• 1
  • 2
2008-08-31, 13:43
Medlem
HORPATTEs avatar
Flyttade hemifrån för någon vecka sen och hade velat ha lite tips. Potatis äter jag sjukt mycket, det är både gott och billigt. Saker jag brukar har till är det dock inte så stor variation på, sterker typ köttbullar, korv och sådana saker. Vad kan ni tipsa om att ha till som inte är alltför jobbigt att göra och inte heller så jättedyrt?

mvh horpatte
Citera
2008-08-31, 13:49
Bannlyst
Kotletter i valfri marinad, fläsk?
Citera
2008-08-31, 13:50
Medlem
Lax
Citera
2008-08-31, 13:52
Medlem
4kant3prickars avatar
linser ær sjukt billigt och gott med lite salt endast. annars en sås på tomater, kikærter, jordnøtter, majs, paprika och ærter. Åt jag varje dag hela våren nær jag pluggade. trøttnade icke.
Citera
2008-08-31, 14:25
Medlem
Snurrens avatar
Man kan helt enkelt fräsa upp lite gul lök och köttfärs med valfria kryddor. Kanel funkar faktiskt, och muskot.
Citera
2008-08-31, 14:54
Medlem
knoxahs avatar
Vad äter man INTE till potatis?
Citera
2008-08-31, 15:32
Medlem
Rennetts avatar
Potatisen varieras bäst i sig själv:

Kokt, råstekt, stekt, ungnsbakad, freedom fries, grillad, mosad, i gratäng, som rösti, potatiskakor, rårakor, soppa, hasselbacks-, potatissallad, flarn, potatisbullar, destillerad.

Potatis passar dessutom ypperligt i kombination med många olika kryddor: dragon, muskot, persilja, senap, dill, ansjovis, rödvin, och så vidare.

Pytt i panna är väl en klassiska fattigmansrätt på potatis. Tärnad skinka brukar kunna vara billig, och litet morötter, blomkål eller whatever. Skinkan kan ju bytas ut mot kyckling om man vill vara extra snål.

Billig fläskfilé brukar man hitta. Stek halva i smör, ugnsbaka och ät med hasselbackspotatis, stekt lök och rödvinssky. Andra halvan lagar du en smaskig sjömansbiff på med stark porter i.

Rotsakslåda, där du varvar potatisen med andra rotfrukter (lätt förkokta) smör, muskot och vitlök i ugnen är suveränt till kanske cevapice. Gratinerat potatismos är gott med strömming när det är säsong.

Kall skivad potatis med kaviar eller kanske kokt ägg är mums på mackan.
Citera
2008-08-31, 18:46
Bannlyst
Potatis gör sig bäst i gratäng av olika slag. En god ptatisgratäng med typ valfritt kött till är ju underbart. Kanske inte korv och sådana grejer iofs, utan riktigt opressat/omalet kött.

Sen är det ju sjukt gott att skiva potatis, bryna köttfärs med lök och 2 påsar tacokrydda. Varva potatisen med köttfärs, sen häll över en blandning av matlagningsgrädde och chilisås. Servera med en tomat, basilika och mozzarellasallad, samt en kall Stockholm extra brew!

Underbart och faktiskt väldigt enkel ungkarlsmat!
Citera
2008-09-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristenKnarkare
Potatis gör sig bäst i gratäng av olika slag. En god ptatisgratäng med typ valfritt kött till är ju underbart. Kanske inte korv och sådana grejer iofs, utan riktigt opressat/omalet kött.

Sen är det ju sjukt gott att skiva potatis, bryna köttfärs med lök och 2 påsar tacokrydda. Varva potatisen med köttfärs, sen häll över en blandning av matlagningsgrädde och chilisås. Servera med en tomat, basilika och mozzarellasallad, samt en kall Stockholm extra brew!

Underbart och faktiskt väldigt enkel ungkarlsmat!

hur kan du säga att potatis gör sig bäst i gratäng? när det är en total smakfråga? dessutom frågar han om enkla tips till potatis.. ni borde inte ta förgivet att alla kan laga mat. jag känner många som inte ens vet hur man kokar makaroner.. inse att det kan finnas sånt folk också innan ni svarar på frågorna...
Citera
2008-09-01, 16:48
Medlem
Har bott själv i ett år nu och ätit potatis hemma 0 ggr
Det enda ätbara på potatis enligt mig är: ångkokad potatis, potatis stekt på rätt sätt eller potatisgratäng. Nypotatis kan funka nån gång.
Allt annat är urk
Citera
2008-09-01, 17:11
Medlem
Snurrens avatar
En burk kalvsylta och lite inlagda rödbetor passar bra till kokt potatis och är lätt att fixa.
Citera
2008-09-01, 17:13
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Har bott själv i ett år nu och ätit potatis hemma 0 ggr
Det enda ätbara på potatis enligt mig är: ångkokad potatis, potatis stekt på rätt sätt eller potatisgratäng. Nypotatis kan funka nån gång.
Allt annat är urk

Har du provat pressad potatis till fisk med en god vitvinssås? Om inte gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in