2008-09-01, 07:41
Medlem
SickMicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
"God does not play dice with the Universe" ~Albert Einstein

"God does play dice with the Universe" ~Stephen Hawking

Olika perspektiv dock,
kanske inte helt jämförbart,
trots att Hawking refererar till Einstein genom det här.

Men ska vi verkligen nöja oss med att bara snacka om perspektiv i den här tråden?
Vore kul om någon tog ställning, så att vi fick se en diskussion.
TS kanske?
Diskutera på bara
Citera
2008-09-01, 12:57
Medlem
-th-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreddy
Ifall nu allt påverkar allt på ett eller annat sätt, så förlorar ordet "slumpen" sin mening.

Ja, en tärning påverkas ju beroende på hastighet, vinke, underlag, material, luftfuktighet, friktion, tyngdkraft osv. Så, egentligen kan man räkna ut vad resultatet kommer att bli. Så nej, det finns inget som är riktigt slumpartat.
Citera
2008-09-01, 13:06
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
"God does not play dice with the Universe" ~Albert Einstein

"God does play dice with the Universe" ~Stephen Hawking

Olika perspektiv dock,
kanske inte helt jämförbart,
trots att Hawking refererar till Einstein genom det här.

Men ska vi verkligen nöja oss med att bara snacka om perspektiv i den här tråden?
Vore kul om någon tog ställning, så att vi fick se en diskussion.
TS kanske?

Om vi ska återgå någorlunda till topic, för att förhindra att denna tråd urartar till en determinism-tråd i allmämhet, så skulle jag vilja påstå att tesen "allt påverkar allt" inte exkluderar ett visst mått av slump. Anta att handling A gör att partikel B påverkas. Emellertid finns det, i kvantmekaniskt manér, olika sätt som partikel B kan reagera på denna påverkan på, med olika sannolikhet. Anta att partikel B kan röra sig antagligen i riktning C eller i riktning D. Alltså, handling A påverkar partikel B, men partikel B:s reaktion är inte förutbestämd.

Problemet med detta resonemang är att det förutsätter att kvantmekaniken vi använder idag är en fullständig vetenskap istället för, vilket jag lutar åt, en grov förenkling av något vi ännu inte förstår. Vem vet, det kanske finns metoder med vilka man med säkerhet kan bestämma elektroners position, istället för bara sannolikheten att de befinner sig på olika positioner som idag?

Personligen är jag en anhängare av m-teorin och hoppas att den kommer med svar inom min livstid.
Citera
2008-09-01, 13:14
Medlem
slumpiratens avatar
konstigt, så här har jag tänkt på fotbollsplan ända sen jag va ungefär 9 år
Citera
2008-09-01, 15:04
Medlem
SickMicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slumpiraten
konstigt, så här har jag tänkt på fotbollsplan ända sen jag va ungefär 9 år
Har du? Jag tänkte beskriva det som en fotbollsmatch från början!
Citera
2008-09-01, 15:55
Medlem
jangos avatar
Notera att det är först i efterhand man kan konstatera hela händelseförloppet och dess långsökta resultat. För att det ska ha något slags mening bör man kunna förutse saker annars är det bara ett konstaterande av vad som faktiskt har hänt.

Att förutse det är nog en helt annan femma eftersom man måste ta hänsyn till människornas fria vilja, det är inte alltid man beter sig rationellt, logiskt eller förutsägbart. Lars hade kunnat strunta i gaffeln, Erik hade inte behövt vinka eller behövt springa, etc.
Citera
2008-09-01, 22:52
Medlem
slumpiratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickMick
Har du? Jag tänkte beskriva det som en fotbollsmatch från början!
japp, ibland så tänker jag; fan skulle inte låtit den bollen gå ut till inkast skulle ist tagit in den så kanske vi hade fått behålla bollen och motståndarna hade inte gjort mål.
Citera
2008-09-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slumpiraten
japp, ibland så tänker jag; fan skulle inte låtit den bollen gå ut till inkast skulle ist tagit in den så kanske vi hade fått behålla bollen och motståndarna hade inte gjort mål.
Då skulle den ödestroenden säga att det hade inte hade kunnat gått på något annat sätt, motståndarna hade gjort mål ändå. Deterministen också egentligen, hade kunnat säga att du valde att göra så på grund av någonting, och det någonting finns där så att det var egentligen aldrig något val att göra. Kedjan hade antingen tagit en annan väg eller varit obruten, men i vilket fall hade det slutat på samma sätt.

Jag tror, att allt påverkas av allt hela tiden. Men inte på det här sättet. Jag tänker mer att när jag andas ut, så påverkar min utandningsluft inte bara en enda sak utan en himla massa saker samtidigt. Samtidigt då förstås, har min utandningsluft påverkats av en himla massa andra saker som varit i samspel samtidigt. Det är inte EN kedja, det är ett nät. Det är därför det inte går att säga exakt hur något kommer att bli eller att det var just exakt den här orsaken som fick saker och ting att bli som dom blev. Det är inte från A till B och så vidare till Ö. Det är från V till Ö och till B till A och V igen till K och Ö igen och så vidare.

I fotbollsspelet, som förmodligen inte är en bra analogi, är det inte så enkelt att bollen går från spelare A till B och i mål. Det är en blick från spelare K till spelare C som springer för att tackla spelare B som tar bollen från spelare A när spelare K ger en blick till spelare C, och så vidare. Allting samtidigt, på en gång. ALLT påverkas av ALLT, inte något påverkat något in infinitum
Citera
2008-09-02, 12:00
Medlem
ett tips är serien journeyman, handlar om tidsresor och just kedjereaktioner. fast en hel del drama o science fiction också då.
Citera
2008-09-02, 12:32
Medlem
Newfounds avatar
Frågan är mer intressant om man ser på det ifrån andra hållet. Finns det någonting i vår värld som inte påverkar något annat, och ej heller blir påverkat?

Att allting som existerar hänger ihop förstår man, men kan det finnas möjlighet för ett undantag för denna regel?
Citera
2008-09-02, 13:52
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickMick
Jag tänkte börja med att tacka Herr Spår av nötter för att ha lett mig in på dessa tankegångar (https://www.flashback.org/showpost....4&postcount=10)

Jag har tänkt på detta sätt ett tag nu, och jag vill att ni ger mig ett namn på filosofin, eller bara ge mig era tankar kring det.

Ponera Erik, 16, åker bussen hem. Samtidigt ska Lars gå till gymmet. Men innan Lars går, hör han ett klirr. Det var bara hans flickvän som tappade en gaffel. Detta misstag av flickvännen försenar Lars med ung. 5 sek, vilket gör att när han går över gatan, kommer bussen och släpper förbi honom. Detta hade inte skett om inte Lars flickvän hade tappat gaffeln. Bussen blir stående i några sek innan den drar iväg igen.

Erik har en tid att passa, och frustrerad över att bussen stannat vid övergångstället bestämmer han sig för att springa hem. När bussen släppt av honom börjar han springa. Då åker en bil förbi med någon erik känner, och han vinkar. Vad han inte ser är att råkar springa in i en pensionär, som handlöst faller till marken och olyckligtvis dör.

Så av denna lilla historia(icke välskriven, jag vet) Kan vi dra slutsatsen att Lars flickvän's misstag med gaffeln kostade en gamlings liv.
Men det var så många faktorer som spelade in, att det inte går att skylla det på flickvännen.

Aja, är lite dragen nu, så texten blev som den blev. Men ge mig funderingar på detta sätt att tänka

Detta är helt enkelt ett deterministiskt tänkande - ingenting direkt revolutionerande.
Citera
2008-09-02, 14:58
Medlem
CurryCurres avatar
Men vänta lite här nu... Stopp och belägg!!

Om allting hänger ihop, och allting påverkar allt annat... Då förlorar allting sin enskildhet. Om ingenting är isolerat, eller går att isoleras, så kan det inte heller förstås enskilt utan måste alltid tas i sitt sammanhang. Då finns det inte längre några partikulära, minsta beståndsdelar som allting är uppbyggt av (och jag pratar inte atomer nu, utan orsaker... alla orsaker du kan tänka dig, om allting), som vi kan förstå och analysera. Då är det omöjligt för oss att veta någonting alls med säkerhet. Då faller den logiska positivismen, och med den hela vetenskapen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in