Ja, min flickvän använder min gamla 350D och när hon sa att det blev suddiga och skumma bilder trodde jag först att det var för att hon är en glad amatör och kanske inte hade det bästa objektivet fastskruvat. Jag testade kameran med mitt Canon 70-200 f/2.8 IS som brukar leverera jobbigt skarpa bilder, men förvånades över att bilderna blev blurriga och gryniga trots att jag vet hur man ska göra för att rengöra kameror och linser.
En kompis med en 350D har samma problem och autofokusen hänger inte med enligt henne. Visst har vi knäppt loss en del kort med våra kameror, men att de ska börja säcka ihop efter tre år var inte vad jag hade väntat mig. Vi funderar på att lämna in för rengörning eller byte av komponent, men kanske är det bättre att försöka satsa på en ny kamera snart istället eftersom man inte vet om det blir fler problem framöver. Begagnade 350D finns för omkring 2000:- nu, och får man tag på en pedantskött sådan kanske det vore nåt att tänka på. Annars får man 450D begagnad för omkring 4500:- om man har tur.
Eller varför inte 5D Mark II som premiärvisades idag, kommer att gå för omkring 30 000:-