2008-09-01, 00:29
Medlem
kaktusagents avatar
Hejsan! Jag har en bekant som envisas med att använda Windows me, jag har försökt övertyga henne om att byta upp sig, men det är omöjligt tyvärr.

I alla fall så behöver hon hjälp med lite grejjor, och jag vill gärna vara så tillmötesgående som möjligt.

Kvinnan har modem (56k) och har därför svårt att ladda ner saker till sin dator, så hon vill att jag ska ge henne den nyaste internet explorer till henne på skiva. Men som jag har förståt det så kan man inte ladda ner en verision av ett windows-program om man inte har det windowset installerat på datorn.

Alltså lyder första frågan: Vilken verision av internet explorer är den nyaste som fungerar på windows me och hur laddar jag ner den på en dator med windows xp?

Den andra frågan har egentligen inte något med just windows me att göra.
Hur låser man upp ett hotmailkonto som blivit spärrat för att det har varit inaktivt för länge?

Är hemskt tacksam för svar!

//Jag.
Citera
2008-09-01, 01:34
Medlem
SysGhosts avatar
Hotmail-konton som blivit inaktiverade eller mer korrekt, arkiverade på grund av inaktivitet kan enkelts aktiveras på nytt genom att bara logga in via http://login.live.com/ (går också via www.msn.com) och sedan bara följa dem instruktioner man får för att återaktivera.

Internet Explorer 6 är, tror jag, den sista Internet explorer tillgängligt för Windows 98/Me.
För att ladda ner hela versionen och installera på en annan dator som inte har en internetanslutning krävs det lite trixande eftersom licensavtalet inte tillåter att man laddar ner hela paketet i ett svep:

1: Ladda ner ie6setup.exe från Microsofts hemsida:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1E1550CB-5E5D-48F5-B02B-20B602228DE6&displaylang=sv

2: Skapa en ny mapp under C:\ med namnet ie6setup

2.5: Kopiera/Flytta ie6setup.exe till C:\ie6setup

3: Kör följande kommando:
OBS: VIKTIGT MED MELLANSLAGEN PÅ RÄTT STÄLLEN.
Kod:
c:\ie6setup\ie6setup.exe /c:"ie6wzd.exe /d:1 /s:""#E"
Bäst att markera och kopiera kommandot ovan. Då blir det rätt!

4: Det dyker upp ett fönster om Internet Explorer Nerladdning:
Acceptera avtalet och klicka på "Nästa" (du får gärna läsa igenom det om du vill)
I fältet "Mapp för installationsfiler" skall det stå: C:\ie6setup
Korrigera om det inte stämmer.
Klicka bort dem bockar för dem Windowsversioner du inte kommer att använda så sparar du lite utrymme, men det skadar inte att ha alla.
Klicka "Nästa" och hämta en kanna kaffe.

5: Tillbaka redan?... drick upp och hämta en kanna kaffe till!

6: När nerladdningen är klar så ploppar en ruta upp om att "Windows update har hämtats".
Var inte orolig, allt är som det skall vara.
Internet Explorer är en del av Windows Update.
Klicka "Ok"

7: Nu är det bara att kopiera hela C:\ie6setup -mappen till ett USB-minne eller bränna på en skiva och trycka in i datorn där den skall installeras, där är det bara att köra ie6setup.exe för att starta installationen.

Lycka till!
Senast redigerad av SysGhost 2008-09-01 kl. 01:37.
Citera
2008-09-01, 07:13
Medlem
sommarlovs avatar
Stoppa i mera minne i datorn.
Tvinga in Windows XP med dualboot.
Visa henne att hon kan välja vid uppstart.
Snart kommer hon köra XP.
Citera
2008-09-01, 07:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Stoppa i mera minne i datorn.
Tvinga in Windows XP med dualboot.
Visa henne att hon kan välja vid uppstart.
Snart kommer hon köra XP.
Då är mitt råd till dig att stoppa i mer minne i din dator.
Tvinga in Windows Vista med dualboot.
Tänk på att du kan välja vid uppstart.
Snart kommer du att köra Vista.

Har du inget vettigt svar på frågan kan du lika gärna strunta i att trycka på knappen över huvud taget. Grundförutsättningen var att Me är enda alternativet...
Citera
2008-09-01, 20:18
Medlem
kaktusagents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
text
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! Alltid lika trevligt med ett moget och bra svar i sin lilla tråd. Detta ska provas med det samma!
Citera
2008-09-01, 21:38
Medlem
927s avatar
fel...
Senast redigerad av 927 2008-09-01 kl. 21:56.
Citera
2008-09-01, 21:39
Medlem
Slingshots avatar
Jag skulle utan tvekan slängt in Win2k är ju som ME när det gäller gränssnittet. Ren idioti att köra ME idag.
Citera
2008-09-01, 23:25
Medlem
kaktusagents avatar
Det kommer jag också vara övertygad om att det är den ända lösningen när jag imorgon gång på gång kommer att misslyckas med att installera drivrutinerna till hennes trådlösa tele2bredband på hennes stenåldersburk

Föresten så verkar det som det funkade finfint med internet explorer 6 grejjen, fast det märker jag också imorgon när jag ska installera det. Dock så såg det bra ut i installmappen, så det kan mycket väl vara rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in