2008-08-30, 03:12
Medlem
Bar57s avatar
Hej kära öldrickande fb:are!

Innan när ni hackar på mig som "ser ner" på tjeckisk bärs vill jag klar göra att jag älskar öl, allt från en Bedarö Bitter till en Hoegaarden till en Anchor Steam Porter, ja, ni fattar, jag gillar öl helt enkelt.

Efter ha druckit ett ex antal Urquell etc i Sverige från Systemet så var jag exalterad när jag skulle komma till dess hemland, Tjeckien. Har druckit ett ex antal tjecker här hemma i Sverige och tyckt alla har var minst 3/5 (med vissa undantag).

Väl i Tjeckien, närmare bestämt Prag, där jag spenderade fyra dagar så dracks det väl runt 10-15 öl om dagen, vilket borde vittna om att det var gott.
Självklart var det gott, men det var LÅNGT ifrån extraordinärt eller speciellt, som många berättat om att det ska vara, "Åh, du måste testa tjeckerna på fat det är så underbart bra", faktiskt så var jag GRYMT besviken på fatölen som serverades på olika pubar, budweiser, staropramen, urquell och några jag inte kommer ihåg namnet på.

Visst, de äger Spendrups 500gånger om dagen, men SÅ speciellt var det inte. Kände att ölen var extremt överskattad, kan dock ha påverkats över mina förväntingar! Tycker de flesta ölen var relavtivt smaklösa och tråkiga, längtan efter en ale har aldrig var mer påtaglig. Dessutom var det omöjligt att finna en ale (varför gör man inte det), det bästa som man kunde få tag på var en hygglig mörk lager eller Hoegaarden på fat (belgisk) som förövrigt var den godaste ölen jag drack i Tjeckien (säger det mest).

Det jag vill egentligen säga med detta inlägg är att Tjeckisk öl är överskattad och inte alls så speciell som alla säger - det finns bra mycket godare öl och mer nyanserad öl i Sverige (Nynäshamn, Jämtlands, Nils Oscar osv) även i Lager kategorin.

Tjeckien - Helt klart en besvikelse i ölväg, - Håller ni med?

(Vill som sagt även tilläga att en Urquell eller Budvar är goda - men inte förtjänta av dess rykte att det ska vara så goda på tapp i dess hemland etc.)
Citera
2008-08-30, 03:29
Medlem
requiem1s avatar
åk ner till prag där varje krog har en egen ölsort ungefär så klagar du inte sen. speciellt då den kostar 2-4:- ..

Tycker den tjeckiska ölen är väldigt lättdrucken och smakfull
Citera
2008-08-30, 03:52
Medlem
spindrifts avatar
Tjeckien är ju som bekant lagerns hemland.
Jag har själv aldrig varit på plats och testat sortimentet där, men jag hade knappast förväntat mig att hitta bra ale.

De gör helt klart riktigt god lager om det är en typisk lager man vill ha...för mig klår en Nils Oscar "God Lager" lätt en Urquell i de flesta lägen just för att den inte är en typisk lager.

Lager är i mitt tycke en rätt tråkig ölsort även om den har sina stunder.
Men då det gäller enkel och lättdrucken lager så tycker jag nog att Tjeckien definitivt är bland de bättre så jag vet inte om jag kan kalla dem överskattade utan det är snarare lager som är överskattad.
Citera
2008-08-30, 04:22
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av requiem1
åk ner till prag där varje krog har en egen ölsort ungefär så klagar du inte sen. speciellt då den kostar 2-4:- :

Briljant inlägg hörrdudu!

TS skrev precis att han varit i just Prag och testat ölen. Blindstyre!

För övrigt håller jag med spinndrift. Det är rätt många som inte förstår vad tjeckisk öl innebär.

Dock är jag rätt förtjust i lageröl, och särskilt pilsner. Det är för mig bruksölen som står för 75-80% av vardagskonsumtionen.

Jag har bott och jobbat i Tjeckoslovakien, och uppskattade mycket de lokala ölshappen i södra Böhmen som jag höll till i. Det var dock snart 20 år sedan och jag har hört från vänner som varit där på senare tid att öl-scenen i Tjeckien förändrats rätt mycket och blivit mer strömlinjeformad.
Citera
2008-08-30, 10:21
Medlem
prominentens avatar
Har man vant sig vi goda ales kan det vara svårt att komma ner till Prag, där utbudet domineras av PU, Gambrinus och Budvar.

Att varje krog skulle ha sitt eget öl är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Men som svar på din fråga tycker jag också det tjeckiska ölet är överksattat. Efter en dag eller två blir det tjatigt - variation är roligast!
Citera
2008-08-30, 11:19
Medlem
Continental Ops avatar
jag har hört nån teori om att allt importerat öl "förstörs" under transporten iaf

oavsett om detta är ren BS så tycker jag att man främst skall inrikta sig på inhemsk öl i sverige från mindre bryggerier eftersom medelmåttig importerad öl oftast är några kr dyrare än motsvarande svensk

Krusovice brukar jag dock köpa som har ett ok pris
Citera
2008-08-30, 15:01
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Har man vant sig vi goda ales kan det vara svårt att komma ner till Prag, där utbudet domineras av PU, Gambrinus och Budvar.

Att varje krog skulle ha sitt eget öl är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Men som svar på din fråga tycker jag också det tjeckiska ölet är överksattat. Efter en dag eller två blir det tjatigt - variation är roligast!

Jo jag håller med. Största anledning till att det var en sådan stor besvikelse var att jag druckit ett ex antal urquell, gambrinus, budvar osv och tyckt de har varit bra här hemma i Sverige. Sen har man alltid hört att ölen där nere direkt på fat är den absolut godaste och går inte jämföra med dess flaskbuteljerade diton.
Vilket den visst gick att göra, det var ingen större skillnad och absolut inget att hurra över.

För att svara på requiem 1 att varje pub skulle ha sin egen ölsort är väl så långt ifrån sanningen man kan komma, var där för ca 2 veckor sedan och utbudet på samtliga pubar var oftast två av dessa sorter: Urquell, Gambrinus, Staropramen, Budweiser och Krusovice. Med undantag.
Vilket man lätt tröttnar på, tyvärr.

Att gå till en motsvarighet till turkshop och tro att man ska hitta ett bra utbud är också omöjligt, bara de ovannämnda sorterna. Var iofs på en supermarketkedja som heter Alberts, där hade det lite fler sorter men det flesta var samma sak.

Finns det någon anledning till att inte göra ales osv? Har de några lagar mot det? Kan tänka mig att det borde vara lite segt att bo där och aldrig få chansen att smaka på ale, porter osv

Hursomhelst så tycker jag den tjeckiska ölscenen är som Sveriges motsvarigheter; Pripps, Mariestads, Spendrups, Lucky Star osv. Allt är nästan likadant, bara att tjeckisk sådan öl är mycket bättre än Pripps, men grejen är att det är ungefär lika nyanserade öler som Sveriges sämre motsvarigheter.

Nae, tacke vet jag Beligen
Citera
2008-08-30, 20:43
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Finns det någon anledning till att inte göra ales osv? Har de några lagar mot det? Kan tänka mig att det borde vara lite segt att bo där och aldrig få chansen att smaka på ale, porter osv

Hursomhelst så tycker jag den tjeckiska ölscenen är som Sveriges motsvarigheter; Pripps, Mariestads, Spendrups, Lucky Star osv. Allt är nästan likadant, bara att tjeckisk sådan öl är mycket bättre än Pripps, men grejen är att det är ungefär lika nyanserade öler som Sveriges sämre motsvarigheter.
Det handlar väl mest om deras ölkultur.
Lager dominerar ju i de flesta länder och för några år sedan var det ju bara en radda medelmåttiga lager/pilsner som producerades i Sverige med något enstaka undantag.
Samma gäller väl t.ex. våra nordiska grannar och jag känner inte till någon bra dansk bitter eller finsk weissbier.
De enda länder som faktiskt har en riktig ölkultur som jag kommer på är väl England, Tyskland och Belgien.

Men visst är det jäkligt kul att vi har några mikrobryggerier nuförtiden som producerar ypperlig öl.
Kanske finns det även i Tjeckien men utan att de har distribution till massa butiker och pubar?
Hur många som har besökt Sverige under en kortare tid tror du har provat en Bedarö eller Nils Oscar? Svensk öl för den oinsatte är ju fortfarande Spendrups, Pripps och Falcon och då är ju Urquell, Gambrinus och Staropramen definitivt bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in