Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-01, 03:50
  #1
Medlem
Hur fungerar det rent juridiskt med utbyte av tjänster? Kan Göran Glasmästare ta kontakt med Rolf Rörmokare och föreslå "Har hört att du behöver glasa in din altan, det fixar jag om du lägger nya rör i min sommarstuga" etc?

Är värdet av tjänsten en faktor? Och om man går vidare och inkluderar materialet som nyttjas eller t.ex. att Challe Charketurist byter ett kilo oxbringa mot 12 st av Bosse Bagares smörgåstårtor?

Nyfiken och okunnig (=
__________________
Senast redigerad av pimpmybody 2008-09-01 kl. 04:44.
Citera
2008-09-01, 07:47
  #2
Medlem
TTKs avatar
Hur det fungerar? Tänker du på någon särskild aspekt?

Generellt så får man titta på de två tjänsterna helt separat. Göran Glasmästare tillhandahåller då tjänsten till Rolf Rörmokare helt fristående från andra avtal, konsumenttjänstlagen tillämpas då Göran agerar i sin egenskap av näringsidkare och Rolf som konsument. Göran får även ställa ut en faktura och bokföra värdet av tjänsten som en inkomst och betala skatt på det som vanligt. Rolf gör i sin tur vice versa, och sen kan de två kvitta sina fordringar mot varandra så de behöver inte rent faktiskt betala varandra även om båda får skattepliktiga intäkter och båda har fått tjänster som de ska betala med skattade pengar.

Om sen Rolf är missnöjd med Görans arbete så kan han reklamera det hela och processen ser ut precis som i alla konsumenttjänstsituationer, domstolen kommer att se på det som en helt fristående transaktion från "gentjänsten" och om domstolen (eller ARN) tycker att det är fel i tjänsten så kan de döma t.ex. till prisavdrag och då får Göran slanta upp pengar för det.

Samma gäller om det rör sig om köp av saker och inte tjänster.

Sen är det nog väldigt många som i Rolf, Görans, Challes och Bosses fall inte skulle bokföra eller skatta på något alls ut bara utföra svartjobb åt båda håll. Vad de gör för att täcka materialkostnaderna varierar i så fall på hur hårdgranskad branchen är från skatteverket håll och hur stora risker individerna vill ta. Jag tror att Challe kan ju köpa oxbringan från sin leverantör, sälja den svart och ta pergna i fickan och sen bara skriva av den som osåld vara som hann bli skämd. Bosse kanske är mer rädd för skatterevision och tar pengar ur sin egen plånbok och åker till ica och köper alla ingredienser till tårtorna och använder bara arbetsredskap från sitt jobb när han tillverkar sakerna och tar sen pengarna (eller i det här fallet oxbringan) i fickan (svart in, svart ut).
Citera
2008-09-01, 09:11
  #3
Medlem
Tack så hemskt mycket för svaret, det redde ut alla frågetecken jag hade i frågan. Återigen, jag bockar och bugar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback