Citat:
Ursprungligen postat av slumpiraten
japp, ibland så tänker jag; fan skulle inte låtit den bollen gå ut till inkast skulle ist tagit in den så kanske vi hade fått behålla bollen och motståndarna hade inte gjort mål.
Då skulle den ödestroenden säga att det hade inte hade kunnat gått på något annat sätt, motståndarna hade gjort mål ändå. Deterministen också egentligen, hade kunnat säga att du valde att göra så på grund av någonting, och det någonting finns där så att det var egentligen aldrig något val att göra. Kedjan hade antingen tagit en annan väg eller varit obruten, men i vilket fall hade det slutat på samma sätt.
Jag tror, att allt påverkas av allt hela tiden. Men inte på det här sättet. Jag tänker mer att när jag andas ut, så påverkar min utandningsluft inte bara en enda sak utan en himla massa saker samtidigt. Samtidigt då förstås, har min utandningsluft påverkats av en himla massa andra saker som varit i samspel samtidigt. Det är inte EN kedja, det är ett nät. Det är därför det inte går att säga exakt hur något kommer att bli eller att det var just exakt den här orsaken som fick saker och ting att bli som dom blev. Det är inte från A till B och så vidare till Ö. Det är från V till Ö och till B till A och V igen till K och Ö igen och så vidare.
I fotbollsspelet, som förmodligen inte är en bra analogi, är det inte så enkelt att bollen går från spelare A till B och i mål. Det är en blick från spelare K till spelare C som springer för att tackla spelare B som tar bollen från spelare A när spelare K ger en blick till spelare C, och så vidare. Allting samtidigt, på en gång. ALLT påverkas av ALLT, inte något påverkat något in infinitum