• 1
  • 2
2008-08-31, 01:03
Medlem
jocke18s avatar
Budget (kr): 6000kr

Hur snart behöver du datorn: Om 1-2 månader kanske. Är ute i god tid och letar för att veta vad marknaden har att erbjuda.

Användandet av datorn:
Datorn är inte tänkt att användas inom bildredigering, videoredigering, musikproduktion etc.. Jag är en student som behöver en surfdator och lite mer (kommer in på det lite senare). Datorn kommer att användas över natten, och det skulle vara riktigt bra ifall den var så tyst att man knappt hör något från den på några meters avstånd (så att man kan sova utan en massa oljud i bakgrunden).

Typ av spel kommer att spelas: Inga krävande spel alls egentligen. Blir väl kanske att man kör CS (1.6), Diablo II eller AoE II nångång eller så. Med andra ord inga ha jättehöga krav på grafikkortet direkt.. Men, det skulle vara bra ifall grafikkortet är bättre än mitt nuvarande Nvidia Geforce FX 5700LE.

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Spelar ingen större roll, så länge den ligger inom budgeten. Men helst inte då det är billigare så.

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Japp. Har inga större krav på grafikkortet som sagt och då kanske man få lite pengar över man kan lägga på en tyst dator.

Andra speciella krav/önskemål:
Processor: ska helst vara betydligt (!!) bättre än min nuvarande Athlon XP 3200+. RAM-minne: ska ligga på minst 1 GB.

Tack på förhand!
Citera
2008-08-31, 01:39
Medlem
steele77s avatar
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304620

Håll till godo.

Jobbigt när tjejens dator för fem tusen spöar ens egen som man köpt för nio -nedsatt med tre tusen....

Tyst, snabb och sval, alla funktioner du behöver.
Citera
2008-08-31, 02:13
Medlem
jocke18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steele77

Håll till godo.

Jobbigt när tjejens dator för fem tusen spöar ens egen som man köpt för nio -nedsatt med tre tusen....

Tack för det snabba svaret. Har kollat in den produkten. Verkar som att det är ett internt grafikkort. Har för mig att interna grafikkort inte är någon höjdare alls, fast den kanske ändå presterar bättre än min nuvarande jag nämnde i första posten?

Skulle se fram emot fler tips och gärna datorer med lite mer krut i. Har 6000kr att lägga ut, så man kanske får lite bättre med 1000kr mer. Tips någon?
Citera
2008-08-31, 10:06
Medlem
Stoppables avatar
Citat:

Håll till godo.

Undrar lite sådär bara om den datorn du länkade - Hur är grafikkortet på den?
Har fått lite varierande svar på de.
Citera
2008-08-31, 14:35
Medlem
steele77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Undrar lite sådär bara om den datorn du länkade - Hur är grafikkortet på den?
Har fått lite varierande svar på de.

Hrrm... kanske ska lugna mig innan jag ger råd om laptops i fortsättningen. Försökte kolla på lite filmer i hyfsad upplösning på den igår och det funkade inte alls så bra. Laggade hela tiden. Sen provade jag samma på min Vaio och det flöt på perfekt. Då är själva processorn faktiskt slöare på min dator. Med andra ord grafikkort på lenovo=kasst
Citera
2008-08-31, 15:05
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Hrrm... kanske ska lugna mig innan jag ger råd om laptops i fortsättningen. Försökte kolla på lite filmer i hyfsad upplösning på den igår och det funkade inte alls så bra. Laggade hela tiden. Sen provade jag samma på min Vaio och det flöt på perfekt. Då är själva processorn faktiskt slöare på min dator. Med andra ord grafikkort på lenovo=kasst

Mmm det jag misstänkte :S
Citera
2008-08-31, 15:58
Medlem
jocke18s avatar
Well, ingen som har koll på en bra dator för en fattig student med ovannämnda krav..?

Eller?
Citera
2008-09-01, 02:07
Medlem
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=325832

Med din budget hade jag nog köpt ovanstående. Grafikkortet är väl ingen höjdare här heller, men för 6000 kan du inte räkna med att få så mycket mer tyvärr. Åtminstone så har jag inte lyckats hitta något bättre personligen.
Citera
2008-09-01, 11:01
Medlem
Sikkans avatar
kolla prisjakt och sortera efter grafikkort..det finns hyfsat billiga datorer med Nvidia 8400 gs/gt-kort men de suger ganska rejält i spel..annars finns det laptops med 8600gt eller ATI HD 3650-kort men då får du räkna med att dom blir dyrare..oftast är det 17"are som har de fetare korten också.
Citera
2008-09-01, 11:08
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
kolla prisjakt och sortera efter grafikkort..det finns hyfsat billiga datorer med Nvidia 8400 gs/gt-kort men de suger ganska rejält i spel..annars finns det laptops med 8600gt eller ATI HD 3650-kort men då får du räkna med att dom blir dyrare..oftast är det 17"are som har de fetare korten också.

www.zepto.se
Där har de 9600 korten.
Klarar av crysis på High.
Citera
2008-09-01, 11:39
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
www.zepto.se
Där har de 9600 korten.
Klarar av crysis på High.

hmm..antingen e de min processor eller så suger mitt grafikkort..jag har en T5750 2 Ghz o ett ATI HD 3650 och det klarar INTE av crysis på High..knappt spelbart skulle jag vilja säga. Och enligt tester ska 3650-kortet vara lika bra eller bättre än 9600 GT
Citera
2008-09-01, 12:07
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
hmm..antingen e de min processor eller så suger mitt grafikkort..jag har en T5750 2 Ghz o ett ATI HD 3650 och det klarar INTE av crysis på High..knappt spelbart skulle jag vilja säga. Och enligt tester ska 3650-kortet vara lika bra eller bättre än 9600 GT

4gb ram
och 2.26ghz processor.
Sådant gör skillnad också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in