Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2008-09-02, 14:50
Medlem
CurryCurres avatar
Jag tror att den enda vägen att gå för att förklara fenomenet "snygg" är via fenomenologin. Genom att bara beskriva det sinnestillstånd som den vackra formen försätter oss i, kan vi kanske komma närmare att också förklara vari det består. Ett klassiskt Husserlianskt sätt att närma sig ämnet, som Yidaki så mästerligt redan varit inne på!'

Det finns dock ett par problem med att försöka beskriva den här känslan... nämligen just att det är en känsla! Det är något oförnuftigt. Man kan till och med säga att det är något förnuftsstridigt, som tävlar med förnuftet om kontrollen över vår inre värld. Om orden är förnuftets viktigaste redskap för att fungera, så måste frågan bli om det finns några ord som direkt kan överlappa, in i emotionernas fält och beskriva dem på ett sätt som vårt förnuft kan förstå.

När förmedlar orden en förståelse som överskrider klyftan mellan det förnuftiga och det oförnuftiga? Hur ser syntesen däremellan ut? Jag vågar påstå, att det enda sättet som vi kan begripliggöra kvinnans utsökta skönhet, är genom poesi.

I poesin avbildar nämligen inte ordet just vad det betyder i dagligt språk, utan hela språket blir lekfullt, metaforiskt och talar till oss i bilder istället för i meningar. Det är först i dessa bilder som vi kan "se", eller "åskåda" den totalitet som är kärleken, eller lusten. Därför kan ingen facklitteratur om känslolivet någonsin ge oss samma förståelse för ämnet kärlek som vi kan få genom att läsa Shakespeare.
Citera
2008-09-07, 03:46
Bannlyst
Alla som tyckte att sand smakade gott åt sand.
Alla som tyckte så dog.

Alla som tände på småbarn hade sex med dem.
Alla som tände så fick inga barn.

Alla som tände på fertila kvinnor utan sjukdommar etc hade sex med dem.
Alla som tände så överlevde och fick barn som överlevde som fick barn som överlevde...

Jo, detta är filosofiavdelningen, och mitt svar är biologiskt.. men evolutionsteorin är som sagt en teori.

Om du vill ha klarsyn angående människans sexualitet tycker jag att du ska läsa just evolutionspsykologi (Sperm Wars/The Red Queen) eller böcker om attraktion såsom Venusans Handbok eller The Game.
Citera
2008-09-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av >>Scanner
Alla som tyckte att sand smakade gott åt sand.
Alla som tyckte så dog.

Alla som tände på småbarn hade sex med dem.
Alla som tände så fick inga barn.

Alla som tände på fertila kvinnor utan sjukdommar etc hade sex med dem.
Alla som tände så överlevde och fick barn som överlevde som fick barn som överlevde...

Jo, detta är filosofiavdelningen, och mitt svar är biologiskt.. men evolutionsteorin är som sagt en teori.

Om du vill ha klarsyn angående människans sexualitet tycker jag att du ska läsa just evolutionspsykologi (Sperm Wars/The Red Queen) eller böcker om attraktion såsom Venusans Handbok eller The Game.
Nja, homosexuella måste inte ha sex bara med personer av sitt eget kön.
Folk som "tänder" på sand och bäbisar kan ändå få avkommor.
Det är skillnad på ideal och norm,
skillnad på vad människor tänker/säger och vad människor gör.
Det är ju inte som att heterosexuella springer runt och våldtar folk hela tiden,
som man verkar tro att pedofiler och homosexuella gör.

Kulturen är mer av människors existens än vad biologin är.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in