Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-30, 16:18
  #1
Medlem
Tankishs avatar
Jag har en dator med 32bitars XP på men har un fått den bombad av trojaner då min farfar använde den några dagar, äh skitsamma iaf... Nu till frågan; hur formaterar jag om den? Jag har installerat Ubuntu på en dator en gång för ett bra tag sen men då på en helt ny hårddsisk. Vad jag har förstått så ska jag först få bort allt det gamla och sedan börja installera operativsystem. Hur gör jag detta? Jag har en skiva med Ubuntu Hardy Heron som jag fick av en kompis och sedan kan jag även fixa en pirat XP, vad bör jag köra på? Jag spelar inte mycket utan tankar mest, surfar, chattar på MSN och bränner lite olika grejer lite då o då. Även HD spelar jag på datorn med hjälp av Media Player Classic och CoreAVC. Finns CoreAVC till Ubuntu? Som sagt; Vilket operativsystem tycker ni att jag bör kör på och hur formaterar jag om datorn?
Citera
2008-08-30, 16:24
  #2
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Igentligen skulle jag bett dig söka men eftersom jag också skapat onödiga trådar så, formatera kan du göra enklast med en helt vanlig OS skiva, och kör xp eller ubuntu du.
Citera
2008-08-30, 16:40
  #3
Medlem
Tankishs avatar
Ja, så är det precis likadant som att installera ett OS på en tom HDD ? Jag är ganska säker på att man måste ta bort den gamla skiten o sånt. Jag har en HDD på 80 GB men funderar på att köpa en ny, borde fan göra det tror jag. Lite större.

XP eller Ubuntu? Vad skulle ni valt med mina behov?
Citera
2008-08-30, 16:42
  #4
Medlem
knulluppads avatar
när du installerar ditt nya os kommer den fråga typ: du måste formatera om hårddisken, vill du göra det? säger du ja så fixar den det automatiskt.

jag själv skulle valt xubuntu vilket jag använder men av dom två hade jag tagit ubuntu.
Citera
2008-08-30, 16:45
  #5
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Om du ändå inte ska spela så ser jag inte nån anledning att köra XP. Kör Ubuntu du
Formaterar gör man i installationen och det är ganska enkelt.
Kan rekommendera att du gör typ 20GB till roten av filsystemet (/) och resten till /home. Om man gör det så kan du installera om Ubuntu och ändå ha kvar alla dina inställningar och filer exakt som det var innan man installerade om. Välj ext3 som filsystem.
Du kan t.o.m. lägga in en annan dist om du skulle tröttna på Ubuntu. Inställningarna kommer funka i den också.

Vettefan om CoreAVC finns till Linux, men är det ett måste då? Går det inte lika bra med typ MPlayer eller VLC?
Citera
2008-08-30, 16:49
  #6
Medlem
Tankishs avatar
Inte till HD, måste fan blir CoreAVC då. Äh, skitsamma, så viktigt är det inte. Får nog fixa Ubuntu då... eller? Varför Ubuntu? Varför XP?
__________________
Senast redigerad av Tankish 2008-08-30 kl. 17:12.
Citera
2008-08-30, 21:57
  #7
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Varför inte till HD? Tänk på att prestandan generellt sett är bättre i linux mellan windows och linuxversioner av program. Som linuxversionen av VLC.
Citera
2008-08-30, 22:04
  #8
Medlem
Jag vet inte om hårdvaruaccelererade codeces finns till Linux. Men jag tror PowerDVD har det.

Men jag säger att du borde installer Linux.
Citera
2008-08-30, 22:25
  #9
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Hmm, vet inte om det är hårdvaruaccelererade, men i MPlayer kan man välja OpenGL video output.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback