2008-09-01, 13:53
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Problematiken uppstår alltså när allt fokus hamnar på förhållandet för tidigt i relationen. Det blir som en ond cirkel där ens liv svänger i symbios med att förhållandet svänger. Går det dåligt i förhållandet har man inget annat att fokusera på, och där av blir man olycklig även som person. På så sätt försvinner man bort som en egen person och blir ett med förhållandet. Hemligheten är att ha ett eget liv hur tight man än är med sin flickvän. Ha egna mål osv. För många är det svårt, och oftast är det killar som har svårast för det. Kanske för att många killar stimuleras som mest av att vara fri. Den bästa boosten för ens självförtroende får man när man är fri och jagar flickor. Man mår bäst av bra sex, något som sorgligt nog är rätt ovanligt efter ett par år med samma flicka. Killen är den som blir mest lidande. Tjejen prioriterar annat och har lättare för att leva i ett förhållande eftersom söta tjejer alltid får uppmärksamhet och kan boosta sin självkänsla.
Tycker det låter som att du går in i dina förhållanden med fel inställning, att du låter flickvännen fullständigt ta över ditt liv. Det är självklart inte bra. Hon ska adderas till ditt liv, inte ersätta det.
Citera
2008-09-01, 13:54
Medlem
flipis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealer26
Jag förstår inte alls vad ni menar.
Det känns ju som att just de förhållanden ni har haft har varit dåliga, inte att förhållanden i sig är kass.

Jag känner inte igen något av det ni beskriver från mitt förhållande som varade i nästan 8 år. Jag lät inte det hindra eller hämma mig i något. Vare sig i studier eller yrkesliv. Jag jobbade till och med utomlands i ett år (visst, var hemma varje helg och typ var tredje vecka, men ändå).
Det gäller väl att se till att utvecklas som individer också. Visst, hade tjejen inte velat att jag jobbade utomlands så hade jag inte gjort det, men hon var så pass vettig att hon insåg att jag hittat mitt drömjobb och att det var en jättechans för mig. Allt handlar ju om att man ska vara ihop med någon man verkligen trivs med. Nu sket sig iofs det förhållandet, men det var av andra anledningar för utrymme hade vi båda gott om.

Jag tror att det är oerhört viktigt att inte växa ihop alltför mycket. Att bara vara beroende av varandras kärlek - inte av pengar eller något annat.

"Vidare så har sexlivet stor betydelse. Bra sex gör att man mår bra, dålig sex gör att man springer runt och saknar något hela tiden"
Detta skriver jag dock under på helhjärtat. Inget eller dåligt sexliv = inget förhållande. Det betyder mycket mer än man tror i början av ett förhållande. Det ger samhörighet, en djupare koppling till varandra, bekräftelse osv.
Jag håller inte med om att sexlivet automatiskt blir dåligt, man kan utveckla och variera i princip i oändlighet, men när lusten till sex tar slut hos den ena så tar också förhållandet oftast slut. Tråkigt men sant.

Oj, vilket klockrent inlägg, iaf stämmer det på mina förhållanden, speciellt de fetade partierna. För tillfället har jag sagt aldrig mer förhållande, Men hittar jag ngn jag trivs med riktigt bra och har bra sex med, kan även jag ändra på mig...
Citera
2008-09-01, 14:03
Medlem
Autobahn76s avatar
Ojojoj vad jag känner igen mig!
För 2 år sedan (är 32 år idag) "satt jag fast" i ruttet förhållande men pallade inte att göra slut pga av en otrolig rädsla för ensamheten.

Men jävlar vad jag växte när jag äntligen tog mig samman och bröt upp. Precis som du beskriver så började jag utvecklas som människa, blev mycket piggare, fick ett enormt bättre självförtroende och såg världen på ett helt nytt sätt, etc etc. Jag blev "en man" helt enkelt

Idag passar jag mig ordentligt för att hoppa in ett förhållande jag inte känner 100% för.
Visst, jag kanske får vänta ett bra tag tills jag hittar rätt men å andra sidan har jag inga problem med att leva själv heller.
Citera
2008-09-01, 14:20
Medlem
Spinnacers avatar
Jag är nog beredd på att hålla med KB88, men jag hoppas att han, liksom jag har fel
Citera
2008-09-01, 14:42
Medlem
feed-mes avatar
Fördel med att vara ensam är att man lättare kan hitta sig själv och slappna av mer. Man kan göra det man vill och man kan ha hur mycket kul som helst utan att någon gnäller på en.
Citera
2008-09-01, 14:46
Medlem
Det mest positiva med att vara tillsammans och inte ensam är att många konstnader blir halverade, det sociala samspelet och konflikter kan man få på arbetsplats eller krog.
Citera
2008-09-01, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Fördel med att vara ensam är att man lättare kan hitta sig själv och slappna av mer. Man kan göra det man vill och man kan ha hur mycket kul som helst utan att någon gnäller på en.

Och på vilket sätt skulle allt detta inte kunna göras samtidigt som man har ett förhållande? Du jämför med dåliga förhållanden, inte med de bra.
Citera
2008-09-01, 14:55
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealer26
Och på vilket sätt skulle allt detta inte kunna göras samtidigt som man har ett förhållande? Du jämför med dåliga förhållanden, inte med de bra.
Menade om man bor ensam, och är ensam i allmänhet! Men det är klart att det kan funka i ett förhållande också, men det är bara min personliga uppfattning och återspeglar inte allas åsikt
Citera
2008-09-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me

Det kan jag med, fast vi varit ihop i 10 år!
Man kan få både tryggheten, spänningen och den frihet man behöver om man bara anstränger sig lite.
Citera
2008-09-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinn
Det kan jag med, fast vi varit ihop i 10 år!
Man kan få både tryggheten, spänningen och den frihet man behöver om man bara anstränger sig lite.

Så vad skulle du göra om din partner en dag kom hem och sa att det var slut och känslorna är borta!?

1-Lägga dig på kakelgolvet i dushen och gråta?
2-Rycka på axeln och fundera på vad du skall laga till middag nu när du är själv?
3-Bli vansinnig, skrika och bli våldsam?

En person som är trygg i sig själv gör nog nummer två... Eller?
Citera
2008-09-01, 15:34
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Så vad skulle du göra om din partner en dag kom hem och sa att det var slut och känslorna är borta!?

2-Rycka på axeln och fundera på vad du skall laga till middag nu när du är själv?

Nej en person som är trygg i sig själv kan göra både 1 och 3. Även om man är trygg i sig själv så kan man sörja om man blir lämnad av den som man älskar. När en kärleksrelation tar slut så är det ju något väldigt sorgligt för den som inte vill att den ska ta slut. Man kan ju jämföra det med att förlora nära och kära även på andra sätt.
Citera
2008-09-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström

För det första tror jag att om man är intresserad och uppmärksam på varandra så ser man tecken innan partnern bara kommer hem en dag o säger att känslorna är borta. Så då får man acceptera det och anpassa sig! Skulle förmodligen bli lessen ( läs förtvivlad ) ett tag, men mitt liv skulle absolut inte ta slut för att förhållandet gör det.
Förmodligen händer det oftare i förhållanden där man inte anstränger sig än om man gör det i alla fall. Sen finns ju inga försäkringar för någonting här i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in