2008-08-28, 22:05
Medlem
Hejsan!
Jo jag har bestämt efter att ha suttit i KDE att jag vill lära köra via terminal.
Jag har läst olika guider och lärt mig grep,chmod och dylikt. har läst igenom grunderna helt enkelt. även börjat göra några enkla shell scripts.

Saken är att bara sitta i terminalen och skapa mappar hit och dit och flytta utan anledning känns rätt trist. Att ändra chmods och använda sed utan någon speciell anledning är ju inte speciellt kul det heller.

Så min fråga är helt enkelt, finns det något sätt man kan lära sig via en uppgift, (typ sätta upp server,) några förslag?
Citera
2008-08-28, 22:26
Medlem
spader svens avatar
Sätt upp en glftpd server, kanonbra dokumentation finns tillhanda och när du är klar så har du en fin fin ftp server.

Du kan själv välja hur avancerad server du vill sätta upp, finns en helvetes massa scripts att lägga till, länka speciella dirs på andra hdds till ftpn osv osv

www.glftpd.com
Citera
2008-08-28, 22:34
Medlem
Ganska enkelt gör allt vad du brukar göra i GUI i terminalen om det nu inte är filmer eller liknande...

Tips är att installera minimal version av nån dist och prova att sätta upp, t.ex. i vmware?
Citera
2008-08-28, 23:04
Medlem
Använd alltid terminalen.

T.ex. när du ska starta en film. När du ska extrahera ett rar-arkiv. Använd den ständigt.

Då lär du dig. Försök att få "problem" med datorn du måste fixa. Då är man oftast tvungen att använda terminalen och iom. det så lär du dig att använda den.
Citera
2008-08-28, 23:12
Medlem
jeddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Använd alltid terminalen.

T.ex. när du ska starta en film. När du ska extrahera ett rar-arkiv. Använd den ständigt.

Då lär du dig. Försök att få "problem" med datorn du måste fixa. Då är man oftast tvungen att använda terminalen och iom. det så lär du dig att använda den.
+1.
Det finns inget bättre sätt att lära sig, så sitt i terminalen och gör allt. Lyssna på musik, surfa, se på film o inget grafiskt skit. Då ska du se att du lär dig pojk.

Vad har du för dist förresten, eller vilket *nix?
Citera
2008-08-28, 23:12
Medlem
Jo, jag är väl inne på samma spår som dig. Vill försöka utveckla mig, men vet inte riktigt hur. Testa dra in någon lite mer 'avancerad' fönsterhanterare, då får man pilla. Allt är inte serverat på silverfatet då, utan du får pilla en hel del själv. Terminalen blir också mer och mer effektiv för varje dag känns det som. Tycker det är rätt kul att pilla med sånt här då man blir glad när man får det som man vill
Senast redigerad av woicer 2008-08-28 kl. 23:14.
Citera
2008-08-29, 10:21
Medlem
emabs avatar
Gör ett lite mer avancerat shellscript, ett som faktiskt gör någon nytta för dig kanske.
Se till att lära dig kombinera olika kommandon för bästa resultat samt alla små teckens uppgifter: <, >, >>, | , &, *, ?, ~ och vad mer du nu kan finna användbart.

Jag gjorde själv ett litet shellscript som säkerhetskopierade min /etc samt valfria mappar ur ~/ Det finns självklart flera andra mycket bättre lösningar, men jag lärde mig ändå en del terminalarbete och shellscripting
Citera
2008-08-29, 10:41
Medlem
Vill du lära dig bash propert så skulle jag säga att du börjar scripta. Det är ett utmärkt sätt att lära sig hur saker ska göras
Citera
2008-08-29, 11:07
Medlem
Installera Gentoo med den minimala cdn. Då får du partitionera hårddisken, ladda ner filer, kompilera kärnan m.m. i terminalen. Jag lärde mig grymt mycket genom att installera gentoo.
Citera
2008-08-29, 13:45
Medlem
Synt4x_3rr0rs avatar
Läs detta också http://www.linuxcommand.org/learning_the_shell.php
Riktigt bra läsning där.

Sen som andra säger, använd terminalen till precis allt du ska göra så sitter det efter ett tag.
Tog typ en 3-4 månader för mig att lära mig terminalen hyffsat bra och då läste jag aldrig den där sidan jag länkade till. Nu kan jag göra det mesta i terminalen utantill.

Saker som "sed" osv har jag dock inte lärt mig så bra än.
Citera
2008-08-29, 20:21
Medlem
pontusens avatar
Fixa ett script som letar upp alla instanser som innehåller strängen *lib* samt *.so och ta sedan bort dem. Ändå bara onödiga filer.
Citera
2008-08-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontusen
Fixa ett script som letar upp alla instanser som innehåller strängen *lib* samt *.so och ta sedan bort dem. Ändå bara onödiga filer.

Fungerar inte på min dator. Hela disken gick sönder. Vad gjorde jag för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in