2008-09-01, 12:31
Bannlyst
Mysteriet löste sig snabbt i denna tråd!

Bra jobbat allihop, lås tråd.
Citera
2008-09-01, 12:32
Medlem
KB886511Bs avatar
Finns inget mysterium, det handlar om att diskutera!

Än då länge är det ju ungefär 50/50 va folk anser..
Citera
2008-09-01, 12:35
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KB886511B
Man måste nog ha ett långt förhållande i bagaget innan man kan hitta rätt i en relation. Att det första långa seriösa förhållandet man har, varar livet ut är inte troligt. Ändå är det det första långa seriösa förhållandet man har, som formar en som mest som människa.

Jag håller inte med. Jag är 31 och har mitt första långa och seriösa förhållande det har inte format mig speciellt som människa. Jag var rätt formad redan innan det blir ju så när man börjar närma sig 30. Jag är nästan likadan som när jag var singel det enda skillnaden är att jag bara är intim med min kille. Jag gör annars typ samma grejer och är så som jag alltid har varit. Lite mindre krogen som sagt men det hade jag redan innan jag träffade killen börjat tröttna på.
Citera
2008-09-01, 12:41
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Är man tillsammans med någon så tappar man mycket av viljan att sträva framåt i livet. Förhållandet blir tryggheten och man finner sig i det. Att utbilda sig, utveckla sig och fullända sig som människa tappar mening. Istället är det tvåsamheten, familjeplanerna och framtiden tillsammans med någon annan som blir huvudfokus, och hur underbart det än må vara så går det inte bortse ifrån det faktum att man inte mår bra av att inte utvecklas själv. Jag märker ofta hur framför allt killen i en relation blir som ett bihang på tjejen. Att som kille, svansa efter en tjej som vill gå på en massa familjemiddagar, hälsa på mormor och farmor flera ggr i månaden, gå på en massa födelsedagar osv, är inte särskilt kul i längden. Vad gör man som kille på dessa tillställningar? Hur utvecklar det mig som person?

Jag känner inte igen mig alls. Har mitt första riktiga förhållande som varat ungefär 1½ år. Kort efter vi blev tillsammans drog jag igång min nuvarande utbildning, som sträcker sig över 5 år. Tösen i fråga har nyligen åkt iväg till USA för att vara där i ett år, och planerar sedan att börja plugga i Sverige när hon kommer hem.

Vi är båda minst lika sugna på att utvecklas och komma vidare i livet som vi var när vi blev tillsammans.

Citat:
I förhållandet krympte jag som människa. Jag blev bekväm och lat, trygghetsberoende och rent av lite blyg. Jag tog inte för mig någonting i livet, hade inga funderingar på framtiden osv, ingen vilja att utbilda mig, resa, träffa nya människor etc. Allt handlade om tryggheten. Jag värdesatte en helkväll framför datorn låååångt före mycket annat. Eller en pizza o film med min dåv. flickvän var så otroligt mycket roligare än en utekväll på stan. Jag glömde av att jag fortfarande var ung och levde mitt liv som en gamling. Blev lite allmänt bitter på livet, ofta sur och tvär. Kanske för att jag kände mig låst även om det var helt undermedvetet.

Jag tycker det låter som att du haft ett riktigt dåligt förhållande, ett nedbrytande sådant. Om det beror på dig själv eller på ditt ex lär du märka i framtiden. Jag måste i alla fall återigen säga att jag inte känner igen mig det minsta. Det är klart att en myskväll hemma blir roligare när man är två (hehe) men jag går ut och festar minst lika mycket nu som jag gjorde när jag var singel. Tycker dessutom det är roligare att gå ut när man redan har sängsällskap spikat. Då slipper man all 'press' på sig att försöka ragga upp någon dam, och kan istället satsa 100 på att ha roligt.

Dåligt sex kan jag inte relatera till, som tur är.
Citera
2008-09-01, 12:43
Medlem
Själv betvivlar jag att jag kommer ha tid med en partner förens efter jag fyllt 30.
Livet kommer vara för fullsmockat med saker att göra tills dess.

Men sen har jag väl alltid varit lite av en enstöring.
Jag tror att var och en ensamma ansvarar för lyckan i ens liv. Partners och kompisar är endast en liten toppning.
Citera
2008-09-01, 12:49
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag håller inte med. Jag är 31 och har mitt första långa och seriösa förhållande det har inte format mig speciellt som människa. Jag var rätt formad redan innan det blir ju så när man börjar närma sig 30. Jag är nästan likadan som när jag var singel det enda skillnaden är att jag bara är intim med min kille. Jag gör annars typ samma grejer och är så som jag alltid har varit. Lite mindre krogen som sagt men det hade jag redan innan jag träffade killen börjat tröttna på.

Hur gammal var du när ni blev tillsammans? Det är ju skillnad på att inleda ett förhållande när man är 18-19 mot när man är 25+, även om det sen ska visa sig bli sitt första seriösa förhållande. Det är enkel logik, är du lite äldre är du förmodligen mer redo även om du inte haft något seriöst förhållande innan.
Citera
2008-09-01, 12:50
Medlem
Belenuss avatar
Det har dödat mig. Och ingenting jag skriver här kan förändra det, eller få någon att förstå dess oerhörda allvar. Jag minns att de första dagarna kunde jag inte ens äta. Jag bara grät och kände likgiltigheten, smärtan och livets slut skölja över mig. Ingenting lindrande - det fanns inte ens någon potentiell tillfällig lindring. Inga vänner, inget karriärsklättrande, inga prestationer - ingenting var av något värde.

