• 1
  • 2
2008-08-28, 17:54
Bannlyst
Hejsan

Jag skulle behöva en bil för att ta mig till skolan. Jag är student och pengar är en bristvara. Maxpris är 5000 kr.

Jag är rätt duktig på att mecka själv med mopeder, har inte meckat med bilar än. Jag har hört att gamla svensktillverkade volvos ska ha billiga reservdelar. Bilen ska vara bränslesnål. Kan man räkna med att servicebok finns till det låga priset? Det är ju rätt viktigt att veta att kamremmen t ex är bytt som den ska. Vad ska man titta efter specifikt?
Citera
2008-08-28, 17:58
Medlem
StorSnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Hejsan

Jag skulle behöva en bil för att ta mig till skolan. Jag är student och pengar är en bristvara. Maxpris är 5000 kr.

Jag är rätt duktig på att mecka själv med mopeder, har inte meckat med bilar än. Jag har hört att gamla svensktillverkade volvos ska ha billiga reservdelar. Bilen ska vara bränslesnål. Kan man räkna med att servicebok finns till det låga priset? Det är ju rätt viktigt att veta att kamremmen t ex är bytt som den ska. Vad ska man titta efter specifikt?

Ford Sierra är också billig och har billiga delar, finns massor på skroten, har även kamkedja så kamrem kan dra åt h-e Köpte min sierra för 5000 för snart ett år sedan, det enda jag fått göra är att byta topp-packningen, men så går det när jag körde som jag gjorde. Gamla volvos suger i sig soppa som en virvel ur tanken också!
Citera
2008-08-28, 17:58
Medlem
izzys avatar
240, 740 är de som är mest traktor. Men de är mycket lättare att mecka med, delarna är billigare. Fast det är bättre komfort i 440, samt att den är framhjulsdriven. Försök hitta en fin 740, det är ett bra köp som inte förlorar stort mer i värde så länge du inte kör sönder den helt vill säga.
Citera
2008-08-28, 18:06
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSnoken