2008-08-28, 13:40
Medlem
djduvas avatar
Har en bekant som aldrig stänger av datorn. Jag menar att det är onödigt att denna drar ström i onödan (han tankar inte eller utför ngt annat arbete på datorn medan den är på och han är frånvarande). Han kontrade då med denna fras: "På vintern använder man ju element för att värma huset, lr hur? Man kan lika gärna använda datorn, eftersom all elektricitet omvandlas i slutändan till värme. Men på sommaren är det dock ganska onödigt..."

I motorer och dylikt försöker man ju minimera energi-blir-till-värme-effekten och desamma borde ju gälla datorer, tycker man ju.

1.Stämmer inte mitt resonemang? Alltså; datorer har INTE ALLS en 100%-ig omvandling av elektrisk E till värme? Tvärtom, tillverkaren har ju som mål att minimera värmeökningen.

2.Hur kan jag på ett så enkelt sätt som möjligt förklara detta för honom...
Citera
2008-08-28, 13:44
Medlem
Vännen har rätt. I slutändan blir allt värme
Citera
2008-08-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djduva
Har en bekant som aldrig stänger av datorn. Jag menar att det är onödigt att denna drar ström i onödan (han tankar inte eller utför ngt annat arbete på datorn medan den är på och han är frånvarande). Han kontrade då med denna fras: "På vintern använder man ju element för att värma huset, lr hur? Man kan lika gärna använda datorn, eftersom all elektricitet omvandlas i slutändan till värme. Men på sommaren är det dock ganska onödigt..."

I motorer och dylikt försöker man ju minimera energi-blir-till-värme-effekten och desamma borde ju gälla datorer, tycker man ju.

1.Stämmer inte mitt resonemang? Alltså; datorer har INTE ALLS en 100%-ig omvandling av elektrisk E till värme? Tvärtom, tillverkaren har ju som mål att minimera värmeökningen.

2.Hur kan jag på ett så enkelt sätt som möjligt förklara detta för honom...
Mycket av energin som en dator drar blir till värme men den del går även åt till rent mekaniskt arbete till exempel för att snurra fläktar och hårddiskskivor.
Sen kan man även diskutera nyttan i att värma upp utrymmet under ett skrivbord. Det finns ju faktiskt en anledning till att element brukar vara placerade under fönster. Vidare har vi inte ens i Sverige ett 100% uppvärmningsbehov. Han har delvis rätt men i det stora hela haltar hans resonemang.
Citera
2008-08-28, 13:48
Medlem
djduvas avatar
OMG.... ...torsk för mig.

Okej, men då kan man ju i alla fall säga att ca 95% av E:n blir till värme....tröstpris till mig

Nej, exakt. Det kan ju inte vara för jävla effektivt att använda datorn som element, men han hade ju rätt i principsak.
Citera
2008-08-28, 13:50
Medlem
Nej! Man kan säga att 100% av energin blir värme.
Citera
2008-08-28, 13:55
Medlem
djduvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigismundNinja
Nej! Man kan säga att 100% av energin blir värme.

Hurdå? En del används väl till att utföra mekaniskt arbete? Energin går väl då åt till att flytta små delar inne i datorn? Okej även dom rörelserna kommer ju utveckla en del värme, men är du säker på att verkligen 100% blir värme?

Om du lyfter ett ägg en meter upp i luften, har du ju utfört ett arbete med hjälp av energi som blivit till pot.energi...bara en liten del av den energin blir ju till värme inne i din mänskliga kropp....
Citera
2008-08-28, 13:57
Medlem
Citat:
OMG.... ...torsk för mig.

Okej, men då kan man ju i alla fall säga att ca 95% av E:n blir till värme....tröstpris till mig

Nej, exakt. Det kan ju inte vara för jävla effektivt att använda datorn som element, men han hade ju rätt i principsak.
Tveksamt eftersom han verkar utgå från att vi alltid har ett 100% uppvärmningsbehov vilket inte ens är sant 50% av året. Även om det inte är 20 grader ute så värmer vi själva upp rätt effektivt.
Sen gäller det ju också att han har en termostat i sitt rum eller att han har stängt av sitt element annars är det verkligen slöseri. Hemma sitter termostaten i hallen så om jag har 50 grader i mitt rum på övervåningen så kommer värmepumpen likt förbannat gå om det är 15 grader i hallen.
Citera
2008-08-28, 14:03
Medlem
Citat:
Hurdå? En del används väl till att utföra mekaniskt arbete? Energin går väl då åt till att flytta små delar inne i datorn? Okej även dom rörelserna kommer ju utveckla en del värme, men är du säker på att verkligen 100% blir värme?

Om du lyfter ett ägg en meter upp i luften, har du ju utfört ett arbete med hjälp av energi som blivit till pot.energi...bara en liten del av den energin blir ju till värme inne i din mänskliga kropp....

Den potentiella energin blir värme när du släpper ägget i marken, en del blir värme direkt och en del blir först ljudvågor och därefter värme.
Citera
2008-08-28, 15:39
Medlem
djduvas avatar
Men jag pratade inte om när du släpper ägget, utan när du lyfter upp det.

När datorn utför vissa mekaniska arbeten går ju energin åt till det. Det tar ju alltså en viss mängd E att flytta ett objekt med massan m pga tröghet. Alltså kan ju inte 100% av energin bli värme?
Citera
2008-08-28, 15:57
Medlem
Citat:
Men jag pratade inte om när du släpper ägget, utan när du lyfter upp det.

När datorn utför vissa mekaniska arbeten går ju energin åt till det. Det tar ju alltså en viss mängd E att flytta ett objekt med massan m pga tröghet. Alltså kan ju inte 100% av energin bli värme?

Energin försvinner ju inte när de mekaniska arbetena är utförda. Jag vet inte hur en dator ser ut inuti, men det är väl nånting som snurrar runt kanske , då krävs det en viss mängd energi för att få den delen i rörelse. Resten av energin som tillförs är bara för att kompensera för friktionen (friktion -> värme). När den sen ska sluta snurra bromsas den så att rörelsen blir värme. Förr eller senare, i det här fallet då datorn stängts av, blir all tillförd energi värme.
Citera
2008-08-28, 16:39
Medlem
Detta ämne har behandlats tidigare. En dator är lika effektiv som ett el-element dvs 100%. Men el-element är inte så vanliga länge. Troligen kommer lägenhetens värme från bergsvärme eller fjärrvärme som är mer effektiva.
Citera
2008-08-28, 17:35
Medlem
West-ens avatar
Allt blir värme.
Nätverksaggregatet, processorn, hårdiskarna och grafikkortet utvecklar en massa värme, all energi kommer att omvandlas
Det som strålar ut i form av lampor och monitorer kommer att absorberas av en vägg, och bli just det, värme.
Det mekaniska som snurrar (fläkt och hårddisk) blir mycket riktigt mekaniskt arbete, men sedan rörelse i luftströmmar. Luftströmmarna kommer att avstanna via friktion och medföra uppvärmd luft...
Allt blir värme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in