... Och jag förstår om ni tar detta som överdrifter. Jag håller det inte emot er, för jag vet med mig att detta inte är någonting de flesta kan identifiera sig med.

Min lyckligaste stund de senaste fyra åren var när jag lyckades gråta inför henne. Jag hade haft det där inom mig, och det gick - i skepnad av likgiltighet och oengagemang - ut över henne, och bröt ner även henne. Då, äntligen, så fick hon en glimt (om än bara en liten) av min sorg - av mitt tyngande samvete över allt som stulits från mig, och allt jag åsamkat henne...

Jag som brukade ha såna visioner och drömmar...
Citera
2008-09-01, 13:01
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Hur gammal var du när ni blev tillsammans?

Jag var 29 år.
Citera
2008-09-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
Jag känner inte igen mig alls. Har mitt första riktiga förhållande som varat ungefär 1½ år. Kort efter vi blev tillsammans drog jag igång min nuvarande utbildning, som sträcker sig över 5 år. Tösen i fråga har nyligen åkt iväg till USA för att vara där i ett år, och planerar sedan att börja plugga i Sverige när hon kommer hem.

Vi är båda minst lika sugna på att utvecklas och komma vidare i livet som vi var när vi blev tillsammans.

Så tänkte jag också när jag var i mitt första seriösa förhållande. Jag tyckte allt var toppen. Jag tyckte jag utvecklades. Jag jobbade på min karriär. Men jag utvecklades inte alls och det insåg jag först efter att allt var slut. Jag var på ruta ett igen. Plötsligt kunde jag identifiera hålen i min identitet som jag fyllt med tvåsamhetens trygghet. Jag valde då att vara ensam minst ett år för att åtgärda detta och bli hel igen. Hade jag startat ett nytt förhållande igen hade jag aldrig blivit hel... bara tillfälligt lagad och på nåder av en tjej som påstår att hon älskar mig.

Jag ser dylika konstellationer i min bekanskapskrets hela tiden. Allt är toppen i paret. Sen plötsligt tar det slut och den tidigare självsäkra killen blir i stort sett självmordsbenägen... wtf liksom. För en jävla bruds skull!
Citera
2008-09-01, 13:19
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag var 29 år.

Där har du då ditt svar på varför det fungerar så bra för er.
Citera
2008-09-01, 13:28
Medlem
KB886511Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn

Jag tycker det låter som att du haft ett riktigt dåligt förhållande, ett nedbrytande sådant. Om det beror på dig själv eller på ditt ex lär du märka i framtiden. Jag måste i alla fall återigen säga att jag inte känner igen mig det minsta. Det är klart att en myskväll hemma blir roligare när man är två (hehe) men jag går ut och festar minst lika mycket nu som jag gjorde när jag var singel. Tycker dessutom det är roligare att gå ut när man redan har sängsällskap spikat. Då slipper man all 'press' på sig att försöka ragga upp någon dam, och kan istället satsa 100 på att ha roligt.

Dåligt sex kan jag inte relatera till, som tur är.

Det var nog till din fördel att du hakade på en utbildning så pass tidigt i förhållandet. Det har gett dig fler än en sak att fokusera på vilket stimulerar dig som människa. Det utvecklar dig individuellt parallellt med att du har ett förhållande med en person som också har något som stimulerar vid sidan av. Men hade du inlett förhållandet utan din utbildning vid sidan hade du nog inte känt som du gör idag. Hade du harvat runt på något halvtrist jobb och din tjej gjort något liknande, hade du förmodligen förståt vad vi andra syftar på.

Problematiken uppstår alltså när allt fokus hamnar på förhållandet för tidigt i relationen. Det blir som en ond cirkel där ens liv svänger i symbios med att förhållandet svänger. Går det dåligt i förhållandet har man inget annat att fokusera på, och där av blir man olycklig även som person. På så sätt försvinner man bort som en egen person och blir ett med förhållandet. Hemligheten är att ha ett eget liv hur tight man än är med sin flickvän. Ha egna mål osv. För många är det svårt, och oftast är det killar som har svårast för det. Kanske för att många killar stimuleras som mest av att vara fri. Den bästa boosten för ens självförtroende får man när man är fri och jagar flickor. Man mår bäst av bra sex, något som sorgligt nog är rätt ovanligt efter ett par år med samma flicka. Killen är den som blir mest lidande. Tjejen prioriterar annat och har lättare för att leva i ett förhållande eftersom söta tjejer alltid får uppmärksamhet och kan boosta sin självkänsla.
Citera
2008-09-01, 13:52
Medlem
beos avatar
Bra jobb i tråden! Jag håller inte med alla om allt, men överlag är jag glad över att läsa att flera är ense om huvudlinjen: det kan kännas som att allt försvinner när förhållandet försvinner - men sen visar det sig att jag är en hel, komplett, stark och intressant människa i mig själv.

Jag var (nästan) alltid stark, intressant och singel och efter fem års förhållande undrar jag vad fan som hände - jag är ungefär som ni beskriver "killar" ovan - en klängig loser utan självförtroende (igen; nåja). Och nu bor jag tillfälligtvis själv igen och upptäcker att jag fyller en lägenhet själv, fyller min tid själv och om jag varit singel på riktigt säkert fyllt min säng med vackra män igen.

Hur ser man till att ett plus ett inte blir ett? Jag vill ha två komma fem eller mer när han kommer hem igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in