• 1
  • 2
2008-08-30, 19:54
Medlem
taszhs avatar
Nu har det hänt nått konstigt med min dator. När jag startade den så kom den vanliga windows loggan upp, men den försvann väldigt fort. "aha, då är väl datorn lite snabbare idag" tänkte jag. Men sen kom inte de andra bilderna som brukar komma när dator startar...

Nu så är skärmen helsvart, men när jag stänger att elen till skämen och sätter på den igen så kommer bildskärmen upp,precis som vanligt. Man ser skrivbordet och allting har laddats som vanligt. Men efter 2 sekunder så försvinner den igen, blir helsvart...

Nån som vet vadsom kan vara felet, hur man återgärdar det?
Citera
2008-08-30, 20:56
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Nu har det hänt nått konstigt med min dator. När jag startade den så kom den vanliga windows loggan upp, men den försvann väldigt fort. "aha, då är väl datorn lite snabbare idag" tänkte jag. Men sen kom inte de andra bilderna som brukar komma när dator startar...

Nu så är skärmen helsvart, men när jag stänger att elen till skämen och sätter på den igen så kommer bildskärmen upp,precis som vanligt. Man ser skrivbordet och allting har laddats som vanligt. Men efter 2 sekunder så försvinner den igen, blir helsvart...

Nån som vet vadsom kan vara felet, hur man återgärdar det?

Jag har varit med om samma fel tidigare, då var det skärmen som var på väg att lägga av.
prova med annan skärm om du har möjlighet.
Citera
2008-08-30, 21:24
Medlem
BörjeVogels avatar
Hade samma problem när jag hade uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet. Googlade runt lite och tydligen hade Windows Vista problem med att känna igen vissa bildskärmar, löste det genom att starta i felsäkert läge och klona bilden så att jag fick samma bild på både TVn och bildskärmen. När jag sedan startade i normalt läge fick jag bild på TVn och kunde ändra så att rätt skärm användes, efter det fungerade det som det skulle.

Testa det om du har möjlighet.
Citera
2008-08-30, 21:28
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BörjeVogel
Hade samma problem när jag hade uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet. Googlade runt lite och tydligen hade Windows Vista problem med att känna igen vissa bildskärmar, löste det genom att starta i felsäkert läge och klona bilden så att jag fick samma bild på både TVn och bildskärmen. När jag sedan startade i normalt läge fick jag bild på TVn och kunde ändra så att rätt skärm användes, efter det fungerade det som det skulle.

Testa det om du har möjlighet.
Har windows xp. Vet inte om jag kan starta i felsäkert läga, menyerna i början försvinner ju också lika fort...

Har tyvärr ingen annan skärm att pröva med, men om jag skulle ha haft det, ska jag bara koppla in den vi bildskärmen som vanligt då?
Citera
2008-08-30, 21:45
Medlem
w580is avatar
vilket grafik kort har du?
testa starta datorn i felsäkert läge genom att trycka på F8 ett antal gånger vid uppstarten.
ifall datorn beter sig som vanligt när du är i felsäkert läge, uppdatera och gör en scan med malwarebytes, samt ladda ner nya drivrutiner till ditt grafik kort.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php
Senast redigerad av w580i 2008-08-30 kl. 21:47.
Citera
2008-08-30, 21:54
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
vilket grafik kort har du?
testa starta datorn i felsäkert läge genom att trycka på F8 ett antal gånger vid uppstarten.
ifall datorn beter sig som vanligt när du är i felsäkert läge, uppdatera och gör en scan med malwarebytes, samt ladda ner nya drivrutiner till ditt grafik kort.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php
r den automatiskt in i felsäkert läge med f8? Och hur ska jag kunna uppdatera med nya drivrutiner? Jag ser ju ingenting!!! He, de här är problematiskt.
Citera
2008-08-30, 21:56
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
r den automatiskt in i felsäkert läge med f8? Och hur ska jag kunna uppdatera med nya drivrutiner? Jag ser ju ingenting!!! He, de här är problematiskt.

starta om datorn och nöta in F8 vid uppstarten
Citera
2008-08-30, 22:09
Medlem
taszhs avatar
Citat:
starta om datorn och nöta in F8 vid uppstarten
Det verkar inte hjälpa. Den startar inte upp då, utan kommer bara till en svart skärm... Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra med den.
Citera
2008-08-30, 22:19
Medlem
w580is avatar
händer detta direkt efter du har tryckt på F8 eller händer det efter du har valt alternativet "starta datorn i felsäkert läge" som kommer upp efter du har tryckt på F8
Citera
2008-08-30, 22:27
Medlem
taszhs avatar
Citat:
händer detta direkt efter du har tryckt på F8 eller händer det efter du har valt alternativet "starta datorn i felsäkert läge" som kommer upp efter du har tryckt på F8
Efter att jag har valt starta datorn i felsäkert läge.
Citera
2008-08-30, 22:31
Medlem
w580is avatar
ifall du använder xp gör så här:

prova en systemåterställning från "kommandotolken".

Tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna.
Citera
2008-08-30, 22:35
Medlem
taszhs avatar
Citat:
ifall du använder xp gör så här:

prova en systemåterställning från "kommandotolken".

Tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna.
Skall pröva. Tack för hjälpen!
Återkommer med resultat.
Edit.
Har prövat, men den fastnar vid en helsvart ruta med en liten blinkande sak uppe högra hörnet. Det går inte att skriva, prövade att skriva in det du sa och tryckte enter, men det kommer inga bokstäver...
Jag in på felsäkert med komandotolk och sedan starta XP eller vad det stog, Men ingenting...
Senast redigerad av taszh 2008-08-30 kl. 22:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in