• 1
  • 2
2000-09-30, 19:56
Medlem
Okej, så här ligger det till:
Jag blev plåtad av automatisk trafikövervakningskamera när jag körde för fort i min firmabil, bilen står således inte på mig, men chefen vattnade in mig, så jag fick brevet hem. Hur i helvete skall jag göra för att slippa betala böterna?
Citera
2000-10-01, 09:14
Medlem
fortkörning

Du kan ju hävda att du lånat ut bilen till nån som du inte vill namnge. Bevisbördan betr vem som körde ligger på rättsväsendet.

Citera
2000-10-01, 14:53
Medlem
fortkörning

Tror inte hans chef blir så glad då:)
Citera
2000-10-01, 15:27
Medlem
fortkörning

men syns inte mitt ansikte på fotot då om jag påstår att nån annan har kört kärran?
Citera
2000-10-01, 19:36
Medlem
fortkörning

Jo, det är ju fotot som är det bevismaterial som kan användas emot dig, och syns det tydligt att det är du som kör så har du inte en suck även om du skulle hävda att du lånat ut bilen, eller att den stulits tillfälligt eller något liknande. (Vilket som påpekats kanske inte heller är så bra med tanke på vad chefen skulle tycka...)

Saken är mycket enkel: Anser sig rättsväsendet med hjälp av fotot kunna bevisa att det var du som körde så åker du på att betala. Annars kan du dra vilken lögn som helst om vem som var föraren och komma undan.

Fats, även om du åker på att betala så kan du ju processa skiten ur dom i tingsrätten. Det kan ju hända att dom ger sig...
Citera
2000-10-02, 20:16
Medlem
fortkörning

Jag tror förvisso inte att chefen skulle bli sur om jag hävdade för polisen att någon annan körde bilen(han vet ju trots allt att det bara är spel för gallerierna), men frågan är hur tydliga dom där bilderna är, om man kan se klart o tydligt vem som sitter bakom ratten.

Brottsplats: Huddingevägen, STHLM.
Brott: 8(!)km för fort på 70 väg.
Straff: 800kr böter. va......
Citera
2000-10-03, 09:21
äldre konto (old)
Ej medlem
fortkörning

blåneka, dra det till rättegång. Det är våra skatter som betalar din rättegång, du kan utnyttja systemet och vara en kostnad för oss som betalar skatt. Det som kan hända om fotot är suddigt är att man lägger ner fallet.
Citera
2000-10-16, 10:34
Medlem
fortkörning

Gör som när man var 15 och misstänkt för något mindre,neka ett tag så har de snart inte råd och lägger ned fallet.
Citera
2000-10-16, 12:34
Medlem
fortkörning

Det är klart du har rätt att få se fotot. Om du nekar, vill säga. Gör du det så släpper polisen bilderna. (ja, det är faktiskt tre foton det är tal om. En helbild, en close-up på föraren och en på reg-skylten)
Citera
2001-06-01, 20:59
äldre konto (old)
Ej medlem
fortkörning

Ett tips som jag fick av en juridikstuderande en gång.
Neka till allt! Även om 50 poliser har mätt din fart till 250kmh. Det "kostar" inget att ljuga för polisen. Däremot skall du erkänna direkt när du blir kallad till rättegång.
Men grejen är att chansen att slippa detta är väldigt stor. Man kan klara sig på en massa fåniga tekniska detaljer. Vem som mätte, vem som skrev, senaste koll på mätaren, osv, osv.
Hoppas det är till lite hjälp!
Citera
2001-06-12, 21:09
Medlem
fortkörning

Alltid när man åker dit för trafik förseelser är det den person som äger bilen (ÄVEN om den vid tillfälligt var utlånad) som är skyldig att betala. Så om du vill säga upp bekantskapen med din chef för att spara 800kr... Det är upp till dig.
Citera
2001-09-14, 13:54
äldre konto (old)
Ej medlem
fortkörning

Än så länge är det bara ägaransvar på P-böter som ju inte är böter längre men polisen vill ju införa ägaransvar men då måste ju fortkörning avkriminaliseras!!!
Det är ju därför man letar föraren för det är ju bara personer som kan begå brott inte bilar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in