2008-08-29, 18:13
Medlem
BlackSheeps avatar
Hej!
Instalerade Ubuntu på min Acer 3003LMI för ett par dar sen, den funkar prima och jag vill komma igång och lära mig mer av detta operativsystem, aldrig i hela mitt liv setat framför en dator som kör unix förut.

Men, mitt w-lan vägrar hoppa igång, knappen som ska lysa på själva datorn lyser inte, det går inte att trycka igång den heller.
Har läst mig till att jag måste uppdatera nå drivrutiner eller hur det nu va, b43 eller b43 legacy. Jag har laddat hem det, men har inte en susning om hur jag ska få dom att peka på w-lanet... Försökte att i Terminal köra "make file" och så, men det förstod jag mig inte riktigt på.

Någon som kan hjälpa till? Behöver grundlig information, då jag inte har nå kunskaper alls om unix.

Kan tilllägga att det inte finns internet på datorn, så nå uppdateringar blir svåra att göra. Men deft går, föra över via usb minne.
Citera
2008-08-29, 18:38
Medlem
tmk77s avatar
Pröva att koppla in den via ethernet kabel och uppdatera systemt innan du börjar kladda, har du tur funkar det då. Jag har själv kört Ubuntu på en Acer för något år sedan (innan någon schmuck stal den!) och det funkade bra. I tidigare Ubuntu versioner strulade tyvärr vilolägesfunktionerna och likande. Det är alltid lite pilligt med linux på bärbara datorer, det är min erfarenhet.
Citera
2008-08-30, 12:10
Medlem
I värsta fall kan du även köra ndiswrapper, det gör att du kan använda windows-XP drivrutiner till kortet. Först får du installera ndiswrapper, upp med en terminal och:

sudo apt-get install ndiswrapper

Packa upp windowsdrivrutinerna (med tillhörande inf-fil) där du vet var du har dem och kör

sudo ndiswrapper -i /sökvägen/till/inf/filen.inf

Därefter får du starta drivrutinerna:

modprobe ndiswrapper

Om det funkade ska du nu kunna klicka nätverksikonen och ta "manual configuration" där wlan-kortet ska synas. Sätt upp som vanligt.

För att drivrutinerna ska laddas varje gång systemet startar, får du redigera /etc/modules såhär:

sudo gedit /etc/modules

Skriv in ndiswrapper i slutet av listan och spara filen.

Klart
Citera
2008-08-31, 17:28
Medlem
BlackSheeps avatar
Sååååå!!!

Jag kopplade in en kabeln och körde alla tillgängliga updates, en bit över 110 blev det.
Och, nu hittar den w-lan och knappen lyser.

Problemet är bara det, att jag inte kan ansluta till min egna anslutning.
Den hittar anslutning, men när jag har fyllt i lösenord så försöker den ansluta. Jag VET att det är rätt lösenord då det funkar på min andra laptop, men från den med Ubuntu kan jag inte ansluta. Lösenordfönstret kommer bara upp igen och igen...
Citera
2008-08-31, 17:33
Medlem
BlackSheeps avatar
Oj..
Löste problemet nu, ändrade lösenordstyp till Ascii istället för WEP tjossan..
Så nu surfar jag trådlöst med Ubuntu på min laptop.

Dags att lära sig mer om det här.. Tips på nybörjar guider osv mottages gärna.
Citera
2008-08-31, 17:34
Medlem
tmk77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSheep
Sååååå!!!

Jag kopplade in en kabeln och körde alla tillgängliga updates, en bit över 110 blev det.
Och, nu hittar den w-lan och knappen lyser.

Problemet är bara det, att jag inte kan ansluta till min egna anslutning.
Den hittar anslutning, men när jag har fyllt i lösenord så försöker den ansluta. Jag VET att det är rätt lösenord då det funkar på min andra laptop, men från den med Ubuntu kan jag inte ansluta. Lösenordfönstret kommer bara upp igen och igen...

Har du valt rätt kryptering? WPA? WPA2? WEP? Stora/små bokstäver? Pröva också att starta om routern och datorn. Jag hade själv en del problem med Ubuntu version 7? och WPA2 men i nya version är det väl inbyggt från början?

EDIT: Du hann före...
Citera
2008-08-31, 18:25
Medlem
emabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSheep
Oj..
Löste problemet nu, ändrade lösenordstyp till Ascii istället för WEP tjossan..
Så nu surfar jag trådlöst med Ubuntu på min laptop.

Dags att lära sig mer om det här.. Tips på nybörjar guider osv mottages gärna.

Det bästa sättet att lära sig tycker jag är att hitta ett ämne och googla sig fram tills man känner sig nöjd, testa och testa. Jag har gjort så, under tvång då mina burkar fått olika sorters fnatt och fel då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in