Citat:
Ursprungligen postat av mrbrand
kan man säga att nihilismen är emot att man gör moraliska synpunkter gälland inom politiken?
Jag skulle säga att det beror på vad moralen är baserad på. Man kan härleda en moral utifrån den fysiska verkligheten. Företrädare för gen cyniska skolan, vars tankar kommer till uttryck genom nihilisten ovan, brukade hävda att det i de visas värld inte skulle finnas någon annan lag är förnuftet, vilket på sätt och vis utesluter politik som vi känner den. Behöver jag påpeka att cynikerna, sitt namn till trots, var idealister av stora mått? Som nihilisten påpekar är (vad vi kan kalla samhälls)moralen ett uttryck för den maktägande klassens värderingar, och därför kan det knappast anses anmärkningsvärt att makten baserar sina beslut på den.
Nihilism, för mig, är att man förkastar alla externa moraliska rättesnören (gud, klassen eller rasen) och som en följd därav sätter sitt eget intresse först. Det är att inse att det inte finns något "rätt eller fel" i sig, bara rätt eller fel utifrån olika perspektiv varför allmänna värdeomdömen om en handlings kvalitéer är omöjliga att ge. Därför kommer den politik som en nihilist eftersträvar i en viss situatuation att till stor del bero på hans eller hennes egen situation. Det kan sålunda vid ett och samma tillfälle vara rationellt att vara såväl reaktionär som radikal.
Man bör dock vara aningen försiktig med att som nihilist dela med sig av sina politiska och moraliska insikter då många medlemmar av den stora massan kan ta väldigt illa upp när man uttrycker sin totala brist på "empati" för nödlidande världen över och istället frågar sig hur vi kan tjäna på deras olycka.