlem
m65gs avatar
Fråga någon polare som jobbar inom byggbranschen,låna en riktig hilti så är detta fixat ganska snart!
Citera
2008-09-02, 20:02
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Bostad
/Mod
Citera
2008-09-02, 21:56
Medlem
nazipoliss avatar
boschen är ledande hos bygg och hyffsad billig. men ser det som en idiotgrej att lägga ner 3-4-5000 kr för att borra 20-30 hål. då hyr du en bra maskin för ca 150-200 kr för en dag...

Stavdal, Tidermans mfl. hyr ut.
hör efter med föreningen annars, dem brukar ha en liggandes för utlåning mot en billig peng!
Citera
2008-09-02, 22:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag köpte en Bruksbo borrhammare på Rusta för 199:- och la sen lika mycket på några vettiga borr. Den skulle bara klara av de 15-20 hål jag skulle göra när köket renoverades, och de klarade den galant. Jag hade även lånat en Hilti, och visst är det en enorm skillnad, men vet du med dig att du endast kommer att använda den hemma och till ett relativt fåtal hål så finns det ingen som helst anledning att lägga en massa pengar på kvalitet och kapacitet du ändå aldrig kommer i närheten av att behöva.
Citera
2008-09-02, 23:08
Medlem
StiffyTheNewbs avatar
så du är en av de jävlarna som gillar att borra med slagborr dagarna i ända! VI HAR HITTAT HONOM!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in