2008-09-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Är det alltså bara jag som varit här så länge att jag minns "Debatt", forat som uppfyllde alla krav som TS efterfrågar, men som snabbt försvann igen eftersom det inte blev så roligt som alla ville tro?

https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=154

Det funkar helt enkelt inte att stänga ute största delen från debatten, eftersom det väldigt lätt blir ett forum för inbördes beundran och att det inte skapar en livaktig debatt, det dödar den snarare.

Så jag tror inte experimentet kommer upprepas.
Det var inget fel på Debatt-forumet. Det var bara inte så mycket aktivitet där, så det stängdes. Jag kan inte förstå varför, eftersom det inte direkt krävde något extrarbete, så man kunde ju lika gärna ha låtit det vara öppet.
Citera
2008-09-02, 13:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det var inget fel på Debatt-forumet. Det var bara inte så mycket aktivitet där, så det stängdes. Jag kan inte förstå varför, eftersom det inte direkt krävde något extrarbete, så man kunde ju lika gärna ha låtit det vara öppet.

Nej, men som sagt, det blev ju inte heller den debatt som det var tänkt, eller hur?
Tanken var ju "får vi bara i lugn och ro och i långa välskrivna inlägg lägga fram våra synpunkter kommer allt bli så bra".
Men så blev det ju inte, trots att det finns många bra debattörer på forumet.
Hade dessa verkligen varit intresserade av att debattera för en mindre skara fast kanske med mer intellektuella egenskaper, då hade ju detta skett, men så blev icke fallet.

Egentligen lite tråkigt, men saken var den att samma saker sas där som på övriga forumet fast med mer ord och det blev helt enkelt tråkigt.
Citera
2008-09-02, 13:37
Bannlyst
Satt och tänkte på det här för några månader sen

Ett forum där dessa saker ingår

Varje vecka väljs ett ämne ut, debattörer tillfrågas i PM. Man får max två inlägg per dag så man får verkligen se till att klargöra sin ståndpunkt. Varje inlägg förhandsgranskas av en moderator innan det görs offentligt. På detta sätt får du ett debattklimat och seriösare trådar. När det gäller kvoten på inbjudna debattörer i det speciella ämnet så bör det röra sig om ett maximum av 10 per vecka.
Citera
2008-09-02, 19:44
Medlem
StefanHeterJags avatar
Teoretiskt sett skulle man kunna koppla en wiki-sida till stora trådar.
Speciellt om FB får igång sin egen wiki.

Då kan FB leva vidare som vanligt forum (och ändå tillmötesgå lite av TS önskemål) och man bygger in i wikin att om ett wiki-inlägg handlar om en FB-tråd så länkar dom till varandra automagiskt.

Jag kan se många fördelar med en ihopkoppling med wikin och forumet, t.ex. böglyftstråden, som myntade många nya begrepp, skulle kunna fått sina FB-wiki-sidor som täcker upp böglyft, skämtstånd m.m.

På wikisidan så har man samma fakta-krav som på vanliga wikipedia och tillåter ingen diskussion, utan det är essensen som samlas där. Vid behov så skapar valfri medlem en wiki-sida kring ett fenomen eller stor tråd där en sammanfattning av faktan specifieras. Denna fakta kan ändras av alla (wikis grundidé) och kommer ny fakta upp så går den att redigera in på samma sätt.

(Sen att kanske FB-wikin kommer att ha egna regler om vilka som får eller inte får lägga upp artiklar är en helt annan diskussion, först måste det finnas en wiki att utgå från så att säga)
Citera
2008-09-02, 19:49
Bannlyst
Om det kommer en Wiki kommer det finnas sidor för medlemmar där? Dvs om jag söker på Ruskigbuss så kommer det en liten sida om att han har många inlägg och sånt..
Citera
2008-09-02, 19:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Om det kommer en Wiki kommer det finnas sidor för medlemmar där? Dvs om jag söker på Ruskigbuss så kommer det en liten sida om att han har många inlägg och sånt..
Om det inte är valfritt att lägga upp sidor så är det ingen "wiki" så det får jag nog hoppas, att alla medlemmar är fullvärdiga wikiredigerare, eller iaf alla som nått upp till en viss förutbestämd gräns, typ som vi har för passwordsforumet, laidback osv.

Och är det som en vanlig wiki, så kan man ju teoretiskt sett lägga upp en sida som handlar om en medlem. Lär väl finnas regler för detta så det inte blir nidsidor osv.

Men vi får se den dagen wikin blir klar.
Citera
2008-09-03, 00:18
Medlem
innan det blir för mycket missförstånd:

den här delen av forumet är mer av faktakaraktär. vilken kändis var det som misstänktes för våldtäkt? nån som har åkt dit på att dra en lina på krogen undrar hur mycket han kommer åka dit på, vem är the lunarstrangler osv.

då är det bra om dom trådarna är ganska korta och koncisa. vem som helst får skriva där till en början (alla får givetvis läsa), men modereringen är tio gånger hårdare och håller man sig inte till reglerna så blir man portad från att skriva nåt mer där. en moderator som har lite koll fattar vilka debattörer som har koll. har man inget att komma med så är det förbjudet att skriva nåt.

nu ser det ut typ så här på flashback om nån undrar till exempel vilken kändis som står åtalad för att ha spottat carl bildt i ansiktet.

idiot 1: det var etype!!

idiot 2:

idiot 3: ROFLMAO

idiot 3: nä men allvarligt grabbar, det fattar ni väl att det inte var etype. jävla fjortisar.

idiot 4: för att återknyta till ämnet, det står i aftonbladet att kändisen nyligen hade gjort en konsert på grönan.

idiot 5: säkert nån blatte

idiot 6: den här tråden blir bara bättre och bättre...

vettig debattör 7: jag har lite kontakter som säger att det kan vara ken ring

idiot 8: ahahahahahahha det förvånar mig inte isånafall

idiot 9: alliansen har sett till att skatterna sänks .... bla bla bla ... mycket dålig stil bla bla bla

idiot 105: tydligen ska det vara nån som har åkt dit för narkotikainnehav

idiot 106: hmm, undrar om inte det kan vara etype??

----------

ja, ni ser säkert vart jag vill komma.
man får ju börja lite smått så itne moderatorerna får ägna en massa fritid åt det. till exempel juridikforumet och kändisforumet

ps. tack till den som tipsade om hur man ställer in antal inlägg per tråd här. nu är det iaf lite bättre. ds
Citera
2008-09-03, 00:19
Bannlyst
Ja precis som TS säger , vem vill läsa en tråd när det är bara skit o trams i och man orkar klart inte byta sida efter sida.

Ni mods tar bort all tramsiga inlägg men varning eller bann kanske skulle göra saken ännu bättre, för att ta bort inlägg räcker ju inte.
Citera
2008-09-03, 00:20
Medlem
om man vill använda flashback som informationskälla så skulle det här underlätta nåt så fruktansvärt.

folk som verkligen känner för att debattera här inne och föra fram sina åsikter kan göra det på andra ställen i andra trådar.
Citera
2008-09-03, 13:54
Medlem
Ful Fisks avatar
Varje forum kunde få några trådar som blir markerade och hårdbevakade. Man kan få ansöka till Modden i ens egen tråds forum om att få en markering och hårdare moderering och modden får själv godtyckligt svara ja / nej utefter de kriterier h*n har och utefter tidsbegränsningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in