• 1
  • 2
2008-08-28, 20:32
Medlem
javla_bajss avatar
Varför finns det ingen tråd om denna underbara mat?
Finns det någon annan som gillar fläsklägg? Hur äter ni ert fläsklägg? Vad har ni till?
Sitter just nu och mumsar i mig fläsklägg med hemlagat rotmos, johnnys senap och ett glas mjölk. Obeskrivligt...
Citera
2008-08-28, 21:25
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
Varför finns det ingen tråd om denna underbara mat?
Finns det någon annan som gillar fläsklägg? Hur äter ni ert fläsklägg? Vad har ni till?
Sitter just nu och mumsar i mig fläsklägg med hemlagat rotmos, johnnys senap och ett glas mjölk. Obeskrivligt...

Tjenis !

Fläsklägg med rabbemos är mycke gott!
Jag brukar använda batata, ja det är nästan som en rabba. Koka det till mos med lite morrötter och potatis och gärna stuva det med lite grädde. Och Skånsk stark senap som jag själv gör.

Enkelt att laga till och gott!
Citera
2008-08-28, 22:17
Fläsklägg har jag endast ätit tillsammans med rotmos. Mycket gott är det.
Vad mer kan man kombinera fläsklägg med? Kokta/mosade potatisar, en god sås och fläsklägg är ju en inte helt orealistisk kombination men det måste finnas fler sätt att äta denna godbit.
Citera
2008-08-28, 23:16
Medlem
Cantorass avatar
http://www.youtube.com/watch?v=lquPW9jioRE

Åk till Polen - världens bästa fläsklägg!
Citera
2008-08-28, 23:19
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
http://www.youtube.com/watch?v=lquPW9jioRE

Åk till Polen - världens bästa fläsklägg!
Kokar han ölen?
Citera
2008-08-28, 23:30
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Kokar han ölen?

löser upp honung i varm öl och häller över läggen för att få en krispig och god yta
Citera
2008-08-28, 23:31
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
löser upp honung i varm öl och häller över läggen för att få en krispig och god yta
Får sjukt äckliga vibbar såfort jag tänker på kokt öl
Citera
2008-08-28, 23:47
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Får sjukt äckliga vibbar såfort jag tänker på kokt öl

Man kokar ju inte öl för att avnjuta det som te direkt. Ölet använder man som en smaksättare/krydda i sin rätt.
Citera
2008-08-28, 23:56
Moderator
evilhoneys avatar
Jag ska laga rotmos nu när "vinterpotatisen" kommit men jag har faktiskt ingen aning om hur man gör välsmakande fläsklägg. Sitter någon på ett superrecept så tas det gärna emot.
Citera
2008-08-29, 00:43
Medlem
Seamus Costellos avatar
Häromdan var jag på Östgötakällaren och åt just fläsklägg. Det är något dom verkligen behärskar där. Mört som stryk, och svålen var så krispig att den sprack som nattgammal is när den fick sig en dunk med kniven. Serverades surkål till som var kanon, välkryddad och smaskig. Enda minuset var att jag inte är så förtjust i semmelknödel som också tillhörde. Men det är ju jag det. Jever på fat till.
Citera
2008-08-29, 07:25
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Man kokar ju inte öl för att avnjuta det som te direkt. Ölet använder man som en smaksättare/krydda i sin rätt.
Jo jag fattar det, men bara tanken äcklar mig..
Citera
2008-08-29, 09:14
Medlem
man_över_bords avatar
Känns lite 1803 att käka fläsklägg i dessa dagar när det finns så mycket annan bra svensk husman.

~mand_øver_bord~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in