2008-09-01, 20:48
Medlem
Deedzs avatar
Nu vet jag fan inte vad som har hänt..

jag hade haft på datorn hela dan, sen när jag kommer hem och börjar surfa lite på internet så kommer det helt plötsligt upp ett felmeddelande..
jag kommer inte ihåg exakt vad det stod, men jag har för mig att det hade något med bokstäverna RPC i sig..

Felmeddelandet säger till om att datorn ska startas om om en minut typ och det gör den..
Men när datorn väl har startats om så har jag inget skrivbord (endast själva bilden) och inget Aktivitetsfält..

Jag måste alltså starta program genom Aktivitetshandlaren, vilket är sjukt tråkigt..

Bilden här nedan visar hur det ser ut just nu och hur jag måste göra för att komma in på MSN eller INTERNET eller whatever..

tacksam för hjälp

http://img264.imageshack.us/img264/1882/bfjetmpjt4.jpg
Citera
2008-09-01, 20:49
Medlem
Cement112s avatar
Testa att starta explorer.exe
Citera
2008-09-01, 20:53
Medlem
Deedzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cement112
Testa att starta explorer.exe

har testat..

varken endast explorer.exe eller C:\WINDOWS\explorer.exe fungerar då jag skriver in det i Arkiv-> kör program..

tack ändå
Citera
2008-09-01, 21:19
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har för mig att det var precis sådär blaster eller nån annan av de "stora" maskarna yttrade sig. Nu var det ju ett tag sen och just de sårbarheterna borde vara fixade sen länge, men har du ett anti-virus och kan köra det så är det nog inget som skadar.

Funkar explorer.exe ifall du startar i felsäkert läge?

Ifall du har "System Restore"-funktionen aktiverad så kanske den kan vara till hjälp.
Har aldrig använt den själv så jag vet inte hur den funkar, men har du tur så kan man kanske se om något har ändrats i registret eller systemet i dag. I annat fall kanske det avhjälper problemet att återställa till senaste restore point.
Citera
2008-09-01, 21:25
Medlem
Deedzs avatar
jag är liksom rädd för att försöka mig på saker jag inte kan någonting om..
det funkar ju just nu att komma in på exakt allting, det enda som inte fungerar är aktivitetsfältet och skrivbordet..

sjukt jobbigt visserligen men hellre såhär än att jag fuckar upp allt genom att försöka laga felet.

flera som sagt att jag ska testa starta i felsäkert läge, ska testa det sen..

tack
Citera
2008-09-02, 23:34
Medlem
Deedzs avatar
felsäkert läge funkade som sagt inte..
har hört att det finns något fel på kopierade windowsskivor som gör att detta kan hända..
kan det ligga nåt i det?

konstigt att jag klarat mig i 4 år då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in