Citat:
Ursprungligen postat av mrbrand
kan man sga att nihilismen r emot att man gr moraliska synpunkter glland inom politiken?
Jag skulle sga att det beror p vad moralen r baserad p. Man kan hrleda en moral utifrn den fysiska verkligheten. Fretrdare fr gen cyniska skolan, vars tankar kommer till uttryck genom nihilisten ovan, brukade hvda att det i de visas vrld inte skulle finnas ngon annan lag r frnuftet, vilket p stt och vis utesluter politik som vi knner den. Behver jag ppeka att cynikerna, sitt namn till trots, var idealister av stora mtt? Som nihilisten ppekar r (vad vi kan kalla samhlls)moralen ett uttryck fr den maktgande klassens vrderingar, och drfr kan det knappast anses anmrkningsvrt att makten baserar sina beslut p den.
Nihilism, fr mig, r att man frkastar alla externa moraliska rttesnren (gud, klassen eller rasen) och som en fljd drav stter sitt eget intresse frst. Det r att inse att det inte finns ngot "rtt eller fel" i sig, bara rtt eller fel utifrn olika perspektiv varfr allmnna vrdeomdmen om en handlings kvaliter r omjliga att ge. Drfr kommer den politik som en nihilist efterstrvar i en viss situatuation att till stor del bero p hans eller hennes egen situation. Det kan slunda vid ett och samma tillflle vara rationellt att vara svl reaktionr som radikal.
Man br dock vara aningen frsiktig med att som nihilist dela med sig av sina politiska och moraliska insikter d mnga medlemmar av den stora massan kan ta vldigt illa upp nr man uttrycker sin totala brist p "empati" fr ndlidande vrlden ver och istllet frgar sig hur vi kan tjna p deras olycka.