2008-09-01, 22:48
Medlem
Hej! På ett annat forum som heter forumhuset skrev jag ett inlägg om vad det är som är så jobbigt med fb. Jag hade ett konstruktivt förslag och tänkte dela med mig av det här.

Citat:
för några dar sen tänkte jag kolla upp om det stod nåt intressant om den där vidriga barnamöderskan. tråden var då över 500 sidor(!) lång och det var samma saker som diskuterades av olika idioter på typ sidan 5 och sidan 250. vem kan få ut nåt vettigt av en sån tråd?

givetvis borde dom dela upp hela forumet så att det finns en del som är riktigt strikt modererat där enbart personer med koll får skriva. då blir trådarna korta och innehållsrika. folk som bara spekulerar eller spelar viktiga med grejer dom har läst på aftonbladet varnas eller bannas från den delen av forumet. sen kan det finnas en annan del där idioterna kan diskutera grejer av mer varför-karaktär. nu är det en salig blandning av typ 14åringar som är lite för tuffa för lunar och de få som faktiskt har koll.

jag hoppas att alla inser fördelarna med det här systemet. det går mycket fortare att hitta relevant information. för det är faktiskt det fb är bra på; att hitta det som tidningarna inte skriver om.
det krävs då givetvis att man har bra moderatorer i de områdena, men det finns faktiskt en del personer som skulle passa för det.

Vad anser ni?
Citera
2008-09-01, 22:52
Medlem
kamikaze_kids avatar
Jag anser att det låter som väldigt mycket jobb för modsen och totalt onödigt. Ska enbart en liten "elit-skara" få skriva i denna forumsdel? Hur ska man veta vilka som har koll? En användare som har varit här i 3 år med 2000 inlägg kanske inte har någon aning om ett mord som hände i dalarna, men en användare med 3 inlägg som regga sig för tre dagar sen kanske sitter inne med info? Hur ska det sållas? Hur ska det fungera praktiskt? Du får utveckla.
Citera
2008-09-01, 22:56
Medlem
berntzies avatar
Kamikaze.

Tror att vad han menar är att alla får skriva till en början, och när man märker vilka som skriver trams och vilka som skriver vettiga saker i trådarna börjar indelningen.

Tycker för övrigt att det verkar vara en mycket bra idé. Men mycket jobb, men det borde vara hyffsat enkelt att styra upp eftersom Moderatorerna är så duktiga på att snabbt förflytta/låsa nya trådar.
Citera
2008-09-01, 23:05
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berntzie
Kamikaze.

Tror att vad han menar är att alla får skriva till en början, och när man märker vilka som skriver trams och vilka som skriver vettiga saker i trådarna börjar indelningen.

Tycker för övrigt att det verkar vara en mycket bra idé. Men mycket jobb, men det borde vara hyffsat enkelt att styra upp eftersom Moderatorerna är så duktiga på att snabbt förflytta/låsa nya trådar.

Så vadå du tror inte att moderatorerna redan jobbar för att få bort trams? Självklart ska trams rensas och tramsare stängas av. Målet är att alla forum och underforum ska hålla en bra nivå med så lite trams som möjligt. Så jag förstår inte riktigt vad som är så nytänkande och bra? Förklara gärna det för mig.
Citera
2008-09-01, 23:10
Medlem
berntzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Så vadå du tror inte att moderatorerna redan jobbar för att få bort trams? Självklart ska trams rensas och tramsare stängas av. Målet är att alla forum och underforum ska hålla en god kvalité. Så jag förstår inte riktigt vad som är så nytänkande och bra? Förklara gärna det för mig.

Svårt för mig att exakt förstå vad TS menar. Men ett praktexempel är ju just de trådar som blir väldigt långa med flera hundra sidor om någon het nyhet, där det enkelt går att korta ner dem väsentligt genom att välja ut det vettiga som sägs.

Flytta de personer till en egen avdelning, där trådarna förhoppningsvis blir nerkortade.

Detta medför även tror jag att det blir enklare att leta efter relevant information, vilket leder till mindre liknande trådar.

Naturligtvis borde samtliga användare kunna läsa dessa "elit" trådar, men kanske inte kunna posta om man i tidigare trådar bidragit till trams.
Citera
2008-09-01, 23:27
Medlem
MonkeyPlas avatar
Fast i så fall måste man ju som ny användare sitta och skriva en massa genomtänkta inlägg i idiot-trådarna som ingen kommer svara vettigt på eftersom alla seriösa debattörer bara postar i elit-trådarna.

Känns som att det skulle bli svårt med återväxten.

(ett tips är att ändra inställningarna i Kontrollpanelen -> Redigera alternativ och ändra till 40 inlägg per sida, Blir mycket enklare att läsa igenom långa trådar då.)
Citera
2008-09-01, 23:46
Medlem
R.Rs avatar
I mina ögon är det inget för Flashback då det är en plats där yttrandefrihet och lika villkor gäller för alla. Att plocka ut elitgrupper är både svårt, tidskrävande och går mot grundkonceptet.
Citera
2008-09-01, 23:47
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berntzie
Svårt för mig att exakt förstå vad TS menar. Men ett praktexempel är ju just de trådar som blir väldigt långa med flera hundra sidor om någon het nyhet, där det enkelt går att korta ner dem väsentligt genom att välja ut det vettiga som sägs.

Flytta de personer till en egen avdelning, där trådarna förhoppningsvis blir nerkortade.

Detta medför även tror jag att det blir enklare att leta efter relevant information, vilket leder till mindre liknande trådar.

Naturligtvis borde samtliga användare kunna läsa dessa "elit" trådar, men kanske inte kunna posta om man i tidigare trådar bidragit till trams.

"Välja ut det vettiga som sägs" ?!
Man ska alltså ha någon moderator som efter eget subjektivt tyckande ska rensa i trådar och bara lämna kvar vad h*n tycker är väsentligt?

Som sagt, mycket opraktiskt och onödigt för att inte säga löjligt.
Citera
2008-09-02, 01:54
Medlem
berntzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
"Välja ut det vettiga som sägs" ?!
Man ska alltså ha någon moderator som efter eget subjektivt tyckande ska rensa i trådar och bara lämna kvar vad h*n tycker är väsentligt?

Som sagt, mycket opraktiskt och onödigt för att inte säga löjligt.

Behövs ingen übermoderator för att inse att om en användare till exempel har problem med inställningar på något säg en TV, att någon snabbt och lätt helt enkelt svarar "läs instruktionsboken", "sätt i sladden" osv. Kom med riktiga lösningar och kanske i sånna fall hänvisa till instruktionsboken istället.

I dessa fall är en moderators subjektiva tyckande något som man kan acceptera. Men jag tror inte heller att detta är något som går att genomföra bara sådär, men en intressant tanke och möjlighet.
Citera
2008-09-02, 03:40
Medlem
Germanias avatar
men det krävs att man lägger timmar och åter timmar av sin begränsade fritid, lite mycket begärt
Citera
2008-09-02, 09:07
Medlem
Tja, konceptet finns i andra forum, och brukar fungera enligt ett "invite"-system. Det märks rätt snabbt vilka som har tillräcklig intellektuell kapacitet för att skapa sig en uppfattning om komplexa frågor och vilka som inte har det, Sunday skulle till exempel kunna "bjuda in" BoISaren.

Det är så man säkerställer att debattörerna håller en viss nivå i "invite"-delforum. Om de börja tramsa eller motsvarande så stänger man helt enkelt av deras rätt att få skriva i forumet, omedelbart och skoningslöst. Jämför med Laidback som har vissa krav för att man ska få tillträde.

Problemet är egentligen främst att det sällan finns något intresse för dessa elitdiskussioner. Undantaget är om det finns en gemensam nämnare mellan debattörerna. Exempelvis om det finns ett stängt forum för spelare i allsvenskan på fotboll.se där vanliga fans inte får skriva utan bara läsa, eller ett stängt forum för lärare på skolan.se.
Senast redigerad av Fennicum 2008-09-02 kl. 09:11.
Citera
2008-09-02, 11:44
Moderator
MondoBizarros avatar
Är det alltså bara jag som varit här så länge att jag minns "Debatt", forat som uppfyllde alla krav som TS efterfrågar, men som snabbt försvann igen eftersom det inte blev så roligt som alla ville tro?

https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=154

Det funkar helt enkelt inte att stänga ute största delen från debatten, eftersom det väldigt lätt blir ett forum för inbördes beundran och att det inte skapar en livaktig debatt, det dödar den snarare.

Så jag tror inte experimentet kommer upprepas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in