• 1
  • 2
2008-08-31, 17:23
Medlem
tmk77s avatar
Vilka laptops fungerar perfekt direkt med Xubuntu, Kubunut, Ubuntu? Alltså alla drivrutiner etc?
Citera
2008-08-31, 18:23
Medlem
emabs avatar
Ja kommer inte ihåg om Dell 1525 funkar 100% direkt, men det allra mesta fungerar för mig iaf. Småjusteringar man får göra, fixa så att ljudet hörs ordentligt samt fixa igång wlan-lampan. Men jag har som sagt för mig att alla drivisar funkade fint. Tror även att min IBM Thinkpad 380ED funkade perfa, dock letar du kanske efter något med mer än 166mhz prolle
Citera
2008-08-31, 18:44
Medlem
tmk77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emab
Ja kommer inte ihåg om Dell 1525 funkar 100% direkt, men det allra mesta fungerar för mig iaf. Småjusteringar man får göra, fixa så att ljudet hörs ordentligt samt fixa igång wlan-lampan. Men jag har som sagt för mig att alla drivisar funkade fint. Tror även att min IBM Thinkpad 380ED funkade perfa, dock letar du kanske efter något med mer än 166mhz prolle

Ja, är ute efter helt ny dator, men vill köpa en som definitivt funkar bra med linux, främst då *ubuntu.
Citera
2008-08-31, 18:51
Bannlyst
eee-pc ? Sen kör du eee-ubuntu på den, det borde fungera 100% inget jag testat, men det finns nog material o läsa om det..
Citera
2008-08-31, 18:55
Medlem
korqs avatar
Zeptos datorer är testade för Ubuntu, dock har dom nog övergått att ge ut Mandriva som ett alternativ till Vista..
Äger en Znote6625WD och är helnöjd med den, ljudet fungerade inte i Ubuntu för några versioner sedan men nu funkar det Out of the box.
Citera
2008-08-31, 19:07
Medlem
Mullvadens avatar
Dell kan komma förinstallerat med t.ex. Ubuntu: http://dell.se/linux

Vill du ha out-of-the-box så rekommenderas Mac istället. Ska du ha någon form av Linux istället så är det ju meningen att man ska behöva kämpa lite...
Citera
2008-08-31, 19:14
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Jag har en Zepto 3215W och på den funkade allt direkt i Ubuntu, förutom ljudet men det är fixat i Ubuntu 8.04
Den har bara Intelkomponenter i sig förutom ethernet som är broadcom och kortläsaren som är Ricoh.
Känns rätt najs att köra helt på öppna drivrutiner

De andra Zepto har dock Nvidia grafikkort så man får köra med deras stängda kernelmodul, men den funkar ju rätt bra ändå.
Citera
2008-08-31, 19:17
Medlem
tmk77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olol123
eee-pc ? Sen kör du eee-ubuntu på den, det borde fungera 100% inget jag testat, men det finns nog material o läsa om det..

En sådan har jag redan och den är jag nöjd med (kör Xandros i advanced mode /KDE), men jag är i behov av en bättre "första pc" med högre prestanda...

Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Vill du ha out-of-the-box så rekommenderas Mac istället. Ska du ha någon form av Linux istället så är det ju meningen att man ska behöva kämpa lite...
Nja, lite pill kan jag ta, men just drivrutiner finns det absolut INGET som helst roligt eller spännande att pilla med och en MAC vill jag inte ens ta i med tång!"

EDIT: Kommenterade Mullvadens inlägg
Senast redigerad av tmk77 2008-08-31 kl. 19:27.
Citera
2008-08-31, 19:45
Medlem
IBM's T42 funkar direkt, du kan sen lägga in stöd för osd och stötskydd och liknande.

Skitfula gamla datorer men funkar gör de..

Har för mig att det fanns en annan sida än https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam som visade vilka datorer som var kompatibla, men den duger väl också.
Citera
2008-08-31, 20:13
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morotense
IBM's T42 funkar direkt, du kan sen lägga in stöd för osd och stötskydd och liknande.

Har samma erfarenhet med T43+.
Citera
2008-08-31, 23:22
Medlem
PhantomBlots avatar
Linux on Laptops är alltid ett vettigt ställe att kolla på.
Citera
2008-09-01, 09:06
Medlem
Point Blanks avatar
MacBook funkar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto