Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2009-12-30, 18:20
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter gott .

~Paul~
Jomän!

[skryt]Farsgubben, som var militär mellan -44 och -86, då han valde att pensionera sig vid 60, och har ätit oräkneliga tallrikar/snuskburkar ärtsoppa, brukar påstå att min soppa slår alla han provat, även Kronans...[/skryt]

Vad gäller F & R, så vill jag också gärna få bort den alltför söta smaken på rotmoset. Räcker det med att blanda i potatis? Morötter måste ju också tillföra sötma?
Citera
2009-12-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
Varför finns det ingen tråd om denna underbara mat?
Finns det någon annan som gillar fläsklägg? Hur äter ni ert fläsklägg? Vad har ni till?
Sitter just nu och mumsar i mig fläsklägg med hemlagat rotmos, johnnys senap och ett glas mjölk. Obeskrivligt...

Fläsklägg och hemlagat rotmos är fantastiskt gott! Tyvärr är det väldigt sällan jag äter det men ack så gott det är.
Jag vill inte ha något annat tillbehör än en stor hög färsk persilja till. Fråga inte varför - jag tycker bara att det är gott. Ibland händer det dock att jag känner för lite mild och svag senap till.

Fläsklägg och rotmos är en maträtt som är på väg att glömmas bort nästan helt. Jag antar att det kanske beror på att den anses vara fattigmanskost, bondmat, gammal mat eller något annat som kanske klingar negativt. Dessutom tar det ju ett tag att tillaga den och det är lite pillande och grejjande för att få till den. En annan anledning kan vara ordet "fläsk" som triggar fetthysterin som vi har levt med i nästan tre decennier.
Citera
2009-12-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Vad gäller F & R, så vill jag också gärna få bort den alltför söta smaken på rotmoset. Räcker det med att blanda i potatis? Morötter måste ju också tillföra sötma?

Morötter tillför sötma till rotmoset. Det är därför man brukar ha morötter i moset.
Citera
2009-12-30, 18:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Jomän!

[skryt]Farsgubben, som var militär mellan -44 och -86, då han valde att pensionera sig vid 60, och har ätit oräkneliga tallrikar/snuskburkar ärtsoppa, brukar påstå att min soppa slår alla han provat, även Kronans...[/skryt]

Din soppa måste vara rena himmelriket .

Ja, både morötter och kålrot ger ifrån sig sötma. Svaret är som du skriver att ändra på proportionerna mellan de olika råvarorna. Man får helt enkelt öka på potatismängden i förhållande till kålroten och morötterna. Kokta rotsaker får dessutom mindre sötma än rostade.

~Paul~
Citera
2009-12-31, 00:59
Medlem
meepers avatar
Ok, då var läggen klar (och uppäten). Hade den som en del i en choucroute garnie tillsammans med diverse korvar, skinka, potatis och såklart vinkokt surkål.

Hade alltså i ugnen på ca 150 grader och plockade ut den vid en innertemp. på ungeför 80 grader vid benet. Under tiden öste jag svålen med vatten lite då och då. Köttet släppte fint, men det hade inte varit fel att vänta fem eller tio grader till. Som väntat blev köttet lite torrare och lite saltare än det blir om man kokar, men samtidigt blev det ju också mer smakrikt. Tänk på skillnaden mellan julskinka gjord i ugn och i kastrull, det är en ganska bra paralell.

Tog lite bilder också. Ser nästan obehaglig ut.
http://img46.imageshack.us/img46/5646/dsc45161.jpg
http://img44.imageshack.us/img44/3587/dsc45201.jpg
Citera
2009-12-31, 09:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Hade alltså i ugnen på ca 150 grader och plockade ut den vid en innertemp. på ungeför 80 grader vid benet. Under tiden öste jag svålen med vatten lite då och då. Köttet släppte fint, men det hade inte varit fel att vänta fem eller tio grader till. Som väntat blev köttet lite torrare och lite saltare än det blir om man kokar, men samtidigt blev det ju också mer smakrikt. Tänk på skillnaden mellan julskinka gjord i ugn och i kastrull, det är en ganska bra paralell.

Tog lite bilder också.
Haha, ser ut som något ur en Alien-film. Synd att du inte gick på 90 grader som jag föreslog, då släpper köttet fint från benet och all bindväv är upplöst. Men det var säkert gott ändå . Grattis!

~Paul~
Citera
2009-12-31, 13:55
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, ser ut som något ur en Alien-film. Synd att du inte gick på 90 grader som jag föreslog, då släpper köttet fint från benet och all bindväv är upplöst. Men det var säkert gott ändå . Grattis!

~Paul~

Nästa gång blir det till 90 grader. Nu hade jag helt enkelt inte tid, gästerna var på väg och jag var hungrig.

Och ja, den blev god ändå.
Citera
2009-12-31, 13:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Nästa gång blir det till 90 grader. Nu hade jag helt enkelt inte tid, gästerna var på väg och jag var hungrig.

Och ja, den blev god ändå.
Förstår. Grattis trots allt!

~Paul~
Citera
2013-03-09, 07:59
Medlem
Dirges avatar
I kväll blir det en favorit fläsklägg i ris, en krämig typ risotto röra med smak av hel kummin.
http://www.matklubben.se/recept/flaesklaegg_med_ris_100375.html
Citera
2021-07-03, 10:41
Medlem
Fläsklägg med rotmos är Sveriges nationalrätt.

Men det visste ni väl redan?
Citera
2021-07-03, 10:45
Medlem
Fläsklägg med rotmos är riktigt gott. Gör det dock inte hemma så ofta men när det erbjudas på lunchrestaurang tar jag det gärna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in