• 1
  • 2
2008-08-28, 17:54
Bannlyst
Hejsan

Jag skulle behöva en bil för att ta mig till skolan. Jag är student och pengar är en bristvara. Maxpris är 5000 kr.

Jag är rätt duktig på att mecka själv med mopeder, har inte meckat med bilar än. Jag har hört att gamla svensktillverkade volvos ska ha billiga reservdelar. Bilen ska vara bränslesnål. Kan man räkna med att servicebok finns till det låga priset? Det är ju rätt viktigt att veta att kamremmen t ex är bytt som den ska. Vad ska man titta efter specifikt?
Citera
2008-08-28, 17:58
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Hejsan

Jag skulle behöva en bil för att ta mig till skolan. Jag är student och pengar är en bristvara. Maxpris är 5000 kr.

Jag är rätt duktig på att mecka själv med mopeder, har inte meckat med bilar än. Jag har hört att gamla svensktillverkade volvos ska ha billiga reservdelar. Bilen ska vara bränslesnål. Kan man räkna med att servicebok finns till det låga priset? Det är ju rätt viktigt att veta att kamremmen t ex är bytt som den ska. Vad ska man titta efter specifikt?

Ford Sierra är också billig och har billiga delar, finns massor på skroten, har även kamkedja så kamrem kan dra åt h-e Köpte min sierra för 5000 för snart ett år sedan, det enda jag fått göra är att byta topp-packningen, men så går det när jag körde som jag gjorde. Gamla volvos suger i sig soppa som en virvel ur tanken också!
Citera
2008-08-28, 17:58
Medlem
izzys avatar
240, 740 är de som är mest traktor. Men de är mycket lättare att mecka med, delarna är billigare. Fast det är bättre komfort i 440, samt att den är framhjulsdriven. Försök hitta en fin 740, det är ett bra köp som inte förlorar stort mer i värde så länge du inte kör sönder den helt vill säga.
Citera
2008-08-28, 18:06
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Ford Sierra är också billig och har billiga delar, finns massor på skroten, har även kamkedja så kamrem kan dra åt h-e Köpte min sierra för 5000 för snart ett år sedan, det enda jag fått göra är att byta topp-packningen, men så går det när jag körde som jag gjorde. Gamla volvos suger i sig soppa som en virvel ur tanken också!

Och krockar du med en är du gott som död. Och tror att en sierra ligger liknande i soppa.

En polare har en 240 som går billigt. Kör han lugnt kommer han ner i 0.7 0.8. Dock så är det minsta motorn. Men det är bra bilar och går något sönder så är det enkelt att byta och billiga delar. Jag skulle hellst välja 740:n Den är störst och den som är snyggast av dom tre. När du ska köpa kolla så att tankmätarn funkar. Vanliga fel på 740.

Och btw. Posta rätt nästa gång!
Citera
2008-08-28, 20:02
Bannlyst
Volvo 240 från 88 och nyare har enligt hadnboken en förbrukning på 0,69 landsväg. Vet inte om någon någonsin kommit ner i dom siffrorna, men min gamla kära 88:a med F-motor lyckades jag köra på 0,75 i 100km/h.

Det är en 88b eller nyare som du ska ha, 240 eller 740 kvittar, det är samma motor i dom. 88b och nyare har LH2.4 vilket innebär att du har ett inbyggt diagnostiksystem till både tändning och bränsle vilket utökar dina möjligheter att felsöka och rätta till fel till en billig penning, iochmed att du har möjlighet att utläsa felkoder själv. En stor och klar fördel!

undvik 440, är skräp från Holland och har samma teknik som den ökända 480.
Citera
2008-08-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Volvo 240 från 88 och nyare har enligt hadnboken en förbrukning på 0,69 landsväg. Vet inte om någon någonsin kommit ner i dom siffrorna, men min gamla kära 88:a med F-motor lyckades jag köra på 0,75 i 100km/h.

Det är en 88b eller nyare som du ska ha, 240 eller 740 kvittar, det är samma motor i dom. 88b och nyare har LH2.4 vilket innebär att du har ett inbyggt diagnostiksystem till både tändning och bränsle vilket utökar dina möjligheter att felsöka och rätta till fel till en billig penning, iochmed att du har möjlighet att utläsa felkoder själv. En stor och klar fördel!

undvik 440, är skräp från Holland och har samma teknik som den ökända 480.

japp köp förfan inte 440, riktigt skräp.
Jag hade med tagit en volvo 740 med b230f om du vill åka snålt..drar 0.8 om den är fräsh i motorn..och det är inga fantasi siffror, den drar 0.8 om man kör som folk =) därimot är motorns karaktär jävligt tråkig..om du vill ha en lite vassare så köp en gle..med b230e motorn den ligger på 131-136 hk, och är betydligt roligare/rappare..bensinförbrukningen på den vet jag inte =)
Citera
2008-08-29, 01:11
Avstängd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken
Gamla volvos suger i sig soppa som en virvel ur tanken också!
Det det är en MYT jag vill få stopp på en gång för alla! GAMLA volvos med förgasare fram till B23A tror jag, de slörpade i sig en massa.

Men senare motorer med insprutning är riktig snåla.

Mätte 120 mils bilkörning dividerat med soppan som gått åt. Fick fram att vår Volvo 745 GLE -87 med B230E 136hk-motorn hade dragit 0.78/mil Motorväg landsväg och stadfkörning.

Min förra 740 GL -88 med B230F 116hk-motorn drog 0.82 under liknande körning.

Men 5000 känns lite lite, gå upp till 7000. Där finns det bilar i mkt bättre skick.

Men undvik 440, de rostar så in i helvete.
Citera
2008-08-29, 01:49
Medlem
Gusten grodsluks avatar
440 = Lättkörd, liten, väldigt snål (precis under 0,6 sthlm-malmö, 0,7 blandad körning 4km till jobbet med 4 rondeller 50-väg, 0,8 med vinterdäck), billiga i inköp. Pigg som fan ifall det är den jag hade med 2 liters motor.

Rostar så in i helvete, och då är dett ändå en underdrift, skärmar som rostar sönder på enstaka år, skroten efter rost på balkar efter 10 år. framhjulsdrivet = du måste lämna in bilen för många ingrepp som skulle kunnat ha gjorts enkelt och inte lika kul på vintern

740/940 = Krocksäker, bekväm, så lättmeckad att det nästan är bisarrt jämfört med andra bilar, billiga delar, 740n är billig i inköp, värdebeständig, rostar inte så illa om man tvättar den då och då under vinterförhållanden jämfört med 440n som måste avsaltas direkt. bra speglar.

Inte lika lättkörd, väldigt mycket tyngre styrning än 440ns, drar någon/några deciliter soppa mer per mil, lite mer otymplig om du skall fickparkera, accar inte i närheten så bra som 440 utan turbo.
Citera
2008-08-29, 01:59
Medlem
Månsans avatar
Jag skulle satsa på en 240. Urmodig, okomfortabel, i avsaknad av väghållning och allmänt motbjudande, i synnerhet en bil i 5000-kronorsklassen.
Men
Lättmeckad och obegränsat med billiga delar (köp två så har du alltid reservdelar). Vidare robust och rymlig. Och numera skitbillig. Jag håller med föregående talare att gå upp en aning i pris för att undvika det värsta skrotet. Dom extra tusenlapparna gör du ända av med på ett kick med en risigare vagn. Undvik kombi om du vill slippa känna lukten av allt äckligt de 27 ägarna före dig har fraktat runt på (hundar, hö, gödsel, djurfoder m m). Vanliga fyrdörrars är genomgående lite fräschare och gubbkördare.
Kombimodellen är dock vanligare och fler ex finns till salu.
Citera
2008-08-29, 04:18
Medlem
Megaforces avatar
Det är svårt att få tag på bra 240 numera.

När det gäller 740 så är utbudet stort. Välj en 89a eller nyare för då är rosten inget större problem då rostskyddet är mycket bättre än för tidiga modeller.

En bra 740 som är besiktigad utan problem och utan större fel är värd runt 5000. Så fort det är något fel så sjunker värdet till ca 2000 kr. Många begär runt 4000 för defekta bilar, men då får man räkna med en del kostnader för att fixa bilen igen..
Citera
2008-08-29, 09:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är svårt att få tag på bra 240 numera.

När det gäller 740 så är utbudet stort. Välj en 89a eller nyare för då är rosten inget större problem då rostskyddet är mycket bättre än för tidiga modeller.

En bra 740 som är besiktigad utan problem och utan större fel är värd runt 5000. Så fort det är något fel så sjunker värdet till ca 2000 kr. Många begär runt 4000 för defekta bilar, men då får man räkna med en del kostnader för att fixa bilen igen..
Du har rätt. Jag har inte intresserat mig för Volvo på några år men nu ser jag att utbudet på Blocket av 740 är häpnadsväckande. Riktigt prydliga bilar för struntsummor. Går man upp i prisklassen 15-20.000 kan man hitta toppexemplar med få mil och nybesiktigade. TS får ta ett lån så att bilbudgeten blir lite vettigare.
Citera
2008-08-31, 02:38
Medlem
Om du ska ha 240 eller 740 bör du köpa en med elektronisk insprutning och katalysator. Dessa drar minst bensin. Fördelen med dessa mot 440/460 är ju att utbudet av delar är mycket större. Jag har själv kört 6000 mil med min 240 som jag köpte för 3500kr. Varje år lägger jag ner någon tusenlapp för att få den genom besiktningen. Sedan åker jag året runt på E85 för att ytterligare minska bränslekostnaden. Helt klart billigt bilägande!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in