• 1
  • 2
2008-08-28, 19:01
Medlem
Min dator startar väldigt segt. Men jag har hört att man kan ta bort allt i mappen C:\WINDOWS\PREFETCH så ska de kankse bli bättre.

Kan man göra detta utan att det är nån fara för windows. Vill inte pilla i windows mappen utan att vara säker.

Tack på förhand
Citera
2008-08-28, 19:08
Bannlyst
http://www.edbott.com/weblog/archives/000743.html

Tror att den artikeln säger allt.
Citera
2008-08-28, 19:09
Medlem
elgholms avatar
Jag gjorde det precis.. Och jag skriver ju detta meddelande så..
Citera
2008-08-28, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Jag gjorde det precis.. Och jag skriver ju detta meddelande så..

Man kan rensa mappen, men att det skulle hjälpa till att göra datorn snabbare är bara humbug.
Citera
2008-08-28, 19:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Nja, det kan faktist finnas fall där Windows ballat ur och får för sig att fel saker hör hemma i prefetch, men det är rätt sällsynt. Fast man förlorar inte jättemycket på att tömma den. Windows fyller på ganska så snart igen.
Citera
2008-08-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nja, det kan faktist finnas fall där Windows ballat ur och får för sig att fel saker hör hemma i prefetch, men det är rätt sällsynt. Fast man förlorar inte jättemycket på att tömma den. Windows fyller på ganska så snart igen.
Problemet är så, den startar upp windows och de få program jag har i autostart (Nod32, Outpost, MSN) Sen står allt still i typ 2 minuter innan hårddisken börjar tugga lite och ikonen för mina nätverksplatser dyker upp och då går datorn att använda.

Kan det hjälpa att tömma prefetch?
Citera
2008-08-28, 20:13
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Problemet är så, den startar upp windows och de få program jag har i autostart (Nod32, Outpost, MSN) Sen står allt still i typ 2 minuter innan hårddisken börjar tugga lite och ikonen för mina nätverksplatser dyker upp och då går datorn att använda.

Prefetch funkar som så att det laddar programmen innan du ens startar dem. Vilka program som ska hämtas bygger på en kartläggning av vilka program du brukar köra. Det du beskriver påverkas inte av prefetch utan du har något annat som datorn väntar på ska bli klart.
Citera
2008-08-28, 20:14
Medlem
DownInIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
http://www.edbott.com/weblog/archives/000743.html

Tror att den artikeln säger allt.
Där lärde man sig något nytt, tackar.
Citera
2008-08-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Prefetch funkar som så att det laddar programmen innan du ens startar dem. Vilka program som ska hämtas bygger på en kartläggning av vilka program du brukar köra. Det du beskriver påverkas inte av prefetch utan du har något annat som datorn väntar på ska bli klart.
Okej, ingen aning om vad det kan tänkas vara?
Citera
2008-08-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu

Helt otroligt, jag har exakt samma fenomen. Datorn startar, ljudvolymen och gammasutra kommer fram sen typ låser sig hela datorn och "tänklampan" på burken lyser konstant och sen efter typ 1-2 min så börjar datorn tänka som satan och sen kommer alla program fram.
Citera
2008-08-28, 23:27
Medlem
kingcools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Helt otroligt, jag har exakt samma fenomen. Datorn startar, ljudvolymen och gammasutra kommer fram sen typ låser sig hela datorn och "tänklampan" på burken lyser konstant och sen efter typ 1-2 min så börjar datorn tänka som satan och sen kommer alla program fram.

Testa att defragmentera din(a) hårddisk(ar). Gör inte det susen, felsök med antingen något av tillverkarens diagnostikprogram, eller med något S.M.A.R.T-test.

Sen kan det vara en god idé att inte låta alla program starta vid uppstart.
Citera
2008-08-29, 08:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Eftersom du pratar om Prefetch så antar jag att du inte kör Vista. Skulle du trots allt göra det så kan du hitta oerhört mycket information genom att kolla loggboken. Där listas alla program som körs vid uppstart och även hur lång tid de tog att starta. Den tiden jämförs med tidigare uppstarter och om något tar onormalt lång tid så flaggas det som en varning. Mycket av det här försöker sen Vista fixa på egen hand i bakgrunden, men i just sådana fall som det här kan det vara nyttigt att själv kolla upp vad som händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in