• 1
  • 2
2008-09-02, 00:19
Medlem
nwts avatar
Okej, en kompis till mig har ett problem som verkar funnits ett bra tag och förstör hela grejen med att sitta vid en dator.

När datorn har varit igång (windows xp, glömde kolla upp om det var home eller pro) mellan havtimme eller upp till två timmar, så får den för sig att den ska startas om.

Först dyker denna ruta upp
http://i37.tinypic.com/295wm0i.jpg
För att sedan få denna ruta en kort stund senare (när man tryckt på "skicka inte")
http://i37.tinypic.com/foizhl.jpg
Om man inte trycker på "skicka inte" poppar rutan upp också.
Den räknar ner från en minut och det var ett helvete att få med den på printscreen.

Känns onödigt att behöva formatera om hennes burk (även om det egentligen behövs lite) så jag ber om hjälp nu då jag gärna vill hjälpa henne om det går.

Kan tilläggas att om formatering skulle behövas så vill jag ändå gärna veta vad det är för fel / problem med datorn.
Citera
2008-09-02, 06:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör en virus-check med t.ex. AVG och/eller Avast.
Citera
2008-09-02, 09:33
Medlem
927s avatar
ja det är malware, kanske installerades windows med nätverk inkopplat

skulle vilja se en hijackthis logg på den datorn
Citera
2008-09-02, 11:15
Medlem
nwts avatar
Hon har AVG så kan kika om det lyckas hitta någonting.
Pojken sa att det skulle kunna vara nån "Sasser"-worm, då den stänger av datorn efter en minut, så får ta och testa det om inte AVG svarar.

Har inte hijackthis på datorn, men kan försöka förstå mig på det och se vad som poppar upp.
Återkommer senare idag/inatt.
Citera
2008-09-02, 12:12
Medlem
927s avatar
http://www.trendsecure.com/portal/en...hijackthis/qsg
klicka på den översta rutan som är markerad i programmet (inte den röda på bilden alltså)
Citera
2008-09-03, 17:08
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
http://www.trendsecure.com/portal/en...hijackthis/qsg
klicka på den översta rutan som är markerad i programmet (inte den röda på bilden alltså)
Tror jag fick det rätt.

AVG ligger och kör just nu om det påverkar någonting.
Citera
2008-09-03, 17:23
Medlem
927s avatar
det ser bra ut och sp2 finns ju på burken, har ni gjort nåt för att motverka problemet innan du posta loggen?

kan du öppna loggboken och välja system, får du fram en massa röda ringar med ett x i, isf så dubbelklicka på de tre senaste (olika) händelserna. till höger i det fönstret så finns det en kopiera knapp, klicka på den och klistra in här
Citera
2008-09-03, 18:36
Medlem
nwts avatar
Citat:
det ser bra ut och sp2 finns ju på burken, har ni gjort nåt för att motverka problemet innan du posta loggen?

kan du öppna loggboken och välja system, får du fram en massa röda ringar med ett x i, isf så dubbelklicka på de tre senaste (olika) händelserna. till höger i det fönstret så finns det en kopiera knapp, klicka på den och klistra in här
Just nu badar vi hundar. Kan klicka och kolla ringar och sånt när vi är tillbaka där.

Har inte gjort någonting speciellt, jag drog igång Spybot och CC-Cleaner förra veckan för att bli av med ytliga saker, AVG är förhoppningsvis klart när vi är tillbaka också, men när vi drog hade den bara hittat cookies och daemon tools saving-pryl. Får se hur resultatet är senare.

Tänkte se vad som händer med AVG och försvinner inte problemet så får jag testa Sasser-worm-remover som pojken länkade.

Återkommer senare med mer information.

Edit:
Hittar inte någon loggbok, var ligger den?

Datorn lyckades för övirgt starta om före AVG blev klart så kan inte se resultatet.
Senast redigerad av nwt 2008-09-03 kl. 19:22.
Citera
2008-09-03, 20:32
Medlem
w580is avatar
känner du igen programmet: slide?

det ligger i c:\program\slide\
Citera
2008-09-03, 21:18
Medlem
nwts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
känner du igen programmet: slide?

det ligger i c:\program\slide\
Det var något hon hade till facebook eller dylikt sa hon, avinstallerade det förut.
Citera
2008-09-03, 22:08
Medlem
927s avatar
jag får fram loggboken via adminverktyg i kontrollpanelen

hur länge har problemet varit?
Senast redigerad av 927 2008-09-03 kl. 22:12.
Citera
2008-09-03, 22:20
Medlem
nwts avatar
Citat:
jag får fram loggboken via adminverktyg i kontrollpanelen

hur länge har problemet varit?
Tar fram det imorgon då.

Hon har tydligen haft det länge, därför jag funderar på om det är lättare att formatera och installera om xp, men tänkte att om det går att lösa på enkelt vis är det smidigare så slipper man fixa med drivrutiner och allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